Siirry suoraan sisältöön

OhjauspalveluosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00EU85

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.

Sisältö

Miten ohjauspalvelut jäsennetään eri tilanteissa?
Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.

Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.