Asiakaslähtöisyys erilaisissa kuntoutumisen prosesseissaLaajuus (5 op)
Tunnus: NN00FT16
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, koordinoida ja dokumentoida näyttöön perustuvia asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa
- tuntee eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa huomioida niitä kuntoutusohjauksessa ja kuntoutuksen suunnittelussa
Sisältö
Asiakkaan / kuntoutujan osallisuus, vaikutusmahdollisuudet ja vastuut
Läheisten ja perheen rooli kuntoutuksessa
Kuntoutujan rooli ja kumppanuuden rakentaminen
Yksilöllinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutusohjaus – ohjausosaaminen, case management
Kuntoutuksen oikea-aikaisuus
Kuntoutuspalvelujen tarvitsijat eri ikäryhmissä
Työkykykuntoutus
Kulttuuri osana kuntoutusta
Eettinen kestävyys
Esteettömyys ja saavutettavuus yksilön tarpeiden kannalta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa kuvata asiakaslähtöisten kuntoutumisprosessien keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä
- osaa arvioida eettisten näkökulmien merkitystä kuntoutusprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisissä kuntoutumisprosesseissa oman ja muiden alojen rajapinnoilla ottaen huomioon erityiskysymyksiä
- arvioi ja kehittää asiakaskeskeistä toimintaa ottaen monipuolisesti huomioon eettisiä näkökulmia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- koordinoi ja kehittää asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa luovasti ja soveltaen
- kehittää eri kuntoutujaryhmien erityiskysymyksiin liittyviä kuntoutuksen toimintatapoja asiakaskeskeisesti
- arvioi kriittisesti ja kehittää asiakaskeskeisyyttä kuntoutumisen prosesseissa eettisiä periaatteita noudattaen