Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden markkinointistrategiatLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 7Y00FJ95
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida yrityksen sisäisen valmiuden tason ja sen merkityksen tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita kohdemarkkinan ja tunnistaa sekä arvioida markkinoille pääsemisen tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa hyödyntää liiketoimintamahdollisuuksien arviointiin liittyviä työkaluja ja analysoida niiden hyötyjä
- osaa muodostaa analyysien ja muiden kertyneiden tietojen pohjalta markkinointistrategian
Sisältö
- Markkinointistrategiaan liittyvät käsitteet ja sisällöt
- Tuotteen ominaisuudet ja hyödyt sekä arvontuottaminen
- Asiakassegmentointi
- Asiakastutkimus ja sen analyysi
- Eri analyysityökalujen hyödyntäminen markkinoille saattamisessa
- Markkinointistrategian muodostaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa tehdä kohderyhmäanalyysiä ja valita mahdollisen kohdemarkkinan, mutta ei perustella valintojaan
- osaa tunnistaa vain muutaman kysyntään vaikuttavista tekijöistä, ja nimeää epärelevantteja uhkia ja mahdollisuuksia valitulla markkinalla
- kuvaa tietoon pohjautuen asiakaskohderyhmiä, mutta ne eivät ole perusteltuja
- yhdistelee satunnaisesti saatuja tietoja, joita hyödyntää markkinointistrategian sisällöissä
- kuvaa omia johtopäätöksiään ja niiden vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- käyttää suppeasti vain muutamaa eri työkalua markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa markkinointistrategian hyödyntäen vain osaa keräämäänsä tietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa valita kohdemarkkinan, mutta perustelee valintaa niukasti
- tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- tunnistaa ja perustelee tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistelee ja soveltaa saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä, mutta johtopäätökset jäävät niukaksi
- osaa tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa hyödyntää ja joiltain osin arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- analysoi yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita ja perustella kohdemarkkinan
- osaa tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa tunnistaa ja perustella tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistellä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä ja johtopäätöksissä
- osaa kriittisesti tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa monipuolisesti hyödyntää ja arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.