Pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöLaajuus (4 op)
Opintojakson tunnus: 7K00EY21
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa lasten pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
- lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
- pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
- lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa välttävästi soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä