Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön johtaminen ja työelämävalmiudetLaajuus (2 op)

Tunnus: 7K00FN38

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- Ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- Tietää keskeiset työyhteisötaidot ja ymmärtää niiden merkityksen
-.Osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan

Sisältö

- Strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit
- Laatu ja turvallisuus organisaation toiminnassa
- Työyhteisötaidot ja työyhteisökulttuuri
- Kriittinen ajattelu

Esitietovaatimukset

Ohjatut harjoittelut 1-4 suoritettuna.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan

Ilmoittautumisaika

15.04.2024 - 15.05.2024

Ajoitus

15.05.2024 - 31.07.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Vainionpää
Vastuuhenkilö

Jaana Vainionpää

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- Ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- Tietää keskeiset työyhteisötaidot ja ymmärtää niiden merkityksen
-.Osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan

Sisältö (OJ)

- Strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit
- Laatu ja turvallisuus organisaation toiminnassa
- Työyhteisötaidot ja työyhteisökulttuuri
- Kriittinen ajattelu

Esitietovaatimukset (OJ)

Ohjatut harjoittelut 1-4 suoritettuna.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan

Aika ja paikka

Toteutusaika 15.5-31.7.2024
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan 60 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.


Opintojakson suorittaminen tapahtuu Moodlen verkkoympäristössä.
Orientaatio pidetään ZOOM:ssa 15.5.2024 klo 16-16.45. Zoom linkki löytyy opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille opintojakson Moodlesta 15.5.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien hyväksytysti suorittamista sovitussa aikataulussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan, josta muodostuu koko opintojakson arvosana.
Vertaisarviointi on osa tiimitehtävän arviointia.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatiotehtävä, yksilötehtävänä, tehtynä 31.7.2024
Tiimityöskentely, vertaisarviointi tiiminä, opetusvideo, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Verkko-opinnot.

Oppimateriaalit

Kurssikirja:
- Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.

Muu kirjallisuus:
- Juuti, P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
- Järvinen, P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
- Järvinen, P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
- Harmoinen, M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Ollila, S. (toim.) 2022. Henkilöstöjohtamisen moninaisuus: ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian. Helsinki.

Suositeltava verkkomateriaali:
Hyvinvointialueet vastaavat sote-palvelujen ja pelastustoimen järjestämisestä 1.1.2023 lähtien. Linkki: https://stm.fi/hyvinvointialueet

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma
2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163858/STM_2022_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Opiskelijat perehtyvät muuhun Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h x 2op = 54h
Yksilötehtävät 5h
Tiimitehtävä (3-5 opisk.) ja vertaisarviointi 49h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät tulee liittää ohjattuihin harjoitteluihin (1-4) tai muuhun kokemukseen työelämästä.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutusaika 15.5-31.7.2024
Harjoittelut 1-4 täytyy olla suoritettuna ja suoritusmekrintä näkyvillä Pakissa opintojakson alkaessa.
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan 60 opiskelijaa.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle ilmoittautumisjärjestyksessä viikolla 20.



Opintojakson suorittaminen tapahtuu itsenäisesti verkko-opintoina Moodle-alustalla.
Orientaatio pidetään ZOOM:ssa 15.5.2024 klo 16.00. Linkki orientaatioon löytyy opintojakson Moodle-alustalta.

Opiskelijat on valmiiksi jaettu tiimeihin.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi.
Vertaisarviointi tehdään ennalta jaetuissa tiimeissä.


Opintojakson tiedot päivittyvät.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- ei tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osatehtäviä tai tehtäviä ei ole palautettu ajallaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan