Siirry suoraan sisältöön

Työntekijäkokemuksen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 8U00DR22

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kehittää henkilöstön johtamisosaamistaan
-analysoida palvelualojen töitä, työtehtäviä, henkilöstöjohtamista ja työkulttuureja
-tutkia, kehittää ja rikastaa työntekijäkokemusta
-hyödyntää tilanteen vaatimaa johtamista
-suunnitella ja kehittää edellä mainittujen pohjalta palveluyritysten henkilöstöstrategiaa
-suunnitella ja toteuttaa työntekijäkokemukseen liittyvän kehittämishankkeen

Sisältö

-palvelualojen henkilöstöjohtamisen parhaat käytänteet/menettelytavat, haasteet ja kehittämisilmiöt
-työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät
-tunnetietoisuus
-tiedolla johtaminen työntekijäkokemuksen parantamisessa
-palveluorganisaatioiden henkilöstöstrategiat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistöt
- tuntee erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen
- tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa
- osaa kuvata ja arvioida esimiehenä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja, perustella niitä ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi
- käyttää palautetta ja tietoa systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun ja hyvinvoinnin kehittämisen välineenä

Ilmoittautumisaika

15.11.2021 - 27.02.2022

Ajoitus

08.04.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Mika Boedeker
  • Pauliina Airaksinen-Aminoff
Vastuuhenkilö

Pauliina Airaksinen-Aminoff

Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 21AVOMUOTOILU
    Muotoilun eri kasvot, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
-kehittää henkilöstön johtamisosaamistaan
-analysoida palvelualojen töitä, työtehtäviä, henkilöstöjohtamista ja työkulttuureja
-tutkia, kehittää ja rikastaa työntekijäkokemusta
-hyödyntää tilanteen vaatimaa johtamista
-suunnitella ja kehittää edellä mainittujen pohjalta palveluyritysten henkilöstöstrategiaa
-suunnitella ja toteuttaa työntekijäkokemukseen liittyvän kehittämishankkeen

Sisältö (OJ)

-palvelualojen henkilöstöjohtamisen parhaat käytänteet/menettelytavat, haasteet ja kehittämisilmiöt
-työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät
-tunnetietoisuus
-tiedolla johtaminen työntekijäkokemuksen parantamisessa
-palveluorganisaatioiden henkilöstöstrategiat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistöt
- tuntee erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen
- tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa
- osaa kuvata ja arvioida esimiehenä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja, perustella niitä ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi
- käyttää palautetta ja tietoa systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun ja hyvinvoinnin kehittämisen välineenä

Aika ja paikka

Perjantai 8.4.2022 klo 8.30-12.00 Zoomissa
Ensimmäisellä kerralla käsitellään omaa johtajaidentiteettiä sekä vahvuuksia johtajana. Myös psykologien turvallisuus, tunnemaailman vaikutus sekä vuorovaikutustaidot ovat osa ensimmäisen luennon sisältöä.

Perjantai 6.5.2022 klo 8.30-12.00 Zoomissa SIIRETTY VIIKKOA AIKAISEMMAKSI ELI 29.4.2022 klo 8.30-12.00
Toisella kerralla käsitellään omaa johtamistyyliä sekä johtamisteorioita ja parhaita johtamiskäytänteitä, mm. transformationaalista johtamisteoriaa ja sen tavoitteita ja vaikutuksia.

Perjantai 27.5.2022 klo 8.30-12.00 Zoomissa
Perehdytään alaisen kohtaamiseen sekä hankalien vuorovaikutustilanteiden ennaltaehkäisyyn ja ratkaisemiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla tehdään kurssipäiväkirja, johon reflektoidaan luennoilla käsiteltyjä aiheita sekä kerätään kaikki annetut tehtävät sekä kirjareflektio.
Arvio koostuu kurssipäiväkirjaan kootuista tehtävistä luentojen aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu kaikkina kolmena kertana Zoomin välityksellä. Opetus käsittää luentoja, joiden aikana tehdään niin yksilö- kuin ryhmätehtäviä sekä draamapedagogisia harjoitteita. Kurssiin kuuluu lisäksi kirjan lukeminen ja siitä 5-sivuisen referaatin tekeminen useita lähteitä käyttäen. Lähteet tullaan käymään läpi luentojen aikana. Lisäksi luennoille toivotaan osallistuttavan videokamera auki kohtaamistehtävien mahdollistamiseksi sekä ryhmätöiden tehostamiseksi. Näin mahdollistamme oppimisen niin johtamis- kuin kohtaamisharjoituksissa, joita ei juurikaan voida tehdä toista henkilöä näkemättä.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus esitellään ensimmäisellä luennolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta luennolle sairastapauksen takia, tulee hänen ottaa yhteyttä luennoitsijaan ja sopia korvaavasta tehtävästä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut luennoille eikä toimittanut tarvittavia dokumentteja.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaosaa tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistöt ja tuntee erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Lisäksi opiskelija kykenee tarkastelemaan arvioimaan asioita omasta näkökulmastaan.
Opiskelija on osallistunut kaikille luentokerroille, mutta hän ei ole toimittanut kaikkia pyydettyjä tehtäviä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa - osaa kuvata ja arvioida esimiehenä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opiskelija on lisäksi osallistunut kaikille luentokerroille.
Hän on toimittanut pyydetyt tehtävät, mutta esimerkiksikurssipäiväkirjasta puuttuu vaadittu määrä lähteitä. Opiskelija osoittaa kykenevänsä osittaiseen opitun soveltamiseen kirjallisessa työssä. Kaikkia luennoilla käytyjä pääkäsitteitä ei löydy kirjallisesta työstä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija- ymmärtää laaja-alaisesti työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita. Lisäksi hän osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja, perustella niitä ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi.
Opiskelija osaa käyttää palautetta ja tietoa systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun ja hyvinvoinnin kehittämisen välineenä. Lisäksi hän on osallistunut kaikille luentokerroille ja toimittanut pyydetyt tehtävät sovittuna ajankohtana Moodleen. Kurssipäiväkirjasta löytyy pyydettävä määrä lähteitä. Opiskelija osoittaa kykenevänsä opitun soveltamiseen kirjallisessa työssä sekä pystyy käsittelemään kurssin akana opetettuja käsitteitä sujuvasti.