Siirry suoraan sisältöön

Assessment and Personalising (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00GB99-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.05.2023 - 15.10.2023

Ajoitus

16.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Opettaja

  • Jiri Vilppola
  • Taina Eweiss
  • Ville Palkinen
  • PEDA Virtuaalihenkilö
  • Ari Jussila

Vastuuhenkilö

Jiri Vilppola

Ryhmät

  • 23E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa

- huomioida eettiset kysymykset ja valta-asetelmat arviointia toteuttaessaan tiedostaen arvioinnin historian, nykytilan ja tulevaisuuden suunnat
- toimia henkilökohtaistamisen periaatteiden ja voimassa olevien säädösten mukaisesti
- tunnistaa arvioinnin tehtäviä oppimisprosessin eri vaiheissa, kuten ennen oppimista, oppimisen aikana sekä osaamista arvioitaessa
- suunnitella ja hyödyntää monipuolisia arviointimenetelmiä osana oppimisprosessia huomioiden myös digitaaliset mahdollisuudet.
- hyödyntää monitahoarviointia osallistamalla oppijaa ja oppimisympäristön muita toimijoita jatkuvaan arviointiin
- nähdä arvioinnin laajana toimintamallina myös opettajan oman toiminnan ja organisaation käytänteiden sekä laadun arvioinnin näkökulmasta.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Miten arviointi ja sen tehtävät, menetelmät ja painopisteet muuttuvat aikajanalla historiasta nykypäivään ja kohti tulevaisuutta?
- Miten henkilökohtaistaminen ja arviointi linkittyvät toisiinsa?
- Miten opettaja arvioi opiskelijan oppimista ja osaamista monipuolisesti, eettisesti perustellen ja erilaisia oppimisympäristöjä osallistaen ja hyödyntäen?
- Miten arvioinnin monimuotoisuus ja -tasoisuus näyttäytyvät ammatillisen opettajan työssä opiskelijan oppimisen ja osaamisen arvioinnista aina oman työn ja organisaation toiminnan laadun arviointiin?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.

Aika ja paikka

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2023 (FIN)

Aloituswebinaari 26.10 klo 18.15- 19.45
Henkilökohtaistaminen, video katsottavissa oman aikataulun mukaan
II Webinaari 16.11. klo 18.15- 19.45
III Webinaari 30.11.klo 18.15- 19.45


(Webinaarit tallennetaan, mutta ensisijaisesti suositellaan osallistumista)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan Arvioinnin -osaamismerkillä. Merkin suorittaja suunnittelee arviointiprosessin valitsemaansa opintojaksoon huomioiden henkilökohtaistamisen periaatteet.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi (osaamimerkki).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä,

Oppimateriaalit

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opiskelija osallistuu periodi 2:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä digitaalisen tuotoksen, joka kuvaa arviointiprosessin (aloitusvaihe, oppimisprosessin vaihe, osaamisen arviointi) suorittajan itse valitsemalle alallle ja opintojaksolle.

Sisällön jaksotus

Periodi 2 / Syksy 2023. Periodi 2 päättyy jolululomaan. (viikot 51-52)

Lokakuu-joulukuu 2023.

Aloituswebinaari 26.10 klo 18.15- 19.45
Henkilökohtaistaminen, video katsottavissa oman aikataulun mukaan
II Webinaari 16.11. klo 18.15- 19.45
III Webinaari 30.11.klo 18.15- 19.45

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista harjoittelua. Työelämän rooli otetaan huomioon osana henkilökohtaistamis- ja arviointiprosessia.

Kansainvälisyys

Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on suunnattu TAOK ammatillisille opettajaopiskelijoille.
Tervetuloa mukaan suunnittelemaan henkilökohtaistamista ja arvioitia!

Lisätietoja opintojaksosta:
jiri.vilppola@tuni.fi
ari.jussila@tuni.fi
ville.palkkinen@tuni.fi
taina.eweiss@tuni.fi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija
- kuvaa henkilökohtaistamisen prosessin valitussa oppilaitosympäristössä
- tuntee arvioinnin keskeiset tavoitteet, tehtävät ja menetelmät oppimisprosessin eri vaiheissa
- kuvaa arviointitoiminnan muutosta aikajanalla menneestä tulevaan.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita eri toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija
- suunnittelee arviointiprosessin valittuun opintojaksoon
- soveltaa monipuolisesti arvioinnin menetelmiä omalle opetusalalleen ja perustelee menetelmien valinnan
- soveltaa monitahoarviointia ja jatkuvan arvioinnin periaatetta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija
- toimii arviointityössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- arvioi omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- toimii rakentavasti ja kehittävästi arviointiin liittyvissä yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa käytössä olevien resurssien yhteyden arviointiin sekä arviointiin liittyvien menettelytapojen vaikutuksen opettajan ja opiskelijan hyvinvointiin.