Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden markkinointistrategiatLaajuus (5 op)
Tunnus: 7Y00FJ95
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida yrityksen sisäisen valmiuden tason ja sen merkityksen tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita kohdemarkkinan ja tunnistaa sekä arvioida markkinoille pääsemisen tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa hyödyntää liiketoimintamahdollisuuksien arviointiin liittyviä työkaluja ja analysoida niiden hyötyjä
- osaa muodostaa analyysien ja muiden kertyneiden tietojen pohjalta markkinointistrategian
Sisältö
- Markkinointistrategiaan liittyvät käsitteet ja sisällöt
- Tuotteen ominaisuudet ja hyödyt sekä arvontuottaminen
- Asiakassegmentointi
- Asiakastutkimus ja sen analyysi
- Eri analyysityökalujen hyödyntäminen markkinoille saattamisessa
- Markkinointistrategian muodostaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa tehdä kohderyhmäanalyysiä ja valita mahdollisen kohdemarkkinan, mutta ei perustella valintojaan
- osaa tunnistaa vain muutaman kysyntään vaikuttavista tekijöistä, ja nimeää epärelevantteja uhkia ja mahdollisuuksia valitulla markkinalla
- kuvaa tietoon pohjautuen asiakaskohderyhmiä, mutta ne eivät ole perusteltuja
- yhdistelee satunnaisesti saatuja tietoja, joita hyödyntää markkinointistrategian sisällöissä
- kuvaa omia johtopäätöksiään ja niiden vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- käyttää suppeasti vain muutamaa eri työkalua markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa markkinointistrategian hyödyntäen vain osaa keräämäänsä tietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa valita kohdemarkkinan, mutta perustelee valintaa niukasti
- tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- tunnistaa ja perustelee tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistelee ja soveltaa saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä, mutta johtopäätökset jäävät niukaksi
- osaa tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa hyödyntää ja joiltain osin arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- analysoi yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita ja perustella kohdemarkkinan
- osaa tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa tunnistaa ja perustella tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistellä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä ja johtopäätöksissä
- osaa kriittisesti tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa monipuolisesti hyödyntää ja arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.
Ilmoittautumisaika
19.12.2022 - 28.09.2023
Ajoitus
28.09.2023 - 24.11.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysteknologia YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (tekniikan ja liikenteen ala)
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)
Opettaja
- Vesa Vuorinen
- Lea Saarni
- Juha Tuominen
Vastuuhenkilö
Lea Saarni
Ryhmät
-
23YHLHyvinvointiteknologa 2023 tradenomi, ylempi amk
-
23YHTHyvinvointiteknologia 2023 insinööri, ylempi amk
-
23YHSHyvinvointiteknologia 2023 sote, ylempi amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida yrityksen sisäisen valmiuden tason ja sen merkityksen tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita kohdemarkkinan ja tunnistaa sekä arvioida markkinoille pääsemisen tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa hyödyntää liiketoimintamahdollisuuksien arviointiin liittyviä työkaluja ja analysoida niiden hyötyjä
- osaa muodostaa analyysien ja muiden kertyneiden tietojen pohjalta markkinointistrategian
Sisältö (OJ)
- Markkinointistrategiaan liittyvät käsitteet ja sisällöt
- Tuotteen ominaisuudet ja hyödyt sekä arvontuottaminen
- Asiakassegmentointi
- Asiakastutkimus ja sen analyysi
- Eri analyysityökalujen hyödyntäminen markkinoille saattamisessa
- Markkinointistrategian muodostaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa tehdä kohderyhmäanalyysiä ja valita mahdollisen kohdemarkkinan, mutta ei perustella valintojaan
- osaa tunnistaa vain muutaman kysyntään vaikuttavista tekijöistä, ja nimeää epärelevantteja uhkia ja mahdollisuuksia valitulla markkinalla
- kuvaa tietoon pohjautuen asiakaskohderyhmiä, mutta ne eivät ole perusteltuja
- yhdistelee satunnaisesti saatuja tietoja, joita hyödyntää markkinointistrategian sisällöissä
- kuvaa omia johtopäätöksiään ja niiden vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- käyttää suppeasti vain muutamaa eri työkalua markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa markkinointistrategian hyödyntäen vain osaa keräämäänsä tietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa valita kohdemarkkinan, mutta perustelee valintaa niukasti
- tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- tunnistaa ja perustelee tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistelee ja soveltaa saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä, mutta johtopäätökset jäävät niukaksi
- osaa tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa hyödyntää ja joiltain osin arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- analysoi yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita ja perustella kohdemarkkinan
- osaa tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa tunnistaa ja perustella tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistellä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä ja johtopäätöksissä
- osaa kriittisesti tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa monipuolisesti hyödyntää ja arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.09.2022
Ajoitus
16.09.2022 - 25.11.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysteknologia YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (tekniikan ja liikenteen ala)
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)
Opettaja
- Vesa Vuorinen
- Lea Saarni
- Juha Tuominen
Vastuuhenkilö
Juha Tuominen
Ryhmät
-
22YHSHyvinvointiteknologia 2022 sote, ylempi amk
-
22YHTHyvinvointiteknologia 2022 insinööri , ylempi amk
-
22YHLHyvinvointiteknologia 2022 tradenomi, ylempi amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida yrityksen sisäisen valmiuden tason ja sen merkityksen tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita kohdemarkkinan ja tunnistaa sekä arvioida markkinoille pääsemisen tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa hyödyntää liiketoimintamahdollisuuksien arviointiin liittyviä työkaluja ja analysoida niiden hyötyjä
- osaa muodostaa analyysien ja muiden kertyneiden tietojen pohjalta markkinointistrategian
Sisältö (OJ)
- Markkinointistrategiaan liittyvät käsitteet ja sisällöt
- Tuotteen ominaisuudet ja hyödyt sekä arvontuottaminen
- Asiakassegmentointi
- Asiakastutkimus ja sen analyysi
- Eri analyysityökalujen hyödyntäminen markkinoille saattamisessa
- Markkinointistrategian muodostaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa tehdä kohderyhmäanalyysiä ja valita mahdollisen kohdemarkkinan, mutta ei perustella valintojaan
- osaa tunnistaa vain muutaman kysyntään vaikuttavista tekijöistä, ja nimeää epärelevantteja uhkia ja mahdollisuuksia valitulla markkinalla
- kuvaa tietoon pohjautuen asiakaskohderyhmiä, mutta ne eivät ole perusteltuja
- yhdistelee satunnaisesti saatuja tietoja, joita hyödyntää markkinointistrategian sisällöissä
- kuvaa omia johtopäätöksiään ja niiden vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- käyttää suppeasti vain muutamaa eri työkalua markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa markkinointistrategian hyödyntäen vain osaa keräämäänsä tietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi, mutta ei osaa analysoida niitä
- osaa valita kohdemarkkinan, mutta perustelee valintaa niukasti
- tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- tunnistaa ja perustelee tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistelee ja soveltaa saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä, mutta johtopäätökset jäävät niukaksi
- osaa tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa hyödyntää ja joiltain osin arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- analysoi yrityksen sisäisen valmiuden merkityksiä tuotteiden ja palveluiden markkinoille pääsemiseksi
- osaa valita ja perustella kohdemarkkinan
- osaa tunnistaa kysyntään vaikuttavat tekijät, uhat ja mahdollisuudet valitulla markkinalla
- osaa tunnistaa ja perustella tietoon pohjautuen keskeisimmät asiakaskohderyhmät
- yhdistellä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti saatuja tietoja hyödyntäen niitä markkinointistrategian sisällöissä ja johtopäätöksissä
- osaa kriittisesti tarkastella omia johtopäätöksiään ja niiden käyttökelpoisuutta, riskejä, vaikutuksia yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle
- osaa monipuolisesti hyödyntää ja arvioida eri työkaluja markkinointistrategian muodostumisen eri vaiheissa
- osaa muodostaa analyysien ja tietojen pohjalta markkinointistrategian.
Arviointiasteikko
0-5