Tuotekehitys, myynti ja markkinointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 5K00DL65
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa uuden teollisen tuotteen/palvelun/järjestelmän tuotekehitysprojektin eri vaiheet ja menetelmiä. Opiskelija osaa hinnoittelun ja katetuottolaskennan periaatteet sekä ymmärtää tuotteen arvonmuodostuksen ja elinkaaren, kestävän kehityksen huomioiden.
Opiskelija tuntee teknisten- ja investointituotteiden osto - ja myyntiprosessien lainalaisuudet. Opiskelija kykenee työskentelemään oman teollisen suuntautumisvaihtoehtonsa tuotekehitysprojektissa, projektille ja loppuasiakkaalle lisäarvoa tuottaen - esim. IoT:n mahdollisuuksia hyödyntäen.
Lisäksi opiskelija ymmärtää myynnin ja markkinoinnin yhteyden kaupallisen menestyksen kannalta, osaten fokusoitua myös kansainvälisille markkinoille.
Sisältö
Markkinalähtöisen tuotestrategia ja tuotekehityksen merkitykses yrityksen menestystekijänä. Tuotekehityksen menetelmät, organisointi, budjetointi ja tulosten suojaamisenen. Uuden tuotteen kehitys, tuotteistus, tuoterakenteen ja tuotteen elinkaaren hallinta osana tuotekehitysprosessia. Asiakastarpeiden määrittely ja vaatimustenhallinta sekä markkinoinnin kanavat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa teollisen tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin tärkeimmät peruskäsitteet, toiminnot ja vaikuttavat suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee teollista tuotekehitystä, myyntiä ja markkinointia hallitsevat lait, toiminnot ja suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee hyvin kaikki teollisen tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.