Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus ja kriittinen lukutaito (5op)

Opintojakson tunnus: C-10122-KAS--KAA--130

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Tampereen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet yhteiskunnassa kansallisesti, globaalisti ja omalla alallaan sekä digitalisaation yhteydet kasvatukseen ja koulutukseen formaaleissa ja informaaleissa oppimisympäristöissä.tuntee digitaalisiin ympäristöihin liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia ja ottaa ne huomioon omassa toiminnassaan ja koulutuksen asiantuntijana.ymmärtää mediakasvatuksen ja kriittisen lukutaidon merkityksen digiyhteiskunnassa ja aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoreettiset lähtökohdat.kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan mediakasvatusta ja kriittistä lukutaitoa vahvistavaa toimintaa omassa työssään erilaisissa oppimis- ja mediaympäristöissä.vahvistaa kriittistä lukutaitoa ja akateemista ja ammatillista identiteettiään kansalaisena, opettajana ja kasvattajana digiyhteiskunnassa.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatuksen merkitystä, haasteita ja käytäntöjä yhteiskunnassa ja koulutuksessa erityisesti kriittisen lukutaidon näkökulmasta. Opintojakson keskeiset alueet ovatsuhde mediaan ja digitaaliseen teknologiaan, median käyttö ja funktiot lapsuudessa, arjessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa, mediasisältöjen käyttö opetuksessa ja oppimisessa.mediakasvatus ja medialukutaito: mediakasvatuksen näkökulmat ja tavoitteet, medialukutaidon merkitys yhteiskunnassa, medialukutaidon teoriat ja keskeiset käsitteet.nettilukutaito ja kognitiivinen turvallisuus: tiedon luotettavuuden arviointiin liittyvät teoreettiset ja pedagogiset mallit, Internetiin liittyvät mahdollisuudet ja riskit, mediavaikutukset ja puolustautuminen vahingollista informaatiota vastaan.data, algoritmit, tekoäly ja niiden valta lapsuudessa ja nuoruudessa.media toiminta- ja oppimisympäristönä, mediaekologia. 

Siirry alkuun