Ideasta liiketoiminnaksiLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE17
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.
Opiskelija osaa
- käyttää ideointimenetelmiä,
- kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
- arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
- innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.
Sisältö
Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
Millaiset työkalut tukevat innovointia?
Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
05.10.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Ikonen
- Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
-
23ALITAMAALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus
Tavoitteet (OJ)
Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.
Opiskelija osaa
- käyttää ideointimenetelmiä,
- kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
- arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
- innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.
Sisältö (OJ)
Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
Millaiset työkalut tukevat innovointia?
Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sisältää teemakohtaisia minitenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa huomioidaan ryhmä- ja muut tehtävät, minitentit, harjoitustyö, osallistumisaktiivisuus ja poissaolot.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmuodot: luento-opetus, harjoitukset ryhmässä, kirjallisuuteen tutustuminen ja harjoitustyö.
Opetus järjestetään pääosin etäopetuksena. Linkki webinaareihin lähetetään osallistujille ennen ensimmäistä opetuskertaa. Tarkasta luentojärjestelyt Moodlesta kurssin alkaessa.
Läsnäolo kurssilla on pakollista. Yhden kerran voi olla poissa tästä etukäteen sopimalla. Ensimmäiselle opetuskerralle osallistuminen on kuitenkin edellytys kurssin suorittamiselle.
Opintojakso muodostuu 4 kerrasta kontaktiopetusta (2-3 h /kerta) ja muista harjoituksista ja tehtävistä. Lisäksi opintojakso sisältää harjoitustyön.
Lisäksi kurssilla voidaan järjestää opetuskertojen ulkopuolisia ohjaustapaamisia.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja -materiaalit julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 10 h
Harjoitukset ja muut tehtävät 60 h
Harjoitustyö 65 h
Yhteensä 135 h = 5 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson hyväksilukua on haettava viimeistään 13.10. Hakemukset käsitellään viikon 43 aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetuksessa ja/tai harjoitustöissä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyötä ja tarkastella oikeita yritysesimerkkejä.
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
07.10.2022 - 11.12.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Ikonen
- Markus Jähi
Ryhmät
-
22ALITAVLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.
Opiskelija osaa
- käyttää ideointimenetelmiä,
- kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
- arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
- innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.
Sisältö (OJ)
Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
Millaiset työkalut tukevat innovointia?
Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa huomioidaan ryhmä- ja muut tehtävät, harjoitustyö, osallistumisaktiivisuus ja poissaolot.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetus, harjoitukset ryhmässä, kirjallisuuteen tutustuminen ja harjoitustyö.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja -materiaalit julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 15 h
Harjoitukset ryhmässä 30 h
Muut kotitehtävät 25 h
Harjoitustyö 65 h
Yhteensä 135 h = 5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso muodostuu 4 kerrasta kontaktiopetusta (2-4 h /kerta) ja näiden välissä laadittavista harjoituksista ja muista tehtävistä. Lisäksi opintojakso sisältää ryhmässä laadittavan harjoitustyön, joka tehdään opetuskertojen jälkeen syksyn toisen periodin aikana.
Lisäksi kurssilla voidaan järjestää opetuskertojen ulkopuolisia ohjaustapaamisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetuksessa ja/tai harjoitustöissä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyötä ja tarkastella oikeita yritysesimerkkejä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus järjestetään etäopetuksena Zoomissa. Linkki Zoomiin lähetetään osallistujille ennen ensimmäistä opetuskertaa. Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään Miro-yhteistyöalustaa. Tarkasta vielä luentojärjestelyt Moodlesta kurssin alkaessa.
Läsnäolo kurssilla on pakollista. Yhden kerran voi olla poissa tästä etukäteen sopimalla. Ensimmäiselle luennolle osallistuminen on kuitenkin edellytys kurssin suorittamiselle.