Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät IILaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 7S00EL58

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Siirry alkuun