Organisaatio- ja verkosto-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FP19-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.04.2023 - 15.04.2024
Ajoitus
15.05.2023 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
23OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee organisaationsa toiminnan, toimijat ja heidän tehtävänsä sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja ehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen
- pystyy toimimaan ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukemaan opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa
- todentaa ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- tietää verkostotyön periaatteet, pystyy toimimaan organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana sekä monialaisten verkostotapaamisten vetäjänä
- perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista, ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet
- pystyy toimimaan asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa
- tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ohjauksen rooli yhteisöissä ja verkostoissa?
- Mitkä ovat ohjaukseen vaikuttavat ohjeet ja tekijät organisaatiossa?
- Miten organisaatioissa analysoidaan ja arvioidaan ohjauksen kehittämistarpeita?
- Miten organisaatioita kehitetään ohjauksen näkökulmasta?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.