Siirry suoraan sisältöön

Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00HH17

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ammatillisen erityisopettajan työn eettiset periaatteet ja toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa ja tuntee inklusiiviset periaatteet ja käytännöt sekä toimii niiden mukaisesti
-huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden merkityksen yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisessa
- tietää ohjaavan ja kannustavan palautteen erityisen tuen sekä vaativan erityisen tuen opiskelijan ohjauksessa
- tietää henkilökohtaistamisprosessin sekä mukauttamisen ja poikkeamisen käytännöt

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten inklusiivisia periaatteita toteutetaan ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten ammatillinen erityisopettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden opetus- ja ohjaustyössään?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan henkilökohtaistamisprosessia käytännössä toteutetaan?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Ilmoittautumisaika

23.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.07.2026

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Maija Timonen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 25AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2025

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ammatillisen erityisopettajan työn eettiset periaatteet ja toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa ja tuntee inklusiiviset periaatteet ja käytännöt sekä toimii niiden mukaisesti
-huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden merkityksen yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisessa
- tietää ohjaavan ja kannustavan palautteen erityisen tuen sekä vaativan erityisen tuen opiskelijan ohjauksessa
- tietää henkilökohtaistamisprosessin sekä mukauttamisen ja poikkeamisen käytännöt

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten inklusiivisia periaatteita toteutetaan ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten ammatillinen erityisopettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden opetus- ja ohjaustyössään?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan henkilökohtaistamisprosessia käytännössä toteutetaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Aika ja paikka

Koulutuspäivät 25.10.2025 ja 13.-14.2.2026 lähiopetuksena TAMKissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.

Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf

Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)

Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM

Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)

Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.

Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.

Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.

Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.

Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.


Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osaamisen hankkiminen ja osoittaminen on kuvattu opintojakson Moodlessa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.