Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus- ja esiintymistaidotLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: 6M00DQ35

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.

Sisältö

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellä mainitun lisäksi:
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellä mainitun lisäksi: Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Siirry alkuun