OhjausosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FP18
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta
- huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä
- varmistaa, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan
- tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan
- ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään
- tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään
- osaa soveltaa yksilö-, ryhmän- ja vertaisohjauksen toimintatapoja perustellusti.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on toimiva ohjaus?
- Miten ohjaus jäsennetään eri tilanteissa?
- Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
- Mitä on vertaisohjaus?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 28.02.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Hanne Mäki-Hakola
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta
- huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä
- varmistaa, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan
- tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan
- ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään
- tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään
- osaa soveltaa yksilö-, ryhmän- ja vertaisohjauksen toimintatapoja perustellusti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on toimiva ohjaus?
- Miten ohjaus jäsennetään eri tilanteissa?
- Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
- Mitä on vertaisohjaus?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
01.07.2023 - 30.07.2024
Ajoitus
31.07.2023 - 26.02.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Hanne Mäki-Hakola
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
23OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta
- huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä
- varmistaa, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan
- tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan
- ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään
- tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään
- osaa soveltaa yksilö-, ryhmän- ja vertaisohjauksen toimintatapoja perustellusti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on toimiva ohjaus?
- Miten ohjaus jäsennetään eri tilanteissa?
- Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
- Mitä on vertaisohjaus?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 30.07.2022
Ajoitus
31.07.2022 - 26.02.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
22OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta
- huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä
- varmistaa, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan
- tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan
- ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään
- tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään
- osaa soveltaa yksilö-, ryhmän- ja vertaisohjauksen toimintatapoja perustellusti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on toimiva ohjaus?
- Miten ohjaus jäsennetään eri tilanteissa?
- Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
- Mitä on vertaisohjaus?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
19.05.2021 - 30.06.2021
Ajoitus
19.05.2021 - 27.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Tarja Juurakko-Koskinen
Ryhmät
-
21OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2021
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta
- huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä
- varmistaa, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan
- tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan
- ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään
- tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään
- osaa soveltaa yksilö-, ryhmän- ja vertaisohjauksen toimintatapoja perustellusti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on toimiva ohjaus?
- Miten ohjaus jäsennetään eri tilanteissa?
- Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
- Mitä on vertaisohjaus?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.