Teknologiaosaamisen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: NY00EC65
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 05.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aika ja paikka
Etäopetus Zoomissa (linkki, ks. Moodle).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa. Tentti on osasuoritus, johon ei liity uusintamahdollisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
25.01.2024 - 24.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aika ja paikka
Etäopetus Zoomissa (linkki, ks. Moodle).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.