Ratkaisumyynti teknologia-alallaLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00HK17
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön, sen erilaisia toimijoita ja erityispiirteitä
- tunnistaa eri roolit teknisen myynnin ja myynnin tuen osalta
- ymmärtää teknisen ratkaisumyynnin myyntiprosessin ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet sekä asiakkaiden muuttuneen hankintaprosessin
- ymmärtää modernin myynnin monikanavaisuuden, keskeiset työkalut ja alustat
- ymmärtää vastuullisuuden merkityksen teknisen ratkaisumyynnin toimialalla
- osaa ammattimaisen perusviestinnän myyntikontekstissa.
Sisältö
- Teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristö
- Ratkaisumyynnin ja hankinnan prosessit ja keskeiset käsitteet
- Digitaalisuus teknisessä ratkaisumyynnissä
- Ammattimainen asiantuntijaviestintä myynnissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää tekniseen ratkaisumyyntiin liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija tietää teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön ja myyntiprosessin pääpiirteissään ja osaa tunnistaa sen toimijoita. Opiskelija tietää digitaalisuuden merkityksen perusteet osana ratkaisumyyntiä. Opiskelija osaa ammattimaisen myyjän viestinnän perusperiaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee tekniseen ratkaisumyyntiin liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvailla teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön, sen toimijat ja erityispiirteet. Opiskelija hallitsee digitaalisuuden tuomat edut osana ratkaisumyyntiä. Opiskelija hallitsee ammattimaisen myyjän viestinnän perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa käytännön tasolla ratkaisumyyntiin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja menettelytapoja. Opiskelija hallitsee teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön, myyntiprosessin, sen toimijat ja erityispiirteet ja osaa analysoida myynnin ympäristöä siinä. Opiskelija ymmärtää digitaalisuuden tuomat edut ja haasteet osana ratkaisumyyntiä ja osaa soveltaa tätä ymmärrystä käytännön toimintaympäristöön. Opiskelija osaa soveltaa ammattimaisen myyjän viestinnän keinoja vaihtelevasti ja monipuolisesti tarpeen mukaan.
Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
08.09.2025 - 14.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Heikki Yli-Rämi
- Teppo Yrjönkoski
- Minna Heikinheimo
Vastuuhenkilö
Minna Heikinheimo
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön, sen erilaisia toimijoita ja erityispiirteitä
- tunnistaa eri roolit teknisen myynnin ja myynnin tuen osalta
- ymmärtää teknisen ratkaisumyynnin myyntiprosessin ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet sekä asiakkaiden muuttuneen hankintaprosessin
- ymmärtää modernin myynnin monikanavaisuuden, keskeiset työkalut ja alustat
- ymmärtää vastuullisuuden merkityksen teknisen ratkaisumyynnin toimialalla
- osaa ammattimaisen perusviestinnän myyntikontekstissa.
Sisältö (OJ)
- Teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristö
- Ratkaisumyynnin ja hankinnan prosessit ja keskeiset käsitteet
- Digitaalisuus teknisessä ratkaisumyynnissä
- Ammattimainen asiantuntijaviestintä myynnissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää tekniseen ratkaisumyyntiin liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija tietää teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön ja myyntiprosessin pääpiirteissään ja osaa tunnistaa sen toimijoita. Opiskelija tietää digitaalisuuden merkityksen perusteet osana ratkaisumyyntiä. Opiskelija osaa ammattimaisen myyjän viestinnän perusperiaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee tekniseen ratkaisumyyntiin liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvailla teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön, sen toimijat ja erityispiirteet. Opiskelija hallitsee digitaalisuuden tuomat edut osana ratkaisumyyntiä. Opiskelija hallitsee ammattimaisen myyjän viestinnän perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa käytännön tasolla ratkaisumyyntiin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja menettelytapoja. Opiskelija hallitsee teknisen ratkaisumyynnin toimintaympäristön, myyntiprosessin, sen toimijat ja erityispiirteet ja osaa analysoida myynnin ympäristöä siinä. Opiskelija ymmärtää digitaalisuuden tuomat edut ja haasteet osana ratkaisumyyntiä ja osaa soveltaa tätä ymmärrystä käytännön toimintaympäristöön. Opiskelija osaa soveltaa ammattimaisen myyjän viestinnän keinoja vaihtelevasti ja monipuolisesti tarpeen mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Blended (sekä lähi-, että etäopetusta) opettajien johdolla
• Luennot ja tuntiharjoitukset
• Palautettavat välitehtävät opetuskerroille ja lopputehtävä ryhmissä
• Vierasluennoitsijoita
• Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
• Kirjalliseen aineistoon ja luentomateriaaleihin perehtyminen