Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön turvallisuuden ja hyvinvoinnin johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7H00FL08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia

Sisältö

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

18.04.2024 - 04.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 29.11.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Sanna Keskikuru
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Merja Kanervisto-Jokinen

Ryhmät
  • 23YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmat tiedot tehtäväkohtaisista arviointikriteereistä löytyy opintojakson Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, ennakkotehtävä, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.

Oppimateriaalit

Löytyy Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.

Osallistuminen Master's Conferenceen 3.10.2024.

Sisällön jaksotus

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- kriisijohtaminen ja -viestintä
- ikäjohtaminen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä

Lisätietoja opiskelijoille

Suunnitelma ja Moodle päivittyvät opintojakson alkuun menneessä.

Opintojaksolle 12.6.- 8.8.2024 välillä ilmoittautuneet opiskelijat, hyväksytään opintojaksolle 9.8.2024 jälkeen.

Opintojaksoon liittyy osallistuminen Master's Conferenceen 3.10.2024.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 26.06.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 19.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannele Laaksonen
  • Sanna Keskikuru
  • Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö

Hannele Laaksonen

Ryhmät
  • 22YSTJ
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK, sosiaali- ja terveysalan johtaminen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovittu

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.

Oppimateriaalit

Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609

TURVALLISUUSJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA
Hyttinen, M. & Korte, A. 2022. Työoikeuden perusteet. Oppikirja. Saatavana e-kirjana. LUVUT 6-8.

Lehesvuo, R & Jalonen, H. 2022. Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta. Vol 41 Nro 2 (2022): Hallinnon Tutkimus: Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta | Hallinnon Tutkimus (journal.fi)

Mannila, E. & Laajalahti, A. 2021. Tavoitteena turvallisuus. Miten kehittää turvallisuuskulttuuria ja tukea kriiseistä oppimista sairaaloissa? Aikuiskasvatus Vol 41 Nro 1 (2021). Tavoitteena turvallisuus | Aikuiskasvatus (journal.fi)

Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015. Haastavat asiakastilanteet -väkivalta työssä. Helsinki: Talentum. Saatavana e-kirjana.

Saukkonen, P., ym. 2019. Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi. Sosiaalitieteellinen Aikakauslehti Vol 56 Nro 2 (2019). Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi | Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti (journal.fi)

Suomen Standardisoimisliitto. ISO 45001:2018, Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen. https://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut/tuotteet_valokeilassa/iso_45001_tyoterveys- _ja_tyoturvallisuusjohtaminen.

Mannermaa, Katri 2018. Työsuojelupäällikön käsikirja. Helsinki: Alma Talent.



HYVINVOINTIJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA

Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro.

Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Oppian. LÖYTYY TAMKIN KIRJASTOSTA.

Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla -dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu (e-julkaisu)

Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.

Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta 2010. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)

Tuomi, J. (toim.) 2018. Työhyvinvoinnin hyviä käytäntöjä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.(e-julkaisu)

Tarnanen, P. & Tuomi, J. (toim.) 2018. Työtä työhyvinvoinnin edistämiseksi - kuusi tulokulmaa. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu. (e-julkaisu)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 17,5 h, tiimitehtävien purkun varattu 8 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 109,5 h.

Sisällön jaksotus

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla, Laaksonen
- kriisijohtaminen ja -viestintä, Laaksonen
- ikäjohtaminen, Laaksonen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät, Laaksonen
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen, Laaksonen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla, Laaksonen
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista, Keskikuru

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä

Lisätietoja opiskelijoille

Ei

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 01.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 14.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannele Laaksonen
  • Mirva Kolonen
  • Seija Hurskainen
Vastuuhenkilö

Hannele Laaksonen

Ryhmät
  • 21YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

23.8.2022 Laaksonen klo 8.30-11.30
23.8.2022 Kolonen klo 12.30-15.30
19.9.2022 Kolonen klo 8.30-11.30
19.9.2022 Hurskainen klo 12.30-15.30
13.10.2022 Laaksonen klo 8.30-11.30
13.10.2022 Hurskainen klo 12.30-15.30

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovittu

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.

Oppimateriaalit

Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän tutkimus 13(1) 2015, 20-37.
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142.
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 h, simulaatioharjoitusket 4 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 110 h.

Sisällön jaksotus

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla, Kolonen
- kriisijohtaminen ja -viestintä, Kolonen
- ikäjohtaminen, Kolonen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät, Laaksonen
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen, Laaksonen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla, Laaksonen
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista, Hurskainen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä

Lisätietoja opiskelijoille

Ei

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.