Siirry suoraan sisältöön

Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmäLaajuus (5 op)

Tunnus: 7Z00EL06

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa

- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet

- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia

- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä

Sisältö

Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset

Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet

Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marja Olli
  • Kati Långsjö
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät
  • 23YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa

- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet

- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia

- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä

Sisältö (OJ)

Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset

Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet

Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.

Aika ja paikka

18.1.2024-12.4.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä Pirhan toimijoiden kanssa sekä kehittämissuunnitelmaan sisältyvän kirjallisuuskatsauksen tekeminen.
- Välitehtävien suorittaminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.

Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, kehittämissuunitelman laadinta, välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä restonomiopiskelijoiden kanssa palveluprosessien muotoilussa.

Oppimateriaalit

Materiaalipaketti Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
lähipäivät 20 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 115 h

Sisällön jaksotus

1. kontaktiopetus 18.1. klo 12:30-15:30
Välitehtävä 1.2. mennessä
2. kontaktiopetus 1.2. klo 8:30-11:30
Välitehtävä 14.3. mennessä
3. kontaktiopetus 14.3. klo 12.30-15:30
4. kontaktiopetus 12.4. klo 8:30-15:30
Oppimispäiväkirjojen palautus 12.4. mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään tiivistä kehittämisyhteistyötä Pirhan kanssa.

Kansainvälisyys

Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 32

Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kati Långsjö
  • Niina Koskela
  • Päivi Heimonen
  • Minna Niemi
Ryhmät
  • 22YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa

- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet

- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia

- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä

Sisältö (OJ)

Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset

Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet

Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.

Aika ja paikka

1.1.2023-31.5.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, työelämävierailuihin ja pienryhmätyöskentelyyn.
- Ennakko- ja välitehtävien suorittaminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.

Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, työelämävierailut, ennakko- ja välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteiestyötä ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa.

Oppimateriaalit

Materiaalipaketti Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
lähipäivät 24 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 111 h

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä 18.1. mennessä
1. kontaktiopetus 19.1. klo 12:30-15:30
Välitehtävä 15.2. mennessä
2. kontaktiopetus 16.2. klo 8:30-11:30
Välitehtävä 21.5. mennessä
3. kontaktiopetus 23.5. klo 8:30-15:30
4. kontaktiopetus 24.5. klo 8:30-15:30
Oppimispäiväkirjojen palautus 30.5. mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toukokuussa työelämävierailuja 23.-24.5.2023.

Kansainvälisyys

Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä. Opintojakso sisältää yhteistyötä ulkomaalaisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 24.05.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 32

Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Heimonen
  • Minna Niemi
Vastuuhenkilö

Minna Niemi

Ryhmät
  • 21YESO
    Sosionomi (ylempi amk), Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa

- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet

- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia

- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä

Sisältö (OJ)

Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset

Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet

Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.

Aika ja paikka

1.1.2022-31.5.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja, jonka kirjoittaminen kytkeytyy lähiopetuspäiviin.
- Kehittämistehtävä ja sitä havainnollistava esitys tiimeittäin.

Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävän työstäminen (yksilöllisesti ja tiimeittäin) yhteistyössä työelämäedustajien kanssa. Opettajat ohjaavat kehittämistehtävän työstämisessä sovitusti.

Kurssi toteutetaan vahvassa työelämäyhteistyössä. Opiskelijatiimit kutsuvat yhteistyökumppaneikseen sote-uudistusta valmistelevia julkisia organisaatioita sekä järjestöjä.

Oppimateriaalit

Materiaalipaketti Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
lähipäivät 20 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 115 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työskentely toteutetaan työelämäyhteistyössä.

Kansainvälisyys

Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä, joita sovelletaan sote-uudistuksen konteksissa.