Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristötLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FO82
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Ilmoittautumisaika
13.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Mikko Turunen
- Katariina Hakala
- Maija Timonen
- Ville Palkinen
- Päivi Lukin
Vastuuhenkilö
Mikko Turunen
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Aika ja paikka
Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 5.9.2024 16:30 - 19:00. Opintojakson suoritusten DL on 11.10.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Tuottaa ryhmän valitsemalla tavalla tehdyn raportin, joka sitten tallennetaan kurssin Moodle-sivustolle
- Esittelemällä verkkoseminaarissa osana ryhmää oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen
Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa oppimisympäristön kehittämisessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning
Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely
Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille
Vertaisarvioinnit
Oppimateriaalit
Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Moodle aukeaa: ma 2.9.2024
Aloituswebinaari: to 5.9.2024 16:30 - 19:00
torstai 19.9. 16:30 - 19:00
perjantai 20.9. 16:30 - 19:00
torstai 3.10. 16:30 - 19:00
Opetus tapahtuu verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
08.08.2024 - 24.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Mikko Turunen
Vastuuhenkilö
Mikko Turunen
Ryhmät
-
24EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Aika ja paikka
Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 5.9.2024 16:30 - 19:00. Opintojakson suoritusten DL on 11.10.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Tuottaa ryhmän valitsemalla tavalla tehdyn raportin, joka sitten tallennetaan kurssin Moodle-sivustolle
- Esittelemällä verkkoseminaarissa osana ryhmää oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen
Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa oppimisympäristön kehittämisessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning
Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely
Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille
Vertaisarvioinnit
Oppimateriaalit
Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Moodle aukeaa: ma 2.9.2024
Aloituswebinaari: to 5.9.2024 16:30 - 19:00
torstai 19.9. 16:30 - 19:00
perjantai 20.9. 16:30 - 19:00
torstai 3.10. 16:30 - 19:00
Opetus tapahtuu verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
10.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Mikko Turunen
- Kirsi Purhonen
- Ville Palkinen
- Päivi Lukin
Vastuuhenkilö
Mikko Turunen
Ryhmät
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Aika ja paikka
Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 10.8.2023, klo 16.30 - 19.00. Opintojakson suoritusten DL on 12.10.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Tuottaa ryhmän valitsemalla tavalla tehdyn raportin, joka sitten tallennetaan kurssin Moodle-sivustolle
- Esittelemällä verkkoseminaarissa osana ryhmää oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen
Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa oppimisympäristön kehittämisessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning
Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely
Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille
Vertaisarvioinnit
Oppimateriaalit
Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Moodle aukeaa: ke 9.8.2023
Aloituswebinaari: to 10.8.2023 klo 16:30 - 18:30
Ensimmäinen luentokerta: to 24.08.2023 klo 16:30 - 18:30
Toinen luentokerta: to 07.09.2023 klo 16:30 - 18:30
Kolmas luentokerta: to 21.09.2023 klo 16:30 - 18:30
Ryhmien esitykset: la 7.10.2023 klo 12:00-16:00
Opetus tapahtuu joko verkossa tai lähiopetuksena ryhmästä riippuen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 27.10.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Mikko Turunen
Ryhmät
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.02.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 01.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Mikko Turunen
- Marja Keränen
- Mari Leppävuori
- Päivi Lukin
Vastuuhenkilö
Mikko Turunen
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Aika ja paikka
Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 1.9.2022, klo 16- 20. Opintojakson suoritusten DL on 15.10.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä. Esittelyn voi toteuttaa esim. videona, blogi, raportti jne. mieluiten pienryhmänä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen
- Esittelemällä, miten oppimisympäristön kehittämisessä on huomioitu ammatillisen oppimisen, yksilöllisten opintopolkujen ja ammattiin kehittymisen tukeminen monipuolisesti erilaisia ympäristöjä hyödyntäen a) oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt, b) työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä ja c) virtuaaliset ympäristöt
Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa ja verkoston / verkostojen hyödyntämisen oppimisympäristön kehittämisessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning
Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely
Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille
Vertaisarvioinnit
Oppimateriaalit
Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Vkko 35
Orientaatio, Teema 01 Oppimisen kaikkiallisuus, oppimis- ja ohjausympäristöjen moninaisuus
Vkko 36
Teema 02 Oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 37
Teema 03
Työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 38
Teema 4 Virtuaaliset oppimisympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 40
Teema 5 Monimuotoisten oppimisympäristöjen arviointi. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 34 - 41
Teema 6 Ammatillista koulutusta ohjaava lainsäädäntö. Itsenäisenä opiskeluna Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi. Itse- ja vertaisarvioinnissa hyödynnetään hyvän oppimisympäristön arviointikriteerejä
Ilmoittautumisaika
12.05.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Mikko Turunen
- Seppo Janhonen
Vastuuhenkilö
Mikko Turunen
Ryhmät
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Aika ja paikka
Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 1.9.2022, klo 16- 20. Opintojakson suoritusten DL on 7.10.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä. Esittelyn voi toteuttaa esim. videona, blogi, raportti jne. mieluiten pienryhmänä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen
- Esittelemällä, miten oppimisympäristön kehittämisessä on huomioitu ammatillisen oppimisen, yksilöllisten opintopolkujen ja ammattiin kehittymisen tukeminen monipuolisesti erilaisia ympäristöjä hyödyntäen a) oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt, b) työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä ja c) virtuaaliset ympäristöt
Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa ja verkoston / verkostojen hyödyntämisen oppimisympäristön kehittämisessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning
Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely
Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille
Vertaisarvioinnit
Oppimateriaalit
Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Vkko 35
Orientaatio, Teema 01 Oppimisen kaikkiallisuus, oppimis- ja ohjausympäristöjen moninaisuus
Vkko 36
Teema 02 Oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 37
Teema 03
Työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 38
Teema 4 Virtuaaliset oppimisympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 40
Teema 5 Monimuotoisten oppimisympäristöjen arviointi. Ennakkoaineisto + WorkShop
Vkko 34 - 41
Teema 6 Ammatillista koulutusta ohjaava lainsäädäntö. Itsenäisenä opiskeluna Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi. Itse- ja vertaisarvioinnissa hyödynnetään hyvän oppimisympäristön arviointikriteerejä