Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille

Laajuus:
30 op

Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Tunnus
(23MAVA)
Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Tunnus
(23MAVA)
Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 20.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muu koulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Opettaja
  • Minna Metsäportti
  • Petri Tuohimäki
Ryhmät
  • 24MAVA2
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija pystyy kommunikoimaan ymmärrettävästi valitsemansa alan englanninkielisissä kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa. Opiskelija kartuttaa omaan englannin kielen osaamistasoaan ja pystyy hyödyntämään englanninkielistä materiaalia itseään kiinnostavalla korkeakouluopintojen alalla.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla kerrataan englannin perusrakenteita sekä harjoitellaan ammatillisia suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita. Opintojaksolla opetellaan puhumaan ymmärrettävästi ja selkeästi suullisissa tilanteissa ja kirjoittamaan johdonmukaisesti ja selkeästi muotoiltuja mahdollisesti omalle alalle tyypillisiä tekstejä. Opintojaksolla lisätään opiskelijoiden rohkeutta käyttää englantia. Lisäksi kehitetään vieraan kielen opiskelutekniikoita (esim. ammattialan tekstien lukeminen ja sanaston opiskelu).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Olet suorittanut kaikki pyydetyt tehtävät hyväksyttävästi ja sovitussa aikataulussa.  Kirjoitat ja puhut englantia kohtuullisen sujuvasti ja selkeästi. Hallitset englannin kielen rakenteet ainakin kohtalaisesti ja viestisi välittyy lukijalle ja kuuntelijalle riittävän hyvin. Osaat useimmiten käyttää tilanteen edellyttämää tyyliä.  

Olet työskennellyt itseohjautuvasti ammattienglantisi hyväksi oman tasosi ja mielenkiintosi mukaan. Osoitat kehittäneesi kielitaitoasi kurssityöskentelyn aikana. Osaat myös käyttää apuna eri lähteitä, sanakirjoja ja kielen opiskelun apuvälineitä.    

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

25.07.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 17.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muu koulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Opettaja
  • Tiina Miikkulainen
Ryhmät
  • 24MAVA2
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää suomen kielellä perusasioita opiskelusta ja työskentelystä itseään kiinnostavalla alalla. Opiskelija tutustuu alan mediaan ja ajankohtaisiin teemoihin. Opiskelija osaa käyttää monenlaisia suomen kielen rakenteita ja kohtalaisen laajaa sanastoa. Opiskelija tietää, miten hän voi syventää korkeakouluopinnoissa tarvittavaa suomen kielen kirjallista ja suullista osaamistaan ja asettaa realistisia tavoitteita itselleen.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla keskitytään suomen kielen kehittämiseen erilaisten suullisten ja kirjallisten harjoitusten avulla. Opintojaksolla opiskellaan kielioppirakenteita ja tekstin tuottamista, harjoitellaan asiatekstien ymmärtämistä sekä niihin liittyvää sanastoa. Opintojaksolla kerrataan tarvittaessa myös peruskieliopin sääntöjä, ja opiskelijalle annetaan myös työkaluja suomen kielen taidon kehittämiseen itsenäisesti. Opintojaksolla etsitään tietoa itseä kiinnostavasta alasta ja tutustutaan siihen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää tuetusti itseään kiinnostavan alan käsitteitä. Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä ja tulee ymmärretyksi, vaikka kielen rakenteissa tai sanastossa olisi epätarkkuutta. Opiskelija ymmärtää, mitä hänen täytyy tehdä kehittyäkseen. Opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa käyttää itseään kiinnostavan alan käsitteitä ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä ja hän jäsentää omaa osaamistaan ja käyttää kieltä aktiivisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija on toiminut aktiivisesti ryhmässä ja suorittanut opintojakson tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija käyttää itseään kiinnostavan alan käsitteitä ja ymmärtää kokonaisuuksia. Opiskelija käyttää monenlaisia suomen kielen rakenteita ja kohtalaisen laajaa sanastoa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan suomen kielessä ja tietää, miten voi syventää osaamistaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja sitoutunut. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmänsä suoriutumisesta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut kurssin oppitunteihin tai ryhmätöihin eikä ole palauttanut tehtäviä määräajassa.

Aika ja paikka

Opettajan jakama aikataulu löytyy Moodlesta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ajankohta ja uusimismahdollisuus ilmoitetaan kurssin aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät (yksilölliset ja ryhmätyöt); aktiivinen osallistuminen; tentti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus ja etäopetus (Teams/Zoom); Moodle-alusta; yksilö- ja ryhmätyöt

Oppimateriaalit

Opetusmateriaalit Moodle-alustalla; opettajan oma materiaali

Suositeltava kirjallisuus:
Hannele Jönsson-Korhola: Tarkista tästä
Leila White: Suomen kielioppia ulkomaalaisille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Oppitunteihin osallistuminen (5-7 oppituntia/vko); itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöt

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Ilmoittautumisaika

19.09.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

18.11.2024 - 03.01.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muu koulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Opettaja
  • Tiina Miikkulainen
  • Tiina Miikkulainen
Vastuuhenkilö

Tiina Miikkulainen

Ryhmät
  • 24MAVA2
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee korkeakouluopintojen suullisia viestintätilanteita ja osaa toimia niissä ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija tuntee verbaalin ja nonverbaalin viestinnän keinot sekä suomalaisen viestintäkulttuurin ominaispiirteitä. Hän osaa pitää oman alaansa liittyvän valmistellun esityksen, antaa rakentavaa palautetta ja toimia ryhmäviestintätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla perehdytään suomalaiseen viestintäkulttuuriin sekä verbaalin ja nonverbaalin viestinnän piirteisiin. Vahvistetaan korkeakouluopinnoissa tarvittavaa kielellistä ilmaisua sekä rakenteiden ja sanaston monipuolista ja tilanteen mukaista käyttöä. Opintojaksolla harjoitellaan erilaisia ryhmäviestintätilanteita sekä oman puheenvuoron kytkemistä keskusteluun. Opintojaksolla valmistellaan ja pidetään suullinen esitys sekä harjoitellaan palautteen antamista ja kirjallista raportointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa verbaalin ja nonverbaalin viestinnän keinoja ja tuntee perusasioita suomalaisesta viestintäkulttuurista. Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä ja tulee ymmärretyksi, vaikka kielen rakenteissa tai sanastossa olisi epätarkkuutta. Opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy pitämään valmistellun esitelmän suomeksi ja osaa antaa palautetta. Opiskelija tuntee hyvin verbaalin ja nonverbaalin viestinnän keinoja sekä suomalaista viestintäkulttuuria. Opiskelija osaa jäsentää omaa osaamistaan suomen kielessä ja käyttää kieltä aktiivisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija on toiminut aktiivisesti ryhmässä ja suorittanut opintojakson tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy erinomaisesti pitämään esitelmän ja osaa antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää erilaisia viestinnän keinoja ja tuntee ja analysoi suomalaista viestintäkulttuuria. Opiskelija käyttää monenlaisia suomen kielen rakenteita ja kohtalaisen laajaa sanastoa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan suomen kielessä ja tietää, miten voi syventää osaamistaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja sitoutunut. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmänsä suoriutumisesta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut kurssin oppitunteihin tai ryhmätöihin eikä ole palauttanut tehtäviä määräajassa.

Aika ja paikka

Opettajan jakama aikataulu löytyy Moodlesta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan opiskelijan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät; yksilölliset tehtävät ja ryhmätyöt; aktiivinen osallistuminen oppitunteihin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 18.11.-17.12.2024 ja 2.1.2025; suomen kyselytunti (Zoom); Moodle-alusta; yksilö- ja ryhmätyöt

Oppimateriaalit

Opetusmateriaalit Moodle-alustalla; opettajan oma materiaali

Suositeltava kirjallisuus:
Tuija Hannula: Toppatakin alla on sydän
Hannele Jönsson-Korhola: Tarkista tästä
White, Leila: Suomen kielioppia ulkomaalaisille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Oppitunteihin osallistuminen (6-9 oppituntia/vko); itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöt oppitunneilla ja Moodle-alustalla.

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Ilmoittautumisaika

08.11.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 14.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muu koulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Opettaja
  • Tiina Miikkulainen
Ryhmät
  • 24MAVA2
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee korkeakouluopinnoissa tarvittavien tekstilajien ominaispiirteet ja osaa kirjoittaa selkeän ja jäsentyneen tekstin. Opiskelija tuntee asiatyylisen tekstin vaatimukset ja osaa analysoida, yhdistellä ja tiivistää tietoa eri lähteiden pohjalta. Opiskelija osaa laajasti omaan tavoitealaansa liittyvää sanastoa ja tietää valintamenettelyn oman tavoitealansa tutkinto-opintoihin. Opiskelija osaa kertoa omasta osaamisestaan. Kieliopintojen taitotaso on B1.2-B2.

Sisältö (OJ)

Opiskelija kehittää kirjallista ilmaisuaan, argumentointitaitojaan ja korkeakouluopinnoissa tarvittavaa sanavarastoaan. Opintojaksolla harjoitellaan korkeakouluopinnoissa tarvittavien tekstilajien kirjoittamista sekä tiedonhakua ja lähdekriittisyyttä. Opintojaksolla perehdytään vaativampiin suomen kielen rakenteisiin. Opiskelija tutustuu oman tavoitealansa valintamenettelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää referoinnin ja argumentoinnin periaatteet. Opiskelija on laajentanut alaansa liittyvän sanaston osaamista ja osaa viestiä suomen kielellä omalla alallaan. Opiskelija tarvitsee paljon tukea artikkelin kirjoittamisessa ja lähdeviittauksissa. Opiskelija tunnistaa suomen kielen vaativia rakenteita. Opiskelija ymmärtää, mitä hänen täytyy tehdä kehittyäkseen. Opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa referoida ja argumentoida suomen kielellä omalla alallaan. Opiskelija pystyy kirjoittamaan artikkelin melko itsenäisesti ja käyttämään lähdeviittauksia. Opiskelija osaa käyttää tuetusti suomen kielen vaativia rakenteita. Opiskelija osaa jäsentää omaa osaamistaan suomen kielessä ja käyttää kieltä aktiivisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija on toiminut aktiivisesti ryhmässä ja suorittanut opintojakson tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida, referoida ja argumentoida omalla alallaan suomeksi laajaa sanastoa käyttäen. Opiskelija pystyy kirjoittamaan artikkelin ja käyttämään lähdeviittauksia itsenäisesti. Opiskelija käyttää aktiivisesti ja monipuolisesti suomen kielen rakenteita ja laajaa sanastoa. Opiskelija osaa analysoida ja käyttää myös suomen kielen vaativia rakenteita. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja sitoutunut. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmänsä suoriutumisesta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut kurssin oppitunteihin tai ryhmätöihin eikä ole palauttanut tehtäviä määräajassa.

Aika ja paikka

Opettajan jakama aikataulu löytyy Moodlesta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan opettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen sekä etä- että lähiopetukseen
- Opintojakson tehtävät on tehty, palautettu ja hyväksytty
- Kirjallinen tentti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus (Teams/Zoom); Moodle-alusta; yksilö- ja ryhmätyöt

Oppimateriaalit

Materiaalit Moodle-alustalla; opettajan oma materiaali

Suositeltava kirjallisuus:
Tuija Hannula: Minua varten ei tarvitse keittää
Hannele Jönsson-Korhola: Tarkista tästä
Leila White: Suomen kielioppia ulkomaalaisille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Oppitunteihin osallistuminen (7 oppituntia/vko); itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöt

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 14.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muu koulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Opettaja
  • Sara Nortunen
Vastuuhenkilö

Sara Nortunen

Ryhmät
  • 24MAVA2
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija suoriutuu reaalilukujen peruslaskutoimituksista, erityisesti prosenttilaskentaan keskittyen. Opiskelija ratkaisee sekä sanallisia että numeerisia matemaattisia ongelmia ja yhtälöitä. Opiskelija on perehtynyt tilastomatematiikan perusteisiin ja osaa määritellä tyypillisimmät tilastolliset tunnusluvut.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla kerrataan ja syvennetään matematiikan peruskäsitteitä suomeksi prosenttilaskennasta, yhtälöistä ja tilastomatematiikasta. Opintojakson aikana perehdytään Excelin tehokkaaseen käyttöön matematiikassa kehittämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija suoriutuu käytännön (arkisten) tilanteiden prosenttilaskennasta.  Opiskelija osaa hahmottaa matemaattisista lausekkeista sulkujen käytön ja laskujärjestyksen. Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisimpia (1. asteen- ja verranto-) yhtälöitä. Opiskelija tietää yleisimmät tilastolliset tunnusluvut. 

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen tason lisäksi opiskelija osaa tunnistaa eri prosenttilaskennan tyypit ja hyödyntää tätä tietoa perusongelmien ratkaisussa. Opiskelija käsittelee lausekkeita pääsääntöisesti oikein. Opiskelija osaa muodostaa helpohkosta sanallisesta tehtävänannosta yhtälön ja ratkaista sen. Opiskelija osaa laskea tyypillisimpiä tilastollisia tunnuslukuja. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa muodostaa lausekkeita haastavammistakin prosenttilaskuista. Lausekkeiden ja yhtälöiden käsittely on sujuvaa ja lähes virheetöntä. Opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä ja itsenäistä ajattelua haastavammissakin soveltavissa tehtävissä. 

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut kurssin oppitunteihin tai ryhmätöihin eikä ole palauttanut tehtäviä määräajassa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

25.07.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 17.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muu koulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille
Opettaja
  • Tiina Miikkulainen
  • Marja-Liisa Timperi
Ryhmät
  • 24MAVA2
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttaneille, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja voimavarojaan opintojen suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaisia suomen kielen taitoja ja opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan. Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita näissä taidoissa omalla kohdallaan ja osaa viestiä niistä. Opiskelija tuntee koulutuksen digitaalisia ympäristöjä ja osaa toimia niissä. Opiskelija osaa käyttää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakouluun liittyvistä tekstisisällöistä ja osaa tehdä muistiinpanoja niistä. Opiskelija pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.

Sisältö (OJ)

- omat vahvuudet ja voimavarat opintojen suunnittelussa
- suomen kielen taidot ja digitaidot korkeakouluopinnoissa
- korkeakouluopintojen digitaalinen ympäristö
- opiskelu- ja muistiinpanotekniikat
- perusasioita tiedonhakutaidoista ja lähdekritiikistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää tuetusti opintojakson aihepiirin käsitteitä. Opiskelija ymmärtää, mitä hänen täytyy tehdä kehittyäkseen. Opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa jäsentää omaa osaamistaan suomen kielessä ja digitaidoissa. Opiskelija on toiminut aktiivisesti ryhmässä ja suorittanut opintojakson tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa erinomaisesti opintojakson aihepiirin käsitteet ja soveltaa oppimaansa käytännössä. Opiskelija osaa analysoida opintojakson aihepiiriin liittyviä asioita sekä omaa osaamistaan ja kehittymistään. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja sitoutunut. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmänsä suoriutumisesta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut kurssin oppitunteihin tai ryhmätöihin eikä ole palauttanut tehtäviä määräajassa.

Aika ja paikka

Etäopetus ja lähiopetus, tarkka aikataulu Moodle-alustalla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti opettajan ilmoittamana ajankohtana; uusintamahdollisuus sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilölliset tehtävät Moodlessa; aktiivinen osallistuminen ryhmätöihin ja oppitunteihin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetus, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä, 135 tuntia
Oppitunnit + itsenäinen ja ryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-