Organisaatio ja sen johtaminen (6op)
Opintojakson tunnus: KSJ210B-9
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
Sisältö
Opintojakson / -kokonaisuuden nimi ja koodi Organisaation kehittäminen, johtaminen ja laatu
Laajuus 6 op
Opintojakson tyyppi OJ
Opintojakson taso
Opintojakson tavoitteet
Opintojaksolla opitaan hallinnon ja johtamisen historia, sen kehitys ja nykyiset suuntaukset. Organisaatioihin liittyvä lainsäädäntö ja laatu ovat myös oppimisen kohteena. Laadun näkökulmasta opiskelija oppii laadun kehittämisen keskeiset lähtökohdat, laatukriteerit ja -mittarit sosiaali- ja terveysalalla.
Opiskelija osaa analysoida em. asioita oman organisaationsa näkökulmasta ja osaa verrata Suomen ja EU-maiden sosiaali- ja terveysalan organisointia sekä toteutusta. Opiskelija osaa myös toimia em. asioiden edellyttämällä tavalla johtamistyössään ja tunnistaa keskeiset strategisen, asiantuntija- ja innovaatiojohtamisen esimiestyön erityispiirteet.
Opintojakson sisältö
Opintojakson ydinaihealueet ovat hallinnon ja johtamisen kehittyminen, sosiaali- ja terveydenhuollon niin julkiseen kuin yksityiseen organisaatiokulttuuriin liittyvä yhtiö- ja markkinaoikeus, muutoksenhaku, sekä laatuun liittyvät käsitteet ja toiminnot sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävänä on laatia kuvaus omasta organisaatiosta toiminnan ja johtamisen näkökulmasta. Opiskelija tekee myös johtamisen kehittymissuunnitelmansa teoriaopintoihin ja kirjallisuuteen pohjautuen.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävän arviointi arvosanalla 1 - 5.
Kiitettävä: Opiskelija on käyttänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti ja osoittanut itsenäisyyttä oppimistehtävän teossa. Opiskelija osaa kriittisesti ja rakentavasti arvioida oman organisaationsa toimintaa ja johtamista sekä näkee kehittämiskohteita ja pohtii kehittämissuunnitelmaa monipuoliseen kirjallisuuteen perustuen. Opiskelija osaa puolustaa valintojaan. Työ on edennyt aikataulussa. Työ on eheä kokonaisuus, jossa teksti etenee kieliopillisesti oikein, on helppolukuista ja noudattaa kirjallisen työn ohjeita.
Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi
YAMK-opiskelija
Kirjallisuus
Esim.
Antti-Poika M. 2002. Laatujohtaminen työterveyshuollossa. Sisältää hyviä kohtia laadunhallinnan periaatteista, laatujärjestelmän rakentamisesta, tuotteen toteuttamisesta ( ydin- ja tukiprosessit) sekä laadun mittauksesta, analysoinnista ja parantamisesta. Työterveyslaitos.
Donabedian A. 1988. The quality of care. How can it be assessed? JAMA 260:1743.
Drucker P. 2008. Voittoa tavoittelemattoman organisaation johtaminen. Talentum.
Harisalo R. 2008. Organisaatioteoriat. Tampereen yliopistopaino Oy.
Holma T. 2003. ITE2 -opas uudistuneen itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmän käyttöön. Uudistettu painos. Suomen Kuntaliitto.
Holma T, Outinen M, Idänpään-Heikkilä U & Sainio S. 2001. Kirkasta ja uudista laadunhallintaa - kehitä laatutalo. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Suomen Kuntaliitto, Stakes.
Juuti P. (toim.) 2006. Johtaminen eilen, tänään, huomenna. Otava.
Mintzberg on Management. 1989.Inside our Strange World of Organizations.The Free Press.
Morgan G. 1989. Creative Organization Theory. Sage Publications.
STM, Stakes & Suomen kuntaliitto. 1999. Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinta 2000-luvulle. Gummerus kirjapaino OY.
Lainsäädäntö
www.finlex.fi
Lehdet:
Kauppalehti, Kauppalehti Optio, Talouselämä, Hallinto, Hallinnon tutkimus, Harvard Business Review, jne.
Opintojaksosta vastaava opettaja Mervi Lepistö
Opetusvuosi ja periodi 2010 / per.1
Opetuskieli suomi
Opintojakson osat ei erillisiä opintojakson osia