Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys erilaisissa kuntoutumisen prosesseissaLaajuus (5 op)

Tunnus: NN00FT16

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella, koordinoida ja dokumentoida näyttöön perustuvia asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa 
- tuntee eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa huomioida niitä kuntoutusohjauksessa ja kuntoutuksen suunnittelussa

Sisältö

Asiakkaan / kuntoutujan osallisuus, vaikutusmahdollisuudet ja vastuut 
Läheisten ja perheen rooli kuntoutuksessa 
Kuntoutujan rooli ja kumppanuuden rakentaminen
Yksilöllinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutusohjaus – ohjausosaaminen, case management
Kuntoutuksen oikea-aikaisuus
Kuntoutuspalvelujen tarvitsijat eri ikäryhmissä   
Työkykykuntoutus
Kulttuuri osana kuntoutusta 
Eettinen kestävyys
Esteettömyys ja saavutettavuus yksilön tarpeiden kannalta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvata asiakaslähtöisten kuntoutumisprosessien keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä
- osaa arvioida eettisten näkökulmien merkitystä kuntoutusprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisissä kuntoutumisprosesseissa oman ja muiden alojen rajapinnoilla ottaen huomioon erityiskysymyksiä
- arvioi ja kehittää asiakaskeskeistä toimintaa ottaen monipuolisesti huomioon eettisiä näkökulmia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- koordinoi ja kehittää asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa luovasti ja soveltaen
- kehittää eri kuntoutujaryhmien erityiskysymyksiin liittyviä kuntoutuksen toimintatapoja asiakaskeskeisesti
- arvioi kriittisesti ja kehittää asiakaskeskeisyyttä kuntoutumisen prosesseissa eettisiä periaatteita noudattaen