Asiantuntijamyynti kansainvälisessä liiketoiminnassaLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: 1800EB16
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Vastuuhenkilö
- Pia Hautamäki
Osaamistavoitteet
Opiskelijat osaavat strategisista asiantuntijamyyntiä kansainvälisissä liiketoimintaympäristöissä lähijakson, kirjallisuuden, vierailijaluennoitsijoiden, opintomatkan ja kehittämisprojektitehtävän kautta. Opintojakson aikana tehdään ketterästi kokeillen 2-3 yritykselle kansainväliseen myyntiin tai sen käynnistämiseen liittyen kehittämisprojekti. Kehittämisprojektin yhteydessä toteutetaan ko. kohdemaahan liittyvä vierailu tehtävän toteuttamiseksi (Eurooppaan suuntautuva opintomatka omakustanteinen). Opintomatkan ja konkreettisen kansainvälisen myynnin tehtävän avulla opiskelijat saavat rohkeutta verkostoitua kansainvälisellä tasolla sekä saavat käytännön kokemusta strategiseen ja suunnitelmalliseen kansainvälisen myynnin kehittämiseen. Lopputuloksena opiskelija osaa tunnistaa ja tarkastella analyyttisesti kansainvälisen myynnin perusperiaatteita eri toimialoilla ja kehittää sekä johtaa yrityksen strategista kansainvälistä myyntiä. Opintojakso on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Sisältö
Kansainvälisen myynnin perusperiaatteet ja osaamiset
Yrityksen kansainvälistymisen askeleet myynnin osalta
Myynnin johtaminen kansainvälisissä ympäristöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää kansainvälisen myynnin perusperiaatteet, tietää millaisia askeleita yrityksen tulee ottaa kansainvälistymisessään myynnin kautta. Opiskelija myös ymmärtää, millaisia myynnin johtamisen elementtejä yrityksen johdolla tulee olla käytössään ohjatessaan myyntiä kansainvälisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija on onnistunut myymään idean kv-jaksosta valitsemalleen yritykselle ja päässyt kehittymään sellaisella kansainvälisen myynnin osaamisalueessa osaamistaan, jossa on toivonut osaamisensa kehittyvän.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kansainvälisen myynnin perusperiaatteet, tietää millaisia askeleita yrityksen tulee ottaa kansainvälistymisessän myynnin kautta ja osaa myös toteuttaa ketteriä kokeiluja oppimiensa työkalujen avulla. Opiskelija ymmärtää, millaisia myynnin johtamisen elementtejä yrityksen johdolla tulee olla käytössään ohjatessaan myyntiä kansainvälisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija on onnistunut myymään idean kv-jaksosta valitsemalleen yritykselle ja päässyt kehittymään sellaisella kansainvälisen myynnin osaamisalueella osaamistaan, jossa on toivonut osaamisensa kehittyvän.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kansainvälisen myynnin perusperiaatteet, osaa raekntaa selkeitä askelmerkkejä yrityksen kansainvälistymiseen myynnin kautta ja osaa myös jalkauttaa muutostoimenpiteitä oppimiensa työkalujen avulla. Opiskelija osaa johtaa kv-myyntiä ja osaa toimia modernin yrityksen johdon uusin työkaluin ohjatessaan myyntiä kansainvälisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija on onnistunut myymään idean kv-jaksosta valitsemalleen yritykselle ja päässyt kehittymään sellaisella kansainvälisen myynnin osaamisalueella osaamistaan, jossa on toivonut osaamisensa kehittyvän.