Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavatLaajuus (5 op)
Tunnus: 7L00GC24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa
Sisältö
Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Esitietovaatimukset
Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Lisätiedot
Opintojakson toteutuksesta vastaa Tampereen ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakoulusta.
Intensiivipäivät järjestetään Tampereella. TAMK vastaa opetuksesta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Vilppola
Ryhmät
-
24YKAMIEKliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa
Sisältö (OJ)
Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Esitietovaatimukset (OJ)
Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op
Lisätiedot (OJ)
Opintojakson toteutuksesta vastaa Tampereen ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakoulusta.
Intensiivipäivät järjestetään Tampereella. TAMK vastaa opetuksesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson ennakkotehtävän palautus viimeistään 1.4.2025
Opintojakson kirjallisen tehtävän palautus viimeistään 30.5.2025
Kirjallisen tehtävän:
1.uusinta, palautuspäivä viimeistään 4.8.2025
2.uusinta, palautuspäivä viimeistään 1.9.2025
Ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä palautetaan DigiCampukselle. Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.
Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195.
Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Vilppola
Vastuuhenkilö
Johanna Vilppola
Ryhmät
-
23YKAMIEKliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa
Sisältö (OJ)
Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Esitietovaatimukset (OJ)
Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op
Lisätiedot (OJ)
Opintojakson toteutuksesta vastaa Tampereen ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakoulusta.
Intensiivipäivät järjestetään Tampereella. TAMK vastaa opetuksesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson ennakkotehtävän palautus viimeistään 15.4.2023
Opintojakson kirjallisen tehtävän palautus viimeistään 19.5.2024
Kirjallisen tehtävän:
1.uusinta, palautuspäivä viimeistään 2.6.2024
2.uusinta, palautuspäivä viimeistään 16.6.2024.
Ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä palautetaan DigiCampukselle. Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.
Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195.
Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali