Oman työn ja organisaation kehittäminenLaajuus (10 op)
Tunnus: 1L00FO68
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Kosti Nivalainen
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
-
24AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksyty, kun kaikki opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu sekä osoitettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Ilmoittautumisaika
23.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
25.05.2023 - 31.07.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Päivi Lehtonen
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
-
23AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointitilaisuudessa 15.-16.5.2024.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustapa: CONTACT
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.
Oppimateriaalit
Erityinen tuki voimavaraksi_Arviointi ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta_Karvi Julkaisut 17:2021
Osallisuus tehdään yhdessä_Karvi Julkaisut 28:2021
Erityisen hyvä tuki ja ohjaus - Oppijan oikeus, opettajan taito
Avointen oppimateriaalien kirjasto https://aoe.fi/#/etusivu
https://hyvinvoivaamis.fi/tyokalut/menetelmapankki
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso käynnistyy 16.-17.8.2023 lähipäivissä.
Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta (yhdessä oman mentorinsa kanssa) kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.
Kehittämisprojektisuunnitelman 1. versio palautus viimeistään 25.10.2023 Moodleen.
Lopullisen suunnitelman tulee olla hyväksyttynä viimeistään 17.11.2023.
Esitykset 15.-16.5.2024.
Opintojaksoon sisältyy myös oman kehittymisen seuranta koko koulutusprosessin ajan ja sen reflektointi.
Esitykset 15.-16.5.2024.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 17.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sissi Huhtala
- Päivi Lehtonen
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Sissi Huhtala
Ryhmät
-
22AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointiseminaarissa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustapa: CONTACT
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.
Oppimateriaalit
Määritellään HOPSissa ja kehittämistyön suunnitelmassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta yhdessä oman mentorinsa kanssa kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.
Aloitusseminaari syyskuun lähipäivien yhteydessä, jossa kehittämisprojektin idea esitellään.
Hopskeskustelu TAMKin opettajan kanssa.
Kehittämisprojektiseminaari maaliskuun lähipäivien yhteydessä, jossa projektit esitellään ja käydään niiden pohjalta arviointikeskustelu
Opiskelija toteuttaa kehittämisprojektin itsenäisesti tai ryhmätyönä omassa organisaatiossaan ja saa palautteen työstään. Esittelee kehittämisprojektinsa koulutusryhmässä ja osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet ja hallitsevansa sisällöt.
Opiskelija toimii yhden kehittämisprojektin vertaissparraajana, eli perehtyy kehittämisprojektin prosessin dokumentaatioon ja valmistelee palautepuheenvuoron esityksestä.
Opintojakso ajoittuu syyskuusta 2022 maaliskuuhun 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ajoittuu koko koulutuksen ajalle.
Kehittämisprojektin idea esitellään koulutusryhmässä opintojen alussa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Osaaminen osoitetaan kehittämisprojektin muodossa keväällä (maaliskuussa?) 2023.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sissi Huhtala
- Päivi Lehtonen
- Katariina Hakala
Vastuuhenkilö
Sissi Huhtala
Ryhmät
-
21AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2021
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointiseminaarissa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.
Oppimateriaalit
Määritellään hopsissa ja kehittämistyön suunnitelmassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta yhdessä oman mentorinsa kanssa kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.
Aloitusseminaari syyskuun lähipäivien yhteydessä, jossa kehittämisprojektin idea esitellään.
Hopskeskustelu TAMKin opettajan kanssa.
Kehittämisprojektiseminaari maaliskuun lähipäivien yhteydessä, jossa projektit esitellään ja käydään niiden pohjalta arviointikeskustelu
Opiskelija toteuttaa kehittämisprojektin itsenäisesti tai ryhmätyönä omassa organisaatiossaan ja saa palautteen työstään. Esittelee kehittämisprojektinsa koulutusryhmässä ja osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet ja hallitsevansa sisällöt.
Opiskelija toimii yhden kehittämisprojektin vertaissparraajana, eli perehtyy kehittämisprojektin prosessin dokumentaatioon ja valmistelee palautepuheenvuoron esityksestä.
Opintojakso ajoittuu syyskuusta 2021 maaliskuuhun 2022.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ajoittuu koko koulutuksen ajalle.
Kehittämisprojektin idea esitellään koulutusryhmässä opintojen alussa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Osaaminen osoitetaan kehittämisprojektin muodossa maaliskuussa 2022.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.