Siirry suoraan sisältöön

Organisaatio- ja verkosto-osaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FP19

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee organisaationsa toiminnan, toimijat ja heidän tehtävänsä sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja ehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen
- pystyy toimimaan ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukemaan opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa
- todentaa ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- tietää verkostotyön periaatteet, pystyy toimimaan organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana sekä monialaisten verkostotapaamisten vetäjänä
- perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista, ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet
- pystyy toimimaan asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa
- tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ohjauksen rooli yhteisöissä ja verkostoissa?
- Mitkä ovat ohjaukseen vaikuttavat ohjeet ja tekijät organisaatiossa?
- Miten organisaatioissa analysoidaan ja arvioidaan ohjauksen kehittämistarpeita?
- Miten organisaatioita kehitetään ohjauksen näkökulmasta?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Ilmoittautumisaika

15.04.2024 - 20.06.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Vastuuhenkilö

Outi Rantanen

Ryhmät
  • 24OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee organisaationsa toiminnan, toimijat ja heidän tehtävänsä sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja ehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen
- pystyy toimimaan ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukemaan opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa
- todentaa ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- tietää verkostotyön periaatteet, pystyy toimimaan organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana sekä monialaisten verkostotapaamisten vetäjänä
- perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista, ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet
- pystyy toimimaan asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa
- tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ohjauksen rooli yhteisöissä ja verkostoissa?
- Mitkä ovat ohjaukseen vaikuttavat ohjeet ja tekijät organisaatiossa?
- Miten organisaatioissa analysoidaan ja arvioidaan ohjauksen kehittämistarpeita?
- Miten organisaatioita kehitetään ohjauksen näkökulmasta?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Ilmoittautumisaika

15.04.2023 - 15.04.2024

Ajoitus

15.05.2023 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Vastuuhenkilö

Outi Rantanen

Ryhmät
  • 23OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2023

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee organisaationsa toiminnan, toimijat ja heidän tehtävänsä sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja ehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen
- pystyy toimimaan ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukemaan opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa
- todentaa ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- tietää verkostotyön periaatteet, pystyy toimimaan organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana sekä monialaisten verkostotapaamisten vetäjänä
- perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista, ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet
- pystyy toimimaan asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa
- tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ohjauksen rooli yhteisöissä ja verkostoissa?
- Mitkä ovat ohjaukseen vaikuttavat ohjeet ja tekijät organisaatiossa?
- Miten organisaatioissa analysoidaan ja arvioidaan ohjauksen kehittämistarpeita?
- Miten organisaatioita kehitetään ohjauksen näkökulmasta?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Ryhmät
  • 22OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee organisaationsa toiminnan, toimijat ja heidän tehtävänsä sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja ehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen
- pystyy toimimaan ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukemaan opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa
- todentaa ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- tietää verkostotyön periaatteet, pystyy toimimaan organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana sekä monialaisten verkostotapaamisten vetäjänä
- perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista, ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet
- pystyy toimimaan asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa
- tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ohjauksen rooli yhteisöissä ja verkostoissa?
- Mitkä ovat ohjaukseen vaikuttavat ohjeet ja tekijät organisaatiossa?
- Miten organisaatioissa analysoidaan ja arvioidaan ohjauksen kehittämistarpeita?
- Miten organisaatioita kehitetään ohjauksen näkökulmasta?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
  • Ari Jussila
Vastuuhenkilö

Outi Rantanen

Ryhmät
  • 21OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2021

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee organisaationsa toiminnan, toimijat ja heidän tehtävänsä sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja ehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen
- pystyy toimimaan ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukemaan opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa
- todentaa ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- tietää verkostotyön periaatteet, pystyy toimimaan organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana sekä monialaisten verkostotapaamisten vetäjänä
- perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista, ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet
- pystyy toimimaan asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa
- tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ohjauksen rooli yhteisöissä ja verkostoissa?
- Mitkä ovat ohjaukseen vaikuttavat ohjeet ja tekijät organisaatiossa?
- Miten organisaatioissa analysoidaan ja arvioidaan ohjauksen kehittämistarpeita?
- Miten organisaatioita kehitetään ohjauksen näkökulmasta?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.