Kaupan myynti ja digitaalisuus (Kauppa & yrittäjyys -opinnot) (5op)
Opintojakson tunnus: 3H00HL33
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Kaupan myynti ja digitaalisuus (5 op) on toinen opintojakso Kauppa ja yrittäjyys (15 op) -opintokokonaisuudesta. Tämä opintojakso alkaa kaupan liikeideasta. Tavoitteena on ymmärtää, miten liikeidean pohjalle rakennetaan kaupan menestystekijät. Tutustut muun muassa erilaisiin asiakkaisiin, segmentointiin, valikoimaan, myynnin prosesseihin, monikanavaisuuteen sekä markkinointiin myynnin tukena. Opit kaupan digitaalisuuden sekä asiakaskokemuksen merkityksen.
Opintojaksossa esimerkkinä toimii K-ryhmä, mutta opintojakso tarjoaa paljon tietoa kaupan alasta myös yleisesti.
Sisältö
Kaupan myynti ja digitaalisuus -opintojakson rakenne
2.1 Kauppakohtainen liikeidea
2.2 Erilaiset asiakkaat
2.3 Tuotevalikoimat ja palvelut
2.4 Myynnin johtaminen
2.5 Markkinointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää liikeidean ja menestystekijöiden yhteydet sekä tunnistaa kaupan myynnin ja markkinoinnin keskeisimmät prosessit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee kaupan myynnin ja markkinoinnin keskeisimmät prosessit ja tuntee peruslainalaisuudet liittyen muun muassa erilaisiin asiakkaisiin, segmentointiin ja valikoimaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää hyvin, miten liikeidean pohjalle rakennetaan kaupan menestystekijät. Hän hallitsee hyvin kaupan myynnin ja markkinoinnin keskeisimmät prosessit ja osaa soveltaa käytäntöön tietoa muun muassa erilaisiin asiakkaisiin, segmentointiin ja valikoimaan liittyen.
Lisätiedot
Kauppa- ja yrittäjyys -opintokokonaisuus* koostuu kolmesta viiden opintopisteen laajuisesta verkko-opintojaksosta, jotka voi suorittaa itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta.
Kauppa- ja yrittäjyyspolun opintoja tarjotaan kahdesti vuodessa: keväällä ja syksyllä. Opintojaksot sisältävät ajankohtaista tietoa kaupan alasta, ja esimerkkinä toimii K-ryhmä. Kokonaisuus on suositeltavaa aloittaa perusopintojen suorittamisen jälkeen, voit valita myös vain haluamasi opintojakson. Opintokokonaisuuden tavoitteena on tuoda ajankohtaista kaupan alan tietoa myös yrittäjyyden näkökulmasta tulevaisuuden urapolkua varten.
*Opintokokonaisuuden osat:
1. Kaupan toimintaympäristö (5 op)
2. Kaupan myynti ja digitaalisuus (5 op)
2. Kaupan kannattavuuden johtaminen (5 op)
Näissä opinnoissa etenet erilaisia tehtäviä suorittamalla. Tehtävät ovat monipuolisia ja edellyttävät syventymistä käsiteltäviin aiheisiin. Tehtävät vievät aikaa, mutta niitä suorittamalla saat kattavan käsityksen kaupan toimialasta ja työtehtävistä.
Opintojaksolla ei ole luentoja, ja kaikki tehtävät suoritetaan itsenäisesti verkossa. Arvosana muodostuu koulutuksen läpikäynnistä ja erilaisista tehtävistä, kuten tenttikysymyksistä, keskusteluista sekä palautettavista laajemmista tehtävistä. Saat jokaisesta suorittamastasi opintojaksosta oman todistuksen, ja voit lisätä sertifikaatin LinkedIn-profiiliisi.