Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistehtävä opinnäytetyönäLaajuus (5 op)

Tunnus: 4Z00EG90

Laajuus

5 op

Sisältö

Ydinkysymykset sisällöstä:

1. Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?

2. Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?

3. Miten kehittämistehtävän ja opinnäytetyön tutkimusstrategia/lähestymistapa valitaan?

4. Mitä kehittämistehtävä raportoidaan opinnäytetyössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti käyttämiään lähteitä ja valitsee käyttötilanteeseen sopivat.
Opiskelija perustelee menetelmävalintansa.
Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä luovasti.
Opiskelija tulkitsee ja raportoi tutkimustulokset ymmärrettävästi.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojärjestelmäosaaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojärjestelmäosaamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Tapio Yrjölä

Ryhmät
  • 23YTIKO
    Tietojärjestelmäosaaminen 2023, ylempi amk

Sisältö (OJ)

Ydinkysymykset sisällöstä:

1. Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?

2. Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?

3. Miten kehittämistehtävän ja opinnäytetyön tutkimusstrategia/lähestymistapa valitaan?

4. Mitä kehittämistehtävä raportoidaan opinnäytetyössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija arvioi kriittisesti käyttämiään lähteitä ja valitsee käyttötilanteeseen sopivat.
Opiskelija perustelee menetelmävalintansa.
Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä luovasti.
Opiskelija tulkitsee ja raportoi tutkimustulokset ymmärrettävästi.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti: 1. lähikerta Tamkilla to 31.8. klo 12.30, seuraavat kerrat etäopetuksena.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arviointi etätehtävien perusteella, ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioiti perustuu palautettaviin etätehtäviin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, etätehtävät

Oppimateriaalit

Moodleen tuleva vateriaali

Sisällön jaksotus

Opintojakso aikataulutettu koko luokuvuoden 2023 - 2024 ajalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytysti suoritetut etätehtävät

Ilmoittautumisaika

09.06.2021 - 31.08.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojärjestelmäosaaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojärjestelmäosaamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tapio Yrjölä
Ryhmät
  • 21YTIKO
    Tietojärjestelmäosaaminen 2021, ylempi amk

Sisältö (OJ)

Ydinkysymykset sisällöstä:

1. Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?

2. Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?

3. Miten kehittämistehtävän ja opinnäytetyön tutkimusstrategia/lähestymistapa valitaan?

4. Mitä kehittämistehtävä raportoidaan opinnäytetyössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija arvioi kriittisesti käyttämiään lähteitä ja valitsee käyttötilanteeseen sopivat.
Opiskelija perustelee menetelmävalintansa.
Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä luovasti.
Opiskelija tulkitsee ja raportoi tutkimustulokset ymmärrettävästi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Arviointi kirjoitustehtävien/harjoitustöiden perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä. Arviointi kirjoitustehtävien/harjoitustöiden perusteella. Arvioinnin perusteet ilmoitetaan toteutuksen käynnistyessä - nähtävillä Moodlessa (4Z00EG90-3003 Kehittämistehtävä opinnäytetyönä).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, ohjattu verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on ilmoitettu Moodlessa (4Z00EG90-3003 Kehittämistehtävä opinnäytetyönä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

15 h lähiopetusta + 120 h itsenäistä työskentelyä.
Arvio itsenäisen työskentelyn ajankäytön jakautumisesta Moodlessa (4Z00CW36-3003 Kehittämistehtävä opinnäytetyönä).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käynnistettävä opinnäytetyö liitty yritykseltä saatuun kehittämistehtävään.