Henkilöstöjohtaminen (6op)
Opintojakson tunnus: KSJ210G-9
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
Sisältö
Opintojakson / -kokonaisuuden nimi ja koodi Henkilöstöjohtaminen
Laajuus 6 op
Opintojakson tyyppi OJ
Opintojakson taso
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija oppii työhyvinvoinnin keskeiset elementit henkilöstöjohtamisen lähtökohdaksi. Opiskelija oppii myös henkilöstön osaamisen ja tiedon johtamisen toimintamalleja osaamistarpeen, kehittymistarpeen ja osaamisen arviointiin. Opiskelija oppii hallitsemaan oppimiskäytäntöjen, toiminnan kehittämisen ja strategisten pyrkimysten toisiinsa kytkemisen menetelmiä sekä osaa soveltaa niitä työssään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti.
Opiskelija osaa johtaa muutosten läpivientiprosesseja, jotka tukevat henkilöstön osaamistarpeen kehittymistä strategialähtöisesti. Opiskelija osaa luoda edellytykset ja kehittää vaikuttavia palveluprosesseja. Opiskelija osaa edistää asiakaslähtöistä palvelutoimintaa.
Opintojakson sisältö
Opintojakson ydinaihealueet ovat työhyvinvointi, kehittyvä yksilö ja organisaatio, osaamisen määrittely, tarpeenarviointi, osaamisen arviointi ja osaamisen kehittäminen. Henkilöstöjohtamisen lainsäädännölliset puitteet, kuten esim. työsuhteeseen liittyvät kysymykset (rekrytointi ja irtisanomisen perusteet) ovat myös ydinaihealueena. Keskeisiä ovat myös henkilöstön suunnittelu, palkitsemisjärjestelmät, ikäjohtamiseen liittyvät strategiat kuten myös kansainvälistyvä henkilöstöjohtaminen ja verkostojen johtaminen.
Opetusmenetelmät
Luennot ja seminaaripäivä. Seminaaripäivän aiheena ovat henkilöstöjohtamisen keskeiset alueet, kuten työhyvinvoinnin arviointi ja kehittäminen, osaamistarpeiden arviointi, osaamisen kehittäminen ja osaamisen arviointi. Lisäksi seminaaripäivän aiheita ohjaavat keskeiset johtamisnäkökulmat ja -strategiat, kuten esim. muutosjohtaminen, ikäjohtaminen ja verkostojen johtaminen. Seminaaripäivän esitystä ohjaa kirjallisuus ja luennoilla käyty materiaali. Seminaariesityksestä jätetään myös sisältöä kuvaava lyhennelmä.
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1 - 5.
Kiitettävä: Opiskelija on käyttänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti ja osoittanut itsenäisyyttä seminaariaiheen valinnassa ja seminaariesityksen teossa. Opiskelija osaa kriittisesti ja rakentavasti arvioida omaa työtään. Opiskelija käyttää kirjallisuutta monipuolisesti hyväkseen tehtävää tehdessä. Opiskelija on esittänyt työn seminaarissa ja osannut puolustaa valintojaan. Esityksessä on kaikilta osin huomioitu käsitellyn aiheen eri osa-alueet. Kontekstiin sitoessaan opiskelija esittää toimenpide- ja kehittämisehdotuksia. Työ on eheä kokonaisuus. Mahdolliset kuviot ja taulukot ovat erinomaisesti tuotettuja ja tuovat lisäarvoa työlle. Työ on eheä kokonaisuus, jossa sekä esitys että kirjallinen tuotos etenee kielellisesti oikein, on helppolukuista ja -kuuluista. Kirjallinen osuus noudattaa sovittuja ohjeita.
Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi
YAMK-opiskelija
Kirjallisuus
esim.
Ala-Mutka, J. 2008. Strategiamalli. Talentum.
Parvinen, P., Lillrank, P. & Ilvonen, K. 2005. Johtaminen terveydenhuollossa. Käytännöt, vastuut, valvonta. Tammerpaino.
Heikka, H. 2008. Sosiaali- ja terveysjohtajan työn sisältö ja kompetenssit. Väitöskirja. Oulun yliopisto. Terveystieteiden laitos. Oulu university press.
Laaksonen, H., Niskanen, J., Ollila, S. & Risku, A. 2005. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita Prima Oy.
Surakka, T. 2006. Osastonhoitajan työ erikoissairaanhoidossa 1990-luvulla ja 2000-luvulla. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Hoitotieteen laitos. Tampereen yliopistopaino Oy - Juvenes Print.
Valtiovarainministerion työryhmämuistioita. 2001. Osaamisen johtaminen. Kehittämishankkeen loppuraportti. 6 / 2001. Helsinki.
Hyppänen, R. 2007. Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Edita.
Åhman, H. 2005. Menestyvä johtaminen. Haasta itsesi. WSOY.
Ulrich, D. 2007. Henkilöstöjohtamisella huipulle. Gummerus Kirjapaino Oy.
Lainsäädäntö
www.finlex.fi
Opintojaksosta vastaava opettaja Mervi Lepistö
Opetusvuosi ja periodi 2011 / per.1
Opetuskieli suomi
Opintojakson osat ei erillisiä opintojakson osia