Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma: 20YTEDI
Tunnus: 20YTEDI
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Kuvaus
Tutkintonimike: sairaanhoitaja (ylempi AMK), terveydenhoitaja (ylempi AMK), kätilö (ylempi AMK), ensihoitaja (ylempi AMK), bioanalyytikko (ylempi AMK), röntgenhoitaja (ylempi AMK), fysioterapeutti (ylempi AMK) ja sosionomi (ylempi AMK)
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5 - 2 vuotta
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen osaajat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.
ARVOPERUSTA
Terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen koulutuksessa opiskelija syventää oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua sekä harjaantuu genomitiedon soveltamisessa ja asiakkaiden hoidon ohjauksessa.
Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassaan eri näkökulmat, kuten kestävän kehityksen ja kansainvälisyyden.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien tai itsenäisenä yrittäjänä, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa oman toiminnan, itsensä ja oman alan jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 25 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäisestä työskentelystä.
Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman.
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien kanssa. Lisäksi yhteistä kehittämistyötä ja yhteisiä toteutuksia on muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja valtakunnallisissa verkostoissa.
Opintojen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös monenlaisissa valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Opetussuunnitelma on käsitelty YAMK-terveys neuvottelukunnassa 5.11.2019.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 9.12.2019 korkeakouluneuvostossa.
Lisätiedot
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT 2020
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Terveyden tutkimus
- Työterveyshuolto
Osaamispäällikkö Tiina Mäkinen
Vastuuyliopettaja Arja Halkoaho
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2019-2020 | 2020-2021 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20YTEDI-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
20YTEDI-1005 |
Terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FD74 | Terveyden edistämisen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD75 | Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen ja asiantuntijuus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00FD76 | Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00FD77 | Yksilöllistetty terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF84 | Genomitieto terveyden edistämisessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
20YTEDI-1006 |
Terveyden tutkimus
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FD80 | Terveyden tutkimuksen eettiset kysymykset ja lainsäädäntö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD81 | Terveyden tutkimuksen tutkimustyypit ja tutkimusprosessi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD82 | Terveyden tutkimuksen menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD90 | Terveyden tutkimuksen vaikuttavuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD77 | Yksilöllistetty terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF84 | Genomitieto terveyden edistämisessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
20YTEDI-1007 |
Työterveyshuolto
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FD74 | Terveyden edistämisen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD75 | Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen ja asiantuntijuus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00FD76 | Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00FD78 | Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD79 | Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
20YTEDI-1002 |
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | |||||||||||
NY00EC51 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC53 | Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC55 | Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC57 | Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC59 | Henkilöstövoimavarojen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC61 | Talousjohtamisen perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC63 | Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC65 | Teknologiaosaamisen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC67 | Projektiosaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC69 | Asiakkuuksien hallinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC71 | Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK72 | Strateginen talousjohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK73 | Tietojohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK74 | Elämysmuotoilu osana asiakaskokemuksen kehittämistä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK75 | Digitaalisten kanavien asiakashankinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK76 | Data-analyysi, datan visualisointi ja tekoäly | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EH17 | LEAN | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
20YTEDI-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||
7H00EC75 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
20YTEDI-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7H00EC79 | Tutkimusprosessi ja -menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00EC77 | Tiedonhaku ja suunnitelmaseminaari | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7H00EC81 | Itsenäinen työskentely I | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7H00EC85 | Tieteellinen kirjoittaminen ja itsenäinen työskentely II | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||
Yhteensä | 90 | 57.5 | 152.5 | 57.5 | 87.5 | 65 | 28.9 | 28.9 | 43.9 | 43.9 | 32.5 | 32.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.