Siirry suoraan sisältöön

Opettaja yhteiskunnallisena toimijana ja vaikuttajanaLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FO83

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä koulutuksen roolin yhteiskunnan kehityksessä
- toimia kansallisissa ja kansainvälissä oppimis- ja työelämän ympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- kuvata opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot ja toimia niiden mukaisesti
- toimia opiskelu- ja työyhteisössä sekä verkostoissa kulttuurisesti ja eettisesti kestävällä tavalla
- arvioida tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja luovasti
- tunnistaa ajankohtaisia ilmiöitä ja toimia aktiivisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Mitkä ovat koulutuksen tehtävät muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa sekä kansainvälisesti?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten erilaiset ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Ilmoittautumisaika

12.05.2022 - 15.03.2023

Ajoitus

15.03.2023 - 15.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Elina Harju
  • Ville Palkinen
  • Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö

Nina Eskola-Salin

Ryhmät
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä koulutuksen roolin yhteiskunnan kehityksessä
- toimia kansallisissa ja kansainvälissä oppimis- ja työelämän ympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- kuvata opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot ja toimia niiden mukaisesti
- toimia opiskelu- ja työyhteisössä sekä verkostoissa kulttuurisesti ja eettisesti kestävällä tavalla
- arvioida tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja luovasti
- tunnistaa ajankohtaisia ilmiöitä ja toimia aktiivisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Mitkä ovat koulutuksen tehtävät muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa sekä kansainvälisesti?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten erilaiset ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Viikot 11 - 19 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloituswebinaari 15.3.2022 klo 16 - 19

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä kuvauksen ammatillisissa verkostoissa toimimisen periaatteista ja mahdollisuuksista vaikuttaa yhteiskuntaan ja ammatilliseen koulutuksen verkostojen avulla. Kuvauksessa hän huomioi: opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot, kulttuurisesti ja eettisesti kestävä toimintatapa, tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä. Kuvaus voi olla esim. video, blogi, raportti jne. ja se laaditaan mieluiten pienryhmänä. Lisäksi suoritettava on myös tekijänoikeuksien osaamismerkki (Kopiosto).
- Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa yhteisen kuvauksen ja pohdinnan tuottamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – verkostomainen työskentely teemoittain
”Ammatillinen opettaja verkostotoimijana ja yhteiskunnan kehittäjänä” -Teemaseminaarit
Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

8.3.2023: Opintojakson Moodle-ympäristö aukeaa


TEEMA 1 Ammatillinen koulutus muuttuvassa yhteiskunnassa - opettaja yhteiskunnallisena toimijana
Keskiviikko 15.3.2022, klo 16 - 19, verkko-osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/5176392723

TEEMA 2 Ammatillinen opettaja verkosto-osaajana
*Keskiviikko 22.3.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22ITA; 22PO1 ja 22PO2, 22SE, 22STEM, 22VE5
*Keskiviikko 29.3.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22VE1, 21VE2, 22VE3, 22VE4, 22TA1, 22TA2, 22TA3 ja
22E1 - 22 E2

TEEMA 3 Tietoturvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä
*Keskiviikko 5.4.2022 klo 16 - 18 suomeksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/5176392723 ja klo 18 - 20 englanniksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/3543158705

Teema 4 Ammatillisen opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
*Keskiviikko 12.4.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22ITA; 22PO1 ja 22PO2, 22SE, 22STEM, 22VE5
*Keskiviikko 19.4.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22VE1, 21VE2, 22VE3, 22VE4, 22TA1, 22TA2, 22TA3 ja
22E1 - 22 E2

KOONTI JA YHTEENVETO Alaryhmien seminaarit
*Keskiviikko 3.5.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22ITA; 22SE, 22STEM, 22VE5
*Perjantai 5.5.2023 klo 12-16 ryhmät 22PO1 ja 22PO2
*Keskiviikko 10.5.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22VE1, 21VE2, 22VE3, 22VE4, 22TA1, 22TA2, 22TA3 ja
22E1 - 22 E2

Viikot 10 - 19
TEENA 5 Suomalainen koulutusjärjestelmä + tekijänoikeuksien osaamismerkki, itsenäisenä verkko-opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä verkostoja.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi.

Ilmoittautumisaika

12.05.2022 - 15.03.2023

Ajoitus

15.03.2023 - 15.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 22E2
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
  • 22E1
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä koulutuksen roolin yhteiskunnan kehityksessä
- toimia kansallisissa ja kansainvälissä oppimis- ja työelämän ympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- kuvata opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot ja toimia niiden mukaisesti
- toimia opiskelu- ja työyhteisössä sekä verkostoissa kulttuurisesti ja eettisesti kestävällä tavalla
- arvioida tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja luovasti
- tunnistaa ajankohtaisia ilmiöitä ja toimia aktiivisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Mitkä ovat koulutuksen tehtävät muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa sekä kansainvälisesti?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten erilaiset ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Viikot 11 - 19 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloituswebinaari 15.3.2022 klo 16 - 19

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä kuvauksen ammatillisissa verkostoissa toimimisen periaatteista ja mahdollisuuksista vaikuttaa yhteiskuntaan ja ammatilliseen koulutuksen verkostojen avulla. Kuvauksessa hän huomioi: opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot, kulttuurisesti ja eettisesti kestävä toimintatapa, tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä. Kuvaus voi olla esim. video, blogi, raportti jne. ja se laaditaan mieluiten pienryhmänä. Lisäksi suoritettava on myös tekijänoikeuksien osaamismerkki (Kopiosto).
- Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa yhteisen kuvauksen ja pohdinnan tuottamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – verkostomainen työskentely teemoittain
”Ammatillinen opettaja verkostotoimijana ja yhteiskunnan kehittäjänä” -Teemaseminaarit
Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

8.3.2023: Opintojakson Moodle-ympäristö aukeaa


TEEMA 1 Ammatillinen koulutus muuttuvassa yhteiskunnassa - opettaja yhteiskunnallisena toimijana
Keskiviikko 15.3.2022, klo 16 - 19, verkko-osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/5176392723

TEEMA 2 Ammatillinen opettaja verkosto-osaajana
*Keskiviikko 22.3.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22ITA; 22PO1 ja 22PO2, 22SE, 22STEM, 22VE5
*Keskiviikko 29.3.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22VE1, 21VE2, 22VE3, 22VE4, 22TA1, 22TA2, 22TA3 ja
22E1 - 22 E2

TEEMA 3 Tietoturvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä
*Keskiviikko 5.4.2022 klo 16 - 18 suomeksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/5176392723 ja klo 18 - 20 englanniksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/3543158705

Teema 4 Ammatillisen opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
*Keskiviikko 12.4.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22ITA; 22PO1 ja 22PO2, 22SE, 22STEM, 22VE5
*Keskiviikko 19.4.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22VE1, 21VE2, 22VE3, 22VE4, 22TA1, 22TA2, 22TA3 ja
22E1 - 22 E2

KOONTI JA YHTEENVETO Alaryhmien seminaarit
*Keskiviikko 3.5.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22ITA; 22PO1 ja 22PO2, 22SE, 22STEM, 22VE5
*Keskiviikko 10.5.2023 klo 16 - 19 ryhmät: 22VE1, 21VE2, 22VE3, 22VE4, 22TA1, 22TA2, 22TA3 ja
22E1 - 22 E2

Viikot 10 - 19
TEENA 5 Suomalainen koulutusjärjestelmä + tekijänoikeuksien osaamismerkki, itsenäisenä verkko-opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä verkostoja.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi.

Ilmoittautumisaika

29.01.2022 - 15.03.2022

Ajoitus

15.03.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 21E2
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
  • 21E1
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä koulutuksen roolin yhteiskunnan kehityksessä
- toimia kansallisissa ja kansainvälissä oppimis- ja työelämän ympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- kuvata opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot ja toimia niiden mukaisesti
- toimia opiskelu- ja työyhteisössä sekä verkostoissa kulttuurisesti ja eettisesti kestävällä tavalla
- arvioida tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja luovasti
- tunnistaa ajankohtaisia ilmiöitä ja toimia aktiivisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Mitkä ovat koulutuksen tehtävät muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa sekä kansainvälisesti?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten erilaiset ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Viikot 12 - 21 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloituswebinaari 25.3.2022 klo 12 - 16

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä kuvauksen ammatillisissa verkostoissa toimimisen periaatteista ja mahdollisuuksista vaikuttaa yhteiskuntaan ja ammatilliseen koulutuksen verkostojen avulla. Kuvauksessa hän huomioi: opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot, kulttuurisesti ja eettisesti kestävä toimintatapa, tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä. Kuvaus voi olla esim. video, blogi, raportti jne. ja se laaditaan mieluiten pienryhmänä
- Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa yhteisen kuvauksen ja pohdinnan tuottamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – verkostomainen työskentely teemoittain
”Ammatillinen opettaja verkostotoimijana ja yhteiskunnan kehittäjänä” -Teemaseminaarit
Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

15.3.2022: Opintojakson Moodle-ympäristö aukeaa


TEEMA 1 Ammatillinen koulutus muuttuvassa yhteiskunnassa - opettaja yhteiskunnallisena toimijana
Perjantai 25.3.2022, klo 12 - 16, verkko-osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/5176392723


TEEMA 2 Ammatillinen opettaja verkosto-osaajana
*Keskiviikko 30.3.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21ITA/Lappeenranta (Mikko Turunen); 21PO Pori (Nina Eskola-Salin), 21SE/Seinäjoki (Teemu Kalliomäki) ja 21STEM/TAMK (Marja Keränen)
* Perjantai 1.4.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21VE1, 21VE2, 21VE5 Zoomissa osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/8739560045 (Nina Eskola-Salin),
21VE3, 21VE4, 21VE6 Zoomissa https://tuni.zoom.us/j/5176392723 (Marja Keränen),
21TA1 - 21TA5/TAMK (Teemu Kalliomäki)
21E1 - 21 E2/TAMK(Mikko Turunen)


TEEMA 3 Tietoturvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä
* 13.4.2022 klo 12 - 14 suomeksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/5176392723 ja klo 14 - 16 englanniksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/3543158705


Teema 4 Ammatillisen opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
* 27.4.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21ITA/Lappeenranta (Mikko T)
21PO/Pori (Nina E-S)
21SE/Seinäjoki (Teemu K. )
21STEM/TAMK (Marja K)

* 29.4.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21VE1, 21VE2, 21VE5 Zoomissa osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/8739560045 (Nina E-S.)
21VE3, 21VE4, 21VE6 Zoomissa osoitteessa /https://tuni.zoom.us/j/5176392723 (Marja K)
21TA1 - 21TA5/TAMK (Teemu K)
21E1 - 21 E2/TAMK (Mikko T)


KOONTI JA YHTEENVETO Alaryhmien seminaarit
* 18.5.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21ITA/Lappeenranta (Mikko T), 21PO/Pori (Nina E-S),
21SE/Seinäjoki (Teemu K 21STEM/TAMK (Marja K)

* 20.5.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21VE1, 21VE2, 21VE5/ Zoomissa osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/8739560045 (Nina E-S.)
21VE3, 21VE4, 21VE6/https://tuni.zoom.us/j/5176392723 (Marja K)
21TA1 - 21TA5/TAMK (Teemu K)
21E1 - 21 E2/TAMK (Mikko T)


Viikot 11 - 21
TEENA 5 Suomalainen koulutusjärjestelmä, itsenäisenä verkko-opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä verkostoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi.

Ilmoittautumisaika

03.02.2022 - 15.03.2022

Ajoitus

03.02.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Marja Keränen
  • Teemu Kalliomäki
  • Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 21OPKOU
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä koulutuksen roolin yhteiskunnan kehityksessä
- toimia kansallisissa ja kansainvälissä oppimis- ja työelämän ympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- kuvata opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot ja toimia niiden mukaisesti
- toimia opiskelu- ja työyhteisössä sekä verkostoissa kulttuurisesti ja eettisesti kestävällä tavalla
- arvioida tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja luovasti
- tunnistaa ajankohtaisia ilmiöitä ja toimia aktiivisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Mitkä ovat koulutuksen tehtävät muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa sekä kansainvälisesti?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten erilaiset ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Viikot 12 - 21 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloituswebinaari 25.3.2022 klo 12 - 16

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä kuvauksen ammatillisissa verkostoissa toimimisen periaatteista ja mahdollisuuksista vaikuttaa yhteiskuntaan ja ammatilliseen koulutuksen verkostojen avulla. Kuvauksessa hän huomioi: opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot, kulttuurisesti ja eettisesti kestävä toimintatapa, tietoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja toimia turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä. Kuvaus voi olla esim. video, blogi, raportti jne. ja se laaditaan mieluiten pienryhmänä
- Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa yhteisen kuvauksen ja pohdinnan tuottamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.
Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä
Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – verkostomainen työskentely teemoittain
”Ammatillinen opettaja verkostotoimijana ja yhteiskunnan kehittäjänä” -Teemaseminaarit
Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

15.3.2022: Opintojakson Moodle-ympäristö aukeaa


TEEMA 1 Ammatillinen koulutus muuttuvassa yhteiskunnassa - opettaja yhteiskunnallisena toimijana
Perjantai 25.3.2022, klo 12 - 16, verkko-osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/5176392723


TEEMA 2 Ammatillinen opettaja verkosto-osaajana
*Keskiviikko 30.3.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21ITA/Lappeenranta (Mikko Turunen); 21PO Pori (Nina Eskola-Salin), 21SE/Seinäjoki (Teemu Kalliomäki) ja 21STEM/TAMK (Marja Keränen)
* Perjantai 1.4.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21VE1, 21VE2, 21VE5 Zoomissa osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/8739560045 (Nina Eskola-Salin),
21VE3, 21VE4, 21VE6 Zoomissa https://tuni.zoom.us/j/5176392723 (Marja Keränen),
21TA1 - 21TA5/TAMK (Teemu Kalliomäki)
21E1 - 21 E2/TAMK(Mikko Turunen)


TEEMA 3 Tietoturvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä
* 13.4.2022 klo 12 - 14 suomeksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/5176392723 ja klo 14 - 16 englanniksi osoitteessa: https://tuni.zoom.us/j/3543158705


Teema 4 Ammatillisen opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
* 27.4.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21ITA/Lappeenranta (Mikko T)
21PO/Pori (Nina E-S)
21SE/Seinäjoki (Teemu K. )
21STEM/TAMK (Marja K)

* 29.4.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21VE1, 21VE2, 21VE5 Zoomissa osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/8739560045 (Nina E-S.)
21VE3, 21VE4, 21VE6 Zoomissa osoitteessa /https://tuni.zoom.us/j/5176392723 (Marja K)
21TA1 - 21TA5/TAMK (Teemu K)
21E1 - 21 E2/TAMK (Mikko T)


KOONTI JA YHTEENVETO Alaryhmien seminaarit
* 18.5.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21ITA/Lappeenranta (Mikko T), 21PO/Pori (Nina E-S),
21SE/Seinäjoki (Teemu K 21STEM/TAMK (Marja K)

* 20.5.2022 klo 12 - 16 ryhmät: 21VE1, 21VE2, 21VE5/ Zoomissa osoitteessa https://tuni.zoom.us/j/8739560045 (Nina E-S.)
21VE3, 21VE4, 21VE6/https://tuni.zoom.us/j/5176392723 (Marja K)
21TA1 - 21TA5/TAMK (Teemu K)
21E1 - 21 E2/TAMK (Mikko T)


Viikot 11 - 21
TEENA 5 Suomalainen koulutusjärjestelmä, itsenäisenä verkko-opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä verkostoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi.