Siirry suoraan sisältöön

Kansansairauksien kliinisenä asiantuntijana kehittyminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00FF58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
• soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
• tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
• hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa

Sisältö

• Asiantuntijana kehittyminen
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
• PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
• Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuula-Maria Rintala
Vastuuhenkilö

Päivi Hautaviita

Ryhmät
  • 24YKAOMA
    Kliinisen asiantuntijan YAMK, omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
• soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
• tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
• hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa

Sisältö (OJ)

• Asiantuntijana kehittyminen
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
• PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
• Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät, verkkokeskustelut.

Opintojakso toteutetaan verkoston opintoina. Tarkemmat toteutustiedot verkoston Moodlessa.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuula-Maria Rintala
Vastuuhenkilö

Tuula-Maria Rintala

Ryhmät
  • 22YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
• soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
• tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
• hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa

Sisältö (OJ)

• Asiantuntijana kehittyminen
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
• PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
• Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkostossa etäluentoina:

15.9.2022 klo 8.30-15.45
23.9.2022 klo 8.30-11.30
6.10.2022 klo 10-11

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Osallistuminen, verkkokeskustelun hyväksytty suorittaminen (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 1 (numeerinen 1–5)
• Oppimistehtävä 2 (HKS/HYL)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

• Verkko-opetus, verkkokeskustelu, verkkotyöskentely ryhmissä, itsenäinen opiskelu
• Etäluennot

Oppimateriaalit

Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 opintopistettä.
Kontaktiopetus 13 tuntia.
Itsenäinen työskentely 122 tuntia.