Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajan ja kansalaisten osallistaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 2Z00GA91

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia ja tuntee suunnittelun lähtökohdat
- pohtii pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuuden kautta
- tunnistaa keinot kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen
- ymmärtää erilaisia arvonluotilogiikoita

Sisältö

Kansalaiset kiertotalouden osallisina:
- Pakkausten, kiertotalouden ja yhteiskunnan suhde
- Viestinnän ja sidosryhmien osallistumisen suunnittelu sekä viestintä- ja sitouttamismenetelmien tehokas käyttö ja vaikutusten arviointi

Kuluttajat kiertotalouden osallisina:
-Kuluttajakäyttäytyminen
-Kuluttajaviestintä ja sitoutuminen
-Arvonluonti ja kiertotalous

Ydinkysymyksiä:
-Millainen on yhteiskunnan ja pakkausten kiertotalouden suhde?
-Miten tunnistaa ja käyttää tehokkaita kansalaisten sitouttamismenetelmiä?
-Miten kuluttajan ja pakkauksen vuorovaikutus ohjaa kuluttajakäyttäytymistä?
-Kuinka pakkausratkaisuiden kautta voidaan sitouttaa kuluttajaa pakkausten kiertotalouteen?
-Miten arvonluonti voidaan ottaa huomioon eri sidosryhmien tarpeet huomioiden?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- nimeää kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa kuvata viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuutensa kautta
- tuntee erilaisia menettelytapoja kuluttajan osallistamiseksi pakkausten kiertotalouteen
- tunnistaa ennalta opittuja arvonluontilogiikoita kiertotaloudessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- selittää kiertotalouden yhteiskunnallisia näkökohtia
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee ja arvioi pakkausratkaisun vaikutusmahdollisuuksia erilaisten kuluttajaryhmien kautta
- osaa valita keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen ja perustella valintansa
- ymmärtää ja soveltaa erilaisia arvonluotilogiikoita erilaisten sidosryhmien tarpeet huomioiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat laaja-alaisesti: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- analysoi ja vertailee viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia sekä toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- kokeilee uudenlaisia toimintamalleja pakkausratkaisuiden vaikutusmahdollisuuksista kuluttajaan laaja-alaisesti kehittäen samalla sekä omaa, että ryhmän vuorovaikutusta
- yhdistelee ratkaisutapoja luovasti sekä kehittää uusia keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen

Ilmoittautumisaika

09.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 18.02.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Nina Kukkasniemi
  • Eveliina Asikainen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia ja tuntee suunnittelun lähtökohdat
- pohtii pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuuden kautta
- tunnistaa keinot kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen
- ymmärtää erilaisia arvonluotilogiikoita

Sisältö (OJ)

Kansalaiset kiertotalouden osallisina:
- Pakkausten, kiertotalouden ja yhteiskunnan suhde
- Viestinnän ja sidosryhmien osallistumisen suunnittelu sekä viestintä- ja sitouttamismenetelmien tehokas käyttö ja vaikutusten arviointi

Kuluttajat kiertotalouden osallisina:
-Kuluttajakäyttäytyminen
-Kuluttajaviestintä ja sitoutuminen
-Arvonluonti ja kiertotalous

Ydinkysymyksiä:
-Millainen on yhteiskunnan ja pakkausten kiertotalouden suhde?
-Miten tunnistaa ja käyttää tehokkaita kansalaisten sitouttamismenetelmiä?
-Miten kuluttajan ja pakkauksen vuorovaikutus ohjaa kuluttajakäyttäytymistä?
-Kuinka pakkausratkaisuiden kautta voidaan sitouttaa kuluttajaa pakkausten kiertotalouteen?
-Miten arvonluonti voidaan ottaa huomioon eri sidosryhmien tarpeet huomioiden?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- nimeää kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa kuvata viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuutensa kautta
- tuntee erilaisia menettelytapoja kuluttajan osallistamiseksi pakkausten kiertotalouteen
- tunnistaa ennalta opittuja arvonluontilogiikoita kiertotaloudessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- selittää kiertotalouden yhteiskunnallisia näkökohtia
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee ja arvioi pakkausratkaisun vaikutusmahdollisuuksia erilaisten kuluttajaryhmien kautta
- osaa valita keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen ja perustella valintansa
- ymmärtää ja soveltaa erilaisia arvonluotilogiikoita erilaisten sidosryhmien tarpeet huomioiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat laaja-alaisesti: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- analysoi ja vertailee viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia sekä toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- kokeilee uudenlaisia toimintamalleja pakkausratkaisuiden vaikutusmahdollisuuksista kuluttajaan laaja-alaisesti kehittäen samalla sekä omaa, että ryhmän vuorovaikutusta
- yhdistelee ratkaisutapoja luovasti sekä kehittää uusia keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen

Arviointiasteikko

0-5