Arviointi ja henkilökohtaistaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00GB99
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- huomioida eettiset kysymykset ja valta-asetelmat arviointia toteuttaessaan tiedostaen arvioinnin historian, nykytilan ja tulevaisuuden suunnat
- toimia henkilökohtaistamisen periaatteiden ja voimassa olevien säädösten mukaisesti
- tunnistaa arvioinnin tehtäviä oppimisprosessin eri vaiheissa, kuten ennen oppimista, oppimisen aikana sekä osaamista arvioitaessa
- suunnitella ja hyödyntää monipuolisia arviointimenetelmiä osana oppimisprosessia huomioiden myös digitaaliset mahdollisuudet.
- hyödyntää monitahoarviointia osallistamalla oppijaa ja oppimisympäristön muita toimijoita jatkuvaan arviointiin
- nähdä arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten arviointi ja sen tehtävät, menetelmät ja painopisteet muuttuvat aikajanalla historiasta nykypäivään ja kohti tulevaisuutta?
- Miten henkilökohtaistaminen ja arviointi linkittyvät toisiinsa?
- Miten opettaja arvioi opiskelijan oppimista ja osaamista monipuolisesti, eettisesti perustellen ja erilaisia oppimisympäristöjä osallistaen ja hyödyntäen?
- Miten arvioinnin monimuotoisuus ja -tasoisuus näyttäytyvät ammatillisen opettajan työssä opiskelijan oppimisen ja osaamisen arvioinnista aina oman työn ja organisaation toiminnan laadun arviointiin?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.
Ilmoittautumisaika
13.05.2024 - 11.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Taina Eweiss
- Maija Timonen
- Ville Palkinen
- Sanna Brauer
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- huomioida eettiset kysymykset ja valta-asetelmat arviointia toteuttaessaan tiedostaen arvioinnin historian, nykytilan ja tulevaisuuden suunnat
- toimia henkilökohtaistamisen periaatteiden ja voimassa olevien säädösten mukaisesti
- tunnistaa arvioinnin tehtäviä oppimisprosessin eri vaiheissa, kuten ennen oppimista, oppimisen aikana sekä osaamista arvioitaessa
- suunnitella ja hyödyntää monipuolisia arviointimenetelmiä osana oppimisprosessia huomioiden myös digitaaliset mahdollisuudet.
- hyödyntää monitahoarviointia osallistamalla oppijaa ja oppimisympäristön muita toimijoita jatkuvaan arviointiin
- nähdä arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten arviointi ja sen tehtävät, menetelmät ja painopisteet muuttuvat aikajanalla historiasta nykypäivään ja kohti tulevaisuutta?
- Miten henkilökohtaistaminen ja arviointi linkittyvät toisiinsa?
- Miten opettaja arvioi opiskelijan oppimista ja osaamista monipuolisesti, eettisesti perustellen ja erilaisia oppimisympäristöjä osallistaen ja hyödyntäen?
- Miten arvioinnin monimuotoisuus ja -tasoisuus näyttäytyvät ammatillisen opettajan työssä opiskelijan oppimisen ja osaamisen arvioinnista aina oman työn ja organisaation toiminnan laadun arviointiin?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.
Aika ja paikka
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2024 (FIN)
1. Web. Arvioinnin perusta to 24.10.2024 klo 16.30-18.30
Itsenäistä ja pienryhmätyöskentely: Henkilökohtaistamiseen liittyvät tallenteet ja oppimisaktiviteetit
2. Web. Arviointi ja arviointimenetelmät ke 6.11.2024 klo 16.30-18.30
3. Web. Arvioinnin ja henkilökohtaistamisen työpaja 14.11.2024 klo 16.30-18.30
4. Web. Arviointi, laatu ja kehittäminen oppilaitosympäristössä ke 20.11 klo 16.30-18.30
(Webinaarit tallennetaan soveltuvin osin, ensisijaisesti suositellaan osallistumista)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan AmO Arviointiosaamisen -osaamismerkillä. Merkin suorittaja suunnittelee arviointiprosessin valitsemaansa opintojaksoon huomioiden henkilökohtaistamisen periaatteet ja arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi (osaamimerkki).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, teidonhankinta/lukeminen, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä
Oppimateriaalit
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu periodi 2:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä digitaalisen tuotoksen, joka kuvaa arviointiprosessin (aloitusvaihe, oppimisprosessin vaihe, osaamisen arviointi) suorittajan itse valitsemalle alallle ja opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
Periodi 2 / Syksy 2023. Periodi 2 päättyy joululomaan (vkot 51-52)
Lokakuu-joulukuu 2024.
1. Web. Arvioinnin perusta to 24.10.2024 klo 16.30-18.30
Itsenäistä ja pienryhmätyöskentely: Henkilökohtaistamiseen liittyvät tallenteet ja oppimisaktiviteetit
2. Web. Arviointi ja arviointimenetelmät ke 6.11.2024 klo 16.30-18.30
3. Web. Arvioinnin ja henkilökohtaistamisen työpaja to 14.11.2024 klo 16.30-18.30
4. Web. Arviointi, laatu ja kehittäminen oppilaitosympäristössä ke 20.11 klo 16.30-18.30
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista harjoittelua. Työelämän rooli otetaan huomioon osana henkilökohtaistamis- ja arviointiprosessia.
Kansainvälisyys
Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on suunnattu TAOK ammatillisille opettajaopiskelijoille.
Tervetuloa mukaan henkilökohtaistamaan ja arvioimaan!
Lisätietoja opintojaksosta:
jiri.vilppola@tuni.fi
taina.eweiss@tuni.fi
sanna.brauer@tuni.fi
maija.timonen@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
15.04.2024 - 11.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 16.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Taina Eweiss
- Maija Timonen
- Ville Palkinen
- Sanna Brauer
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Ryhmät
-
24EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- huomioida eettiset kysymykset ja valta-asetelmat arviointia toteuttaessaan tiedostaen arvioinnin historian, nykytilan ja tulevaisuuden suunnat
- toimia henkilökohtaistamisen periaatteiden ja voimassa olevien säädösten mukaisesti
- tunnistaa arvioinnin tehtäviä oppimisprosessin eri vaiheissa, kuten ennen oppimista, oppimisen aikana sekä osaamista arvioitaessa
- suunnitella ja hyödyntää monipuolisia arviointimenetelmiä osana oppimisprosessia huomioiden myös digitaaliset mahdollisuudet.
- hyödyntää monitahoarviointia osallistamalla oppijaa ja oppimisympäristön muita toimijoita jatkuvaan arviointiin
- nähdä arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten arviointi ja sen tehtävät, menetelmät ja painopisteet muuttuvat aikajanalla historiasta nykypäivään ja kohti tulevaisuutta?
- Miten henkilökohtaistaminen ja arviointi linkittyvät toisiinsa?
- Miten opettaja arvioi opiskelijan oppimista ja osaamista monipuolisesti, eettisesti perustellen ja erilaisia oppimisympäristöjä osallistaen ja hyödyntäen?
- Miten arvioinnin monimuotoisuus ja -tasoisuus näyttäytyvät ammatillisen opettajan työssä opiskelijan oppimisen ja osaamisen arvioinnista aina oman työn ja organisaation toiminnan laadun arviointiin?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.
Aika ja paikka
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2024 (FIN)
1. Web. Arvioinnin perusta to 24.10.2024 klo 18.45.-20.15
Itsenäistä ja pienryhmätyöskentely: Henkilökohtaistamiseen liittyvät tallenteet ja oppimisaktiviteetit
2. Web. Arviointi ja arviointimenetelmät ke 6.11.2024 klo 18.45.-20.15
3. Web. Arvioinnin ja henkilökohtaistamisen työpaja 14.11.2024 klo 18.45.-20.15
4. Web. Arviointi, laatu ja kehittäminen oppilaitosympäristössä ke 20.11 klo 18.45.-20.15
(Webinaarit tallennetaan sovetuvin osin, ensisijaisesti suositellaan osallistumista)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan AmO Arviointiosaamisen -osaamismerkillä. Merkin suorittaja suunnittelee arviointiprosessin valitsemaansa opintojaksoon huomioiden henkilökohtaistamisen periaatteet ja arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi (osaamimerkki).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, teidonhankinta/lukeminen, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä
Oppimateriaalit
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu periodi 2:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, yksilöaktiviteetit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä digitaalisen tuotoksen, joka kuvaa arviointiprosessin (aloitusvaihe, oppimisprosessin vaihe, osaamisen arviointi) suorittajan itse valitsemalle alallle ja opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
Periodi 2 / Syksy 2024. Periodi 2 päättyy joululomaan (vkot 51-52)
Lokakuu-joulukuu 2024.
1. Web. Arvioinnin perusta to 24.10.2024 klo 18.45.-20.15
Itsenäistä ja pienryhmätyöskentely: Henkilökohtaistamiseen liittyvät tallenteet ja oppimisaktiviteetit
2. Web. Arviointi ja arviointimenetelmät ke 6.11.2024 klo 18.45.-20.15
3. Web. Arvioinnin ja henkilökohtaistamisen työpaja 14.11.2024 klo 18.45.-20.15
4. Web. Arviointi, laatu ja kehittäminen oppilaitosympäristössä ke 20.11.2024 klo 18.45.-20.15
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista harjoittelua. Työelämän rooli otetaan huomioon osana henkilökohtaistamis- ja arviointiprosessia.
Kansainvälisyys
Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on suunnattu TAOK ammatillisille opettajaopiskelijoille.
Tervetuloa mukaan henkilökohtaistamaan ja arvioimaan!
Lisätietoja opintojaksosta:
jiri.vilppola@tuni.fi
taina.eweiss@tuni.fi
sanna.brauer@tuni.fi
maija.timonen@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 23.10.2023
Ajoitus
16.10.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Taina Eweiss
- Ville Palkinen
- Leena Katto
- Ari Jussila
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- huomioida eettiset kysymykset ja valta-asetelmat arviointia toteuttaessaan tiedostaen arvioinnin historian, nykytilan ja tulevaisuuden suunnat
- toimia henkilökohtaistamisen periaatteiden ja voimassa olevien säädösten mukaisesti
- tunnistaa arvioinnin tehtäviä oppimisprosessin eri vaiheissa, kuten ennen oppimista, oppimisen aikana sekä osaamista arvioitaessa
- suunnitella ja hyödyntää monipuolisia arviointimenetelmiä osana oppimisprosessia huomioiden myös digitaaliset mahdollisuudet.
- hyödyntää monitahoarviointia osallistamalla oppijaa ja oppimisympäristön muita toimijoita jatkuvaan arviointiin
- nähdä arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten arviointi ja sen tehtävät, menetelmät ja painopisteet muuttuvat aikajanalla historiasta nykypäivään ja kohti tulevaisuutta?
- Miten henkilökohtaistaminen ja arviointi linkittyvät toisiinsa?
- Miten opettaja arvioi opiskelijan oppimista ja osaamista monipuolisesti, eettisesti perustellen ja erilaisia oppimisympäristöjä osallistaen ja hyödyntäen?
- Miten arvioinnin monimuotoisuus ja -tasoisuus näyttäytyvät ammatillisen opettajan työssä opiskelijan oppimisen ja osaamisen arvioinnista aina oman työn ja organisaation toiminnan laadun arviointiin?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.
Aika ja paikka
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2023 (FIN)
Aloituswebinaari 26.10 klo 16.00- 18.00
Henkilökohtaistaminen, video katsottavissa oman aikataulun mukaan
II Webinaari 16.11. klo 16.00- 18.00
III Webinaari 30.11.klo 16.00- 18.00
(Webinaarit tallennetaan, mutta ensisijaisesti suositellaan osallistumista)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan Arvioinnin -osaamismerkillä. Merkin suorittaja suunnittelee arviointiprosessin valitsemaansa opintojaksoon huomioiden henkilökohtaistamisen periaatteet.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi (osaamimerkki).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä,
Oppimateriaalit
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu periodi 2:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä digitaalisen tuotoksen, joka kuvaa arviointiprosessin (aloitusvaihe, oppimisprosessin vaihe, osaamisen arviointi) suorittajan itse valitsemalle alallle ja opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
Periodi 2 / Syksy 2023. Periodi 2 päättyy jolululomaan. (viikot 51-52)
Lokakuu-joulukuu 2023.
Aloituswebinaari 26.10 klo 16.00- 18.00
Henkilökohtaistaminen, video katsottavissa oman aikataulun mukaan
II Webinaari 16.11. klo 16.00- 18.00
III Webinaari 30.11.klo 16.00- 18.00
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista harjoittelua. Työelämän rooli otetaan huomioon osana henkilökohtaistamis- ja arviointiprosessia.
Kansainvälisyys
Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on suunnattu TAOK ammatillisille opettajaopiskelijoille.
Tervetuloa mukaan henkilökohtaistamaan ja arvioimaan!
Lisätietoja opintojaksosta:
jiri.vilppola@tuni.fi
ari.jussila@tuni.fi
ville.palkkinen@tuni.fi
taina.eweiss@tuni.fi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.
Ilmoittautumisaika
16.05.2023 - 15.10.2023
Ajoitus
16.10.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Taina Eweiss
- Ville Palkinen
- PEDA Virtuaalihenkilö
- Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Ryhmät
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- huomioida eettiset kysymykset ja valta-asetelmat arviointia toteuttaessaan tiedostaen arvioinnin historian, nykytilan ja tulevaisuuden suunnat
- toimia henkilökohtaistamisen periaatteiden ja voimassa olevien säädösten mukaisesti
- tunnistaa arvioinnin tehtäviä oppimisprosessin eri vaiheissa, kuten ennen oppimista, oppimisen aikana sekä osaamista arvioitaessa
- suunnitella ja hyödyntää monipuolisia arviointimenetelmiä osana oppimisprosessia huomioiden myös digitaaliset mahdollisuudet.
- hyödyntää monitahoarviointia osallistamalla oppijaa ja oppimisympäristön muita toimijoita jatkuvaan arviointiin
- nähdä arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten arviointi ja sen tehtävät, menetelmät ja painopisteet muuttuvat aikajanalla historiasta nykypäivään ja kohti tulevaisuutta?
- Miten henkilökohtaistaminen ja arviointi linkittyvät toisiinsa?
- Miten opettaja arvioi opiskelijan oppimista ja osaamista monipuolisesti, eettisesti perustellen ja erilaisia oppimisympäristöjä osallistaen ja hyödyntäen?
- Miten arvioinnin monimuotoisuus ja -tasoisuus näyttäytyvät ammatillisen opettajan työssä opiskelijan oppimisen ja osaamisen arvioinnista aina oman työn ja organisaation toiminnan laadun arviointiin?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.
Aika ja paikka
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2023 (FIN)
Aloituswebinaari 26.10 klo 18.15- 19.45
Henkilökohtaistaminen, video katsottavissa oman aikataulun mukaan
II Webinaari 16.11. klo 18.15- 19.45
III Webinaari 30.11.klo 18.15- 19.45
(Webinaarit tallennetaan, mutta ensisijaisesti suositellaan osallistumista)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan Arvioinnin -osaamismerkillä. Merkin suorittaja suunnittelee arviointiprosessin valitsemaansa opintojaksoon huomioiden henkilökohtaistamisen periaatteet.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi (osaamimerkki).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä,
Oppimateriaalit
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu periodi 2:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä digitaalisen tuotoksen, joka kuvaa arviointiprosessin (aloitusvaihe, oppimisprosessin vaihe, osaamisen arviointi) suorittajan itse valitsemalle alallle ja opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
Periodi 2 / Syksy 2023. Periodi 2 päättyy jolululomaan. (viikot 51-52)
Lokakuu-joulukuu 2023.
Aloituswebinaari 26.10 klo 18.15- 19.45
Henkilökohtaistaminen, video katsottavissa oman aikataulun mukaan
II Webinaari 16.11. klo 18.15- 19.45
III Webinaari 30.11.klo 18.15- 19.45
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista harjoittelua. Työelämän rooli otetaan huomioon osana henkilökohtaistamis- ja arviointiprosessia.
Kansainvälisyys
Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on suunnattu TAOK ammatillisille opettajaopiskelijoille.
Tervetuloa mukaan suunnittelemaan henkilökohtaistamista ja arvioitia!
Lisätietoja opintojaksosta:
jiri.vilppola@tuni.fi
ari.jussila@tuni.fi
ville.palkkinen@tuni.fi
taina.eweiss@tuni.fi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.