Siirry suoraan sisältöön

Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmäLaajuus (5 op)

Tunnus: 7Z00GQ36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tämä opintojakso käsittelee sosiaalialan muuttuvaa toimintaympäristöä - ja palvelujärjestelmää.

Opiskelija
• tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa.
• tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet.
• osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia.
• osaa hyödyntää ennakointitietoja ja –menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.

Sisältö

• sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
• sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset.
• sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet.
• tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tunnistaa yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä heikkoja signaaleja, muttei juurikaan osoita ennakointi- ja soveltamiskykyä alan suunnittelussa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa soveltaa tietoa alan toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja, megatrendejä ja heikkoja signaaleja suunnittelu- ja kehittämistyössä. Tietää ja huomioi kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia. Osaa analyyttisesti soveltaa kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Osoittaa rohkeaa ja luovaa ajattelua ja alan uudistamiskykyä