Siirry suoraan sisältöön

Opetus- ja ohjaamisharjoitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: 1L00ET91

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- asettaa itsenäisesti oppimis- ja osaamistavoitteita, suunnittelee, toteuttaa ja ohjaa opetussuunnitelman mukaisen opintojakson sekä arvioi asettamiensa oppimis- ja osaamistavoitteiden saavuttamista
- rakentaa ja kehittää yhteistyössä omien opiskelijoidensa kanssa erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimisen polkuja
- antaa opiskelijoilleen oppimista edistävää ja motivoivaa palautetta oppimisesta
- arvioi omaa vuorovaikutusosaamistaan
- tunnistaa ja kehittää omaan opetus- ja ohjaamisosaamiseensa liittyviä vahvuuksia sekä kehittymistarpeita
- antaa rakentavaa vertaispalautetta muille opettajaopiskelijoille opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta.

Sisältö

Tässä opintojaksossa sovelletaan Pedagogisten lähestymistapojen sisältöjä käytännössä.

Ydinkysymys:
Miten rakennan oman opetus- ja ohjaamisharjoitteluni nykyaikaisten pedagogisten lähestymistapojen pohjalle?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään pääosin itsenäistä työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä ohjaavan opettajan sekä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa. Työskentelyä ohjataan myös verkkoympäristössä.