Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikka ja yhteiskuntaLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00HD09

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija

- tunnistaa ajankohtaisia erityispedagogiikkaan liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja keskusteluja sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti
- tiedostaa taustan, arvojen ja asenteiden sekä sosiaalisten erojen merkityksen erilaisuuden ja erityisyyden määrittelyssä
- ymmärtää, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset arvot ja ideologiat heijastuvat palvelujärjestelmien rakenteisiin, toimintaympäristöihin ja erilaisuuden kohtaamiseen
- ymmärtää, miten yhteiskunnassa tuotetaan inkluusiota tai ekskluusiota ja määritellään osallisuutta ja kuuluvuutta
- tarkastelee syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset ideologiat liittyen erilaisuuteen, erityisyyteen ja vammaisuuteen ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana ja millaisia seurauksia erilaisilla ideologioilla ja arvoilla on ollut palvelujärjestelmän muotoutumiseen eri aikakausina. Lisäksi tarkastellaan osallisuuteen ja kuuluvuuteen mutta toisaalta myös syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja pohditaan palvelujärjestelmän merkitystä syrjäytymistä ehkäisevänä tai sitä osaltaan jopa aiheuttavana tekijänä etenkin erilaisissa siirtymävaiheissa. Opintojakson aikana pohditaan myös henkilökohtaisesta näkökulmasta asiantuntijoiden omien arvojen ja asenteiden merkitystä erityisyyden määrittelyssä, erilaisuuden kohtaamisessa ja tukitoimien suunnittelussa.

Ilmoittautumisaika

20.01.2025 - 23.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- tunnistaa ajankohtaisia erityispedagogiikkaan liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja keskusteluja sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti
- tiedostaa taustan, arvojen ja asenteiden sekä sosiaalisten erojen merkityksen erilaisuuden ja erityisyyden määrittelyssä
- ymmärtää, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset arvot ja ideologiat heijastuvat palvelujärjestelmien rakenteisiin, toimintaympäristöihin ja erilaisuuden kohtaamiseen
- ymmärtää, miten yhteiskunnassa tuotetaan inkluusiota tai ekskluusiota ja määritellään osallisuutta ja kuuluvuutta
- tarkastelee syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla tarkastellaan, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset ideologiat liittyen erilaisuuteen, erityisyyteen ja vammaisuuteen ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana ja millaisia seurauksia erilaisilla ideologioilla ja arvoilla on ollut palvelujärjestelmän muotoutumiseen eri aikakausina. Lisäksi tarkastellaan osallisuuteen ja kuuluvuuteen mutta toisaalta myös syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja pohditaan palvelujärjestelmän merkitystä syrjäytymistä ehkäisevänä tai sitä osaltaan jopa aiheuttavana tekijänä etenkin erilaisissa siirtymävaiheissa. Opintojakson aikana pohditaan myös henkilökohtaisesta näkökulmasta asiantuntijoiden omien arvojen ja asenteiden merkitystä erityisyyden määrittelyssä, erilaisuuden kohtaamisessa ja tukitoimien suunnittelussa.

Aika ja paikka

Toteutuu 2. ja 4. periodeissa
Suositus suorittaa opj 4. periodissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-ff6efd12-6baa-4655-9b2f-57ae7efc92a0?year=2024

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-ff6efd12-6baa-4655-9b2f-57ae7efc92a0?year=2024

Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta