Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00HH17
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ammatillisen erityisopettajan työn eettiset periaatteet ja toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa ja tuntee inklusiiviset periaatteet ja käytännöt sekä toimii niiden mukaisesti
-huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden merkityksen yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisessa
- tietää ohjaavan ja kannustavan palautteen erityisen tuen sekä vaativan erityisen tuen opiskelijan ohjauksessa
- tietää henkilökohtaistamisprosessin sekä mukauttamisen ja poikkeamisen käytännöt
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten inklusiivisia periaatteita toteutetaan ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten ammatillinen erityisopettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden opetus- ja ohjaustyössään?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan henkilökohtaistamisprosessia käytännössä toteutetaan?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Ilmoittautumisaika
23.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.05.2025 - 31.07.2026
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Maija Timonen
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
-
25AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2025
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ammatillisen erityisopettajan työn eettiset periaatteet ja toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa ja tuntee inklusiiviset periaatteet ja käytännöt sekä toimii niiden mukaisesti
-huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden merkityksen yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisessa
- tietää ohjaavan ja kannustavan palautteen erityisen tuen sekä vaativan erityisen tuen opiskelijan ohjauksessa
- tietää henkilökohtaistamisprosessin sekä mukauttamisen ja poikkeamisen käytännöt
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten inklusiivisia periaatteita toteutetaan ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten ammatillinen erityisopettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden opetus- ja ohjaustyössään?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten erityisen tuen ja/tai vaativan erityisen tuen opiskelijan henkilökohtaistamisprosessia käytännössä toteutetaan?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Aika ja paikka
Koulutuspäivät 25.10.2025 ja 13.-14.2.2026 lähiopetuksena TAMKissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Oppimateriaalit
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.
Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf
Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)
Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM
Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)
Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.
Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamisen hankkiminen ja osoittaminen on kuvattu opintojakson Moodlessa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.