Palvelun laadun ja vaikuttavuuden arviointiLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FF52
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin
Sisältö
- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 15.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Laaksonen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
-
23YSTYSosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin
Sisältö (OJ)
- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssissa ei ole tenttiä. Verkkokeskustelu ja interventiotehtävä muodostavat arvosanan.
Verkkotiivistelmä: arvosnanan osuus 30% koko arvosanasta. Interventiotehtävä 70 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Flippaus: Verkkokeskustelu ja vertaiskommentointi
Oppimateriaalit
Heliskoski J, Humala H, Kopola R, Tonteri A & Tynkkyläinen S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Vaikuttavuus SOTE:ssa suoritteista tuloksiin
Better reporting of interventions: template for intervention description and replication (TIDieR) checklist and guide
Kontio ym. 2018. Kilpailukyky muuttuvassa sotetoimintaympäristössä
Muu ajankohtainen kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkokeskustelut: Neljä lukemistoa ja neljä tehtävää, kukin 150-200 sanan tiivistys sekä yhden vertaisen tuotoksen kommentointi
yhteensä 45 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätehtävä 90 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Interventio tehdään omaan työpaikkaan tai muuhun sote-alan ympäristöön.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Sirpa Salin
Vastuuhenkilö
Sirpa Salin
Ryhmät
-
21YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin
Sisältö (OJ)
- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
1.9. 2022 Orientaatio kursiin. Etätoteutus
29.9. Lähipäivä, Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
4.10. Lähipäivä. Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
12.10. Lähipäivä. Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
8.11. Seminaaripäivä. Ryhmät esittävät tuotoksensa.
Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut pitää Sirpa Salin ja verkkokeskustelut Merja Kanervisto - Jokinen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssissa ei ole tenttiä. Verkkokeskustelu ja interventiotehtävä muodostavat arvosanan.
Verkkotiivistelmä: arvosnanan osuus 30% koko arvosanasta. Interventiotehtävä 70 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Flippaus: Verkkokeskustelu ja vertaiskommentointi
Oppimateriaalit
Heliskoski J, Humala H, Kopola R, Tonteri A & Tynkkyläinen S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Vaikuttavuus SOTE:ssa suoritteista tuloksiin
Better reporting of interventions: template for intervention description and replication (TIDieR) checklist and guide
Kontio ym. 2018. Kilpailukyky muuttuvassa sotetoimintaympäristössä
Muu ajankohtainen kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkokeskustelut: Neljä lukemistoa ja neljä tehtävää, kukin 150-200 sanan tiivistys sekä yhden vertaisen tuotoksen kommentointi
Luento-opetukseen osallistuminen
yhteensä 45 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätehtävä 90 h
Sisällön jaksotus
Merja Kanervisto-Jokinen vastuuopettaja verkkokeksustelussa
Sirpa Salin interventiotehtävän ja luento-opetuksen vastuuopettaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Interventio tehdään omaan työpaikkaan tai muuhun sote-alan ympäristöön.