Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden markkinointistrategiat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7Y00FJ95-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.12.2022 - 28.09.2023

Ajoitus

28.09.2023 - 24.11.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysteknologia YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (tekniikan ja liikenteen ala)
  • Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)

Opettaja

  • Vesa Vuorinen
  • Lea Saarni
  • Juha Tuominen

Vastuuhenkilö

Lea Saarni

Ryhmät

  • 23YHL
    Hyvinvointiteknologa 2023 tradenomi, ylempi amk
  • 23YHT
    Hyvinvointiteknologia 2023 insinööri, ylempi amk
  • 23YHS
    Hyvinvointiteknologia 2023 sote, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida yrityksen sisäisen valmiuden tason ja sen merkityksen tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita kohdemarkkinan ja tunnistaa sekä arvioida markkinoille pääsemisen tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa hyödyntää liiketoimintamahdollisuuksien arviointiin liittyviä työkaluja ja analysoida niiden hyötyjä
- osaa muodostaa analyysien ja muiden kertyneiden tietojen pohjalta markkinointistrategian

Sisältö (OJ)

- Markkinointistrategiaan liittyvät käsitteet ja sisällöt
- Tuotteen ominaisuudet ja hyödyt sekä arvontuottaminen
- Asiakassegmentointi
- Asiakastutkimus ja sen analyysi
- Eri analyysityökalujen hyödyntäminen markkinoille saattamisessa
- Markkinointistrategian muodostaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa tehdä kohderyhmäanalyysiä ja valita mahdollisen kohdemarkkinan, mutta ei perustella valintojaan
- osaa tunnistaa vain muutaman kysyntään vaikuttavista tekijöistä, ja nimeää epärelevantteja uhkia ja mahdollisuuksia valitulla markkinalla
- kuvaa tietoon pohjautuen asiakaskohderyhmiä, mutta ne eivät ole perusteltuja
- yhdistelee satunnaisesti saatuja tietoja, joita hyödyntää markkinointistrategian sisällöissä
- kuvaa omia johtopäätöksiään ja niiden vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- käyttää suppeasti vain muutamaa eri työkalua markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa markkinointistrategian hyödyntäen vain osaa keräämäänsä tietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa valita kohdemarkkinan, mutta perustelee valintaa niukasti
- tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- tunnistaa ja perustelee tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistelee ja soveltaa saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä, mutta johtopäätökset jäävät niukaksi
- osaa tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa hyödyntää ja joiltain osin arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- analysoi yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita ja perustella kohdemarkkinan
- osaa tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa tunnistaa ja perustella tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistellä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä ja johtopäätöksissä
- osaa kriittisesti tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa monipuolisesti hyödyntää ja arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.

Arviointiasteikko

0-5