Ammatillinen erityisopettajankoulutus: 25OPKOE
Tunnus: 25OPKOE
Kuvaus
Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen toteutuksessa lähtökohtana on osallistava pedagogiikka, joka perustuu reflektoivaan, tutkivaan ja kehittävään työotteeseen.
Koulutuksessa painotetaan ammatillisen erityisopettajaopiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden ja ammatillisen erityisopettajan osaamisen kehittymistä.
Koulutuksessa keskitytään erityispedagogisen osaamiseen, ammatillisen erityisopettajan pedagogiseen osaamiseen, työyhteisöosaamiseen sekä kehittämisosaamiseen.
Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa rakennetaan uutta osaamisidentiteettiä. Ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti muotoutuu prosessissa, johon sisältyy ajallisesti menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus. Opettajan identiteetin rinnalle rakentuvan ammatillisen erityisopettajan identiteetin muotoutuminen edellyttää ilmiöiden pohtimista uusista näkökulmista.
Opintojen toteutuksen näkökulmia ovat henkilökohtaisuus, ohjauksellisuus, autenttisuus, yhteistoiminnallisuus ja muovautuvuus.
Koulutus on monimuotokoulutusta.
Opintojen suorittaminen antaa henkilölle oikeuden käyttää lyhennettä AmE (ammatillinen erityisopettaja).
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tausta-aineistona on käytetty ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoiden sekä työssä olevien ammatillisten erityisopettajien ja koulutuksen järjestäjien haastatteluita ja työpajatyöskentelyn tuloksia. Lisäksi on hyödynnetty verkostoyhteistyön kautta saatua tietoa, kuten PAEK:n asiantuntija- ja ohjausryhmät sekä ammatillisten erityisopettajankouluttajien verkosto. Kehittämisen tausta-aineistona on myös käytetty Parasta osaamista -hankkeessa vuonna 2018 ammatillisille opettajille suunnattua kyselyä ammatillisen koulutuksen opettajien osaamistarpeista. Lisäksi on hyödynnetty OPEKE-hankkeessa luotuja opettajakorkeakoulujen valtakunnallisia, strategisen tason opetussuunnitelmien linjauksia.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
25OPKOE-1001 |
Erityispedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||
1L00FO49 | Erityispedagogiikan perusteet | 5 | ||||||||
1L00FO50 | Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen | 5 | ||||||||
1L00FO51 | Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen | 5 | ||||||||
1L00HD08 | Monialainen yhteistyö | 5 | ||||||||
1L00HD09 | Erityispedagogiikka ja yhteiskunta | 5 | ||||||||
25OPKOE-1002 |
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||
1L00FO64 | Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu | 5 | ||||||||
1L00HH16 | Erityisopettajana eri toimintaympäristöissä | 5 | ||||||||
1L00HH17 | Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen | 5 | ||||||||
25OPKOE-1003 |
Työyhteisöosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||
1L00FO66 | Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot | 5 | ||||||||
1L00FO67 | Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana | 5 | ||||||||
25OPKOE-1004 |
Kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||
1L00FO68 | Oman työn ja organisaation kehittäminen | 10 | ||||||||
Yhteensä | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AOKK
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Ammattipedagogiset opinnot |
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu |
Kasvatustieteelliset perusopinnot |
Erityispedagogiikan perusteet |
Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen |
Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen |
Muut opinnot |
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Oman työn ja organisaation kehittäminen |
Opetusharjoittelu |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Monialainen yhteistyö |
Erityispedagogiikka ja yhteiskunta |
Erityisopettajana eri toimintaympäristöissä |
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Ekologinen kestävyys
Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos). |
Monialainen yhteistyö |
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Oman työn ja organisaation kehittäminen |
Kulttuurinen kestävyys
Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen. |
Erityispedagogiikan perusteet |
Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen |
Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen |
Monialainen yhteistyö |
Erityispedagogiikka ja yhteiskunta |
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu |
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Oman työn ja organisaation kehittäminen |
Sosiaalinen kestävyys
Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun. |
Erityispedagogiikan perusteet |
Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen |
Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen |
Monialainen yhteistyö |
Erityispedagogiikka ja yhteiskunta |
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu |
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Oman työn ja organisaation kehittäminen |
Taloudellinen kestävyys
Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä. |
Monialainen yhteistyö |
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu |
Oman työn ja organisaation kehittäminen |
Tulevaisuusorientaatio
Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena. |
Erityispedagogiikka ja yhteiskunta |
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu |
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot |
Oman työn ja organisaation kehittäminen |
Luokittelemattomat |
Erityisopettajana eri toimintaympäristöissä |
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
25OPKOE-1001 |
Erityispedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki) |
25 |
1L00FO49 | Erityispedagogiikan perusteet | 5 |
1L00FO50 | Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen | 5 |
1L00FO51 | Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen | 5 |
1L00HD08 | Monialainen yhteistyö | 5 |
1L00HD09 | Erityispedagogiikka ja yhteiskunta | 5 |
25OPKOE-1002 |
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki) |
15 |
1L00FO64 | Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu | 5 |
1L00HH16 | Erityisopettajana eri toimintaympäristöissä | 5 |
1L00HH17 | Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen | 5 |
25OPKOE-1003 |
Työyhteisöosaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
1L00FO66 | Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot | 5 |
1L00FO67 | Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana | 5 |
25OPKOE-1004 |
Kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
1L00FO68 | Oman työn ja organisaation kehittäminen | 10 |