Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan uudistajaksi ja kehittäjäksi (5op)

Opintojakson tunnus: 7Z00HL36

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Sosiaaliala YAMK valintakurssi

Opintojakson avulla hankit osaamista sosiaalialan kehittämiseen. Opiskelu toteutuu itsenäisesti verkossa ja sen aikana hyödynnät ja syvennät myös olemassa olevaa osaamistasi. Sisältöinä ovat ammatillinen kasvu ja asiantuntijuus, tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat sekä innovaatiot osana kehittämistä. Opintojaksolla laaditaan materiaalien tuella kehittämistyön suunnitelma, mikä mahdollistaa konkreettisen kehittämisen ideoinnin sosiaalialan työelämän lähtökohdista. Samalla opintojakso on Sosiaalialan erityisasiantuntija (Sosionomi YAMK) tutkinto-ohjelman valintaopintojakso, joka luetaan hyväksi osana vapaavalintaisia opintoja.

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa perustella ja esittää ajankohtaisen sosiaalialan kehittämisen aiheen.
• osaa toteuttaa aiheeseen tiedonhankintaa ja tunnistaa siihen liittyviä teoreettisia lähtökohtia.
• osaa ideoida kehittämistyöhön sopivan tavoitteen.
• tunnistaa tutkimuksellisen kehittämisen ja innovaation tunnuspiirteitä.
• ymmärtää etiikan ja tietosuojan merkityksen kehittämistyössä
• osaa koota esittämänsä työelämän kehittämisaiheen tutkimuksellisen kehittämisen tai projektin ideaksi.

Sisältö

Sisältö
• henkilökohtainen ammatillinen kasvu ja asiantuntijuus kehittämisen taustalla
• tutkimuksellinen kehittäminen, lähtökohdat ja mahdollisuudet
• tutkimusmenetelmien- ja niiden soveltamisen perusteet
• tutkimuksellisen kehittämisen prosessin / projektin vaiheet
• innovaatiot osana kehittämistä
• eettiset kysymykset tutkimuksellisessa kehittämisessä
• työelämän tutkimus- ja kehittämistyötä tukevan ideapaperin laatiminen.

Esitietovaatimukset

Pohjakoulutus, sosionomi AMK tai vastaava, ks. tutkinto-ohjelman valintaperusteet, opintopolku.fi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: Opiskelija kuvaa tehtävänannon ohjaamana ammatillista kasvun ja asiantuntijuuden sisältöä toimialaan liittyen suppeasti, toteavaa tai luettelonomaista elementtiä sisältäen. Opiskelija tunnistaa suppeasti tutkimuksellisen kehittämisen ja -menetelmien tunnuspiirteitä lukemastaan artikkelista. Opiskelija kuvaa tehtävänannon ohjaamana tutkimus- ja kehittämistyön ideaa liittyen toimialaan suppeasti ja/tai toteavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: Opiskelija kuvaa toimialaan liittyvää ammatillista kasvun ja asiantuntijuuden sisältöä pääosin tehtävänannon mukaisesti. Kuvaus sisältää tehtävänannon ohjaamana sen eri osa-alueita muodostaen kokonaisuutta. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen kehittämisen eri näkökulmia lukemastaan artikkelista. Opiskelijan kuvaus toimialan kehittämisen ideasta sisältää tehtävänannon ohjaamana eri osa-alueita ja muodostaa loogisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: Opiskelija kuvaa toimialaan liittyvää ammatillista kasvun ja asiantuntijuuden sisältöä tehtävänannon mukaisesti. Kuvaus kattaa sen eri osa-alueet ja muodostaa tästä loogista kokonaisuutta. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti tutkimuksellisen kehittämisen näkökulmia lukemastaan artikkelista. Opiskelijan kuvaus toimialan kehittämisen ideasta sisältää tehtävänannon ohjaamana sen eri osa-alueet muodostaen loogisen, ehjän kokonaisuuden.

Lisätiedot

Opintojakson arviointi suoritetaan välitehtävien ja lopputehtävän perusteella. Arviointitulos ja tieto opintojakson suorittamisesta tiedotetaan hakijoille valintatulosten ilmoittamisen yhteydessä.

Siirry alkuun