Siirry suoraan sisältöön

Raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen kätilötyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00FU33

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Sisältö

Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
Tunnistaa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden näyttöön perustuvan kehittämisen tarpeita
Osaa tarkastella imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta
Osaa tarkastella raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Tunnistaa uusien toimintamallien kehittämisen tarpeita raskauden ja lapsivuodeajan palveluissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden kehittämiseen
Osaa arvioida imetysohjauksen laatua, vaikuttavuutta ja alueellisten palveluiden kehittämisen tarvetta
Osaa arvioida raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Lisätiedot

Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on Metropolia Ammattikorkeakoululla.

Ilmoittautumisaika

21.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Elina Botha
Vastuuhenkilö

Päivi Hautaviita

Ryhmät
  • 23YKAKLO
    Kliinisen asiantuntijan YAMK, kätilötyön kehittämisosaaminen 2023
  • 23YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Sisältö (OJ)

Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)

Lisätiedot (OJ)

Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on Metropolia Ammattikorkeakoululla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
Tunnistaa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden näyttöön perustuvan kehittämisen tarpeita
Osaa tarkastella imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta
Osaa tarkastella raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Tunnistaa uusien toimintamallien kehittämisen tarpeita raskauden ja lapsivuodeajan palveluissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden kehittämiseen
Osaa arvioida imetysohjauksen laatua, vaikuttavuutta ja alueellisten palveluiden kehittämisen tarvetta
Osaa arvioida raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Aika ja paikka

VKO 38 to 19.9.2024 Hybridi
10.00–12.00 Opintojakson orientaatio ja tehtävät /Maija-Riitta
12:00 – 13:00 LOUNAS
13:00 – 14:30 Raskauteen liittyvät riskitekijät
14:45 – 16:00 Raskauteen liittyvät riskitekijät

VKO 40 MA 30.9.2024 Zoom
9:00 – 10:30 Digitaaliset hoitopolut erikoissairaanhoidossa – (asiantuntija /HUS)
10:45 – 12:15 Imetys – uusin tutkimus (asiantuntija, Imetyksen tuki)
12:15 – 13:15 LOUNAS
13:15 – 14:45 Perhe- ja synnytysvalmennus
15.00–16.00 Perhe- ja synnytysvalmennus

VKO 44 PE 31.10.2024 ZOOM
klo 9–10.30 Äitien minäpystyvyys ja vanhemmuuden tyytyväisyys (Elina Botha, TtT, TAMK)
klo 11–13 Vauvan itkuisuus, seuraukset perheissä ja interventiot (Elina Botha, TtT, TAMK)
klo 13.15–14.15 Niitty-hanke (Anna Aikasalo, TAMK)

VKO 49 TO 5.12.2023 SEMINAARI (LUOKKA: Oppimistila -) PAKOLLINEN LÄSNÄOLO PAIKAN PÄÄLLÄ
9:00 – 10:30 Seminaari esitykset (keynote puhuja aamulla, noin 30 min)
10:45–13.00 Seminaari esitykset
13.00–14.00 LOUNAS
14:00–16.00 Seminaarin purku

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 tuntia Seminaarityöskentely 8 tuntia Itsenäinen työskentely 107 tuntia.

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Pienet muutokset mahdollisia.

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 14.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Räisänen
Vastuuhenkilö

Sari Räisänen

Ryhmät
  • 22YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Sisältö (OJ)

Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)

Lisätiedot (OJ)

Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on Metropolia Ammattikorkeakoululla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
Tunnistaa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden näyttöön perustuvan kehittämisen tarpeita
Osaa tarkastella imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta
Osaa tarkastella raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Tunnistaa uusien toimintamallien kehittämisen tarpeita raskauden ja lapsivuodeajan palveluissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden kehittämiseen
Osaa arvioida imetysohjauksen laatua, vaikuttavuutta ja alueellisten palveluiden kehittämisen tarvetta
Osaa arvioida raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön

Aika ja paikka

Merkitty lukujärjestykseen.
28.9. klo 10-16 Myllypuro / hybridi
2.10. klo 9-16 etäopetus
26.10. klo 9-16 etäopetus
12.12. klo 9-16 seminaari Myllypuro / hybridi

Tarkempi kuvaus Moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 23 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 104

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa. Osaamisen hyväksilukeminen mahdollista, katso ahotoinnin ohjeet.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän
korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson
sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan
osaamisen.