Siirry suoraan sisältöön

Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7L00GC24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Vilppola

Vastuuhenkilö

Johanna Vilppola

Ryhmät

  • 23YKAMIE
    Kliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa

Sisältö (OJ)

Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Esitietovaatimukset (OJ)

Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson toteutuksesta vastaa Tampereen ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakoulusta.

Intensiivipäivät järjestetään Tampereella. Vastuuopettaja Johanna Vilppola/TAMK. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, laskee opintojakson arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson ennakkotehtävän palautus viimeistään 15.4.2023
Opintojakson kirjallisen tehtävän palautus viimeistään 19.5.2024
Kirjallisen tehtävän:
1.uusinta, palautuspäivä viimeistään 2.6.2024
2.uusinta, palautuspäivä viimeistään 16.6.2024.
Ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä palautetaan DigiCampukselle. Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.

Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195.

Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli.

Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali