Kehittämistehtävä opinnäytetyönäLaajuus (5 op)
Tunnus: 4Z00EG90
Laajuus
5 op
Sisältö
Ydinkysymykset sisällöstä:
1. Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?
2. Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?
3. Miten kehittämistehtävän ja opinnäytetyön tutkimusstrategia/lähestymistapa valitaan?
4. Mitä kehittämistehtävä raportoidaan opinnäytetyössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi kriittisesti käyttämiään lähteitä ja valitsee käyttötilanteeseen sopivat.
Opiskelija perustelee menetelmävalintansa.
Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä luovasti.
Opiskelija tulkitsee ja raportoi tutkimustulokset ymmärrettävästi.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojärjestelmäosaaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojärjestelmäosaamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Tapio Yrjölä
Ryhmät
-
23YTIKOTietojärjestelmäosaaminen 2023, ylempi amk
Sisältö (OJ)
Ydinkysymykset sisällöstä:
1. Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?
2. Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?
3. Miten kehittämistehtävän ja opinnäytetyön tutkimusstrategia/lähestymistapa valitaan?
4. Mitä kehittämistehtävä raportoidaan opinnäytetyössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija arvioi kriittisesti käyttämiään lähteitä ja valitsee käyttötilanteeseen sopivat.
Opiskelija perustelee menetelmävalintansa.
Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä luovasti.
Opiskelija tulkitsee ja raportoi tutkimustulokset ymmärrettävästi.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti: 1. lähikerta Tamkilla to 31.8. klo 12.30, seuraavat kerrat etäopetuksena.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arviointi etätehtävien perusteella, ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioiti perustuu palautettaviin etätehtäviin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, etätehtävät
Oppimateriaalit
Moodleen tuleva vateriaali
Sisällön jaksotus
Opintojakso aikataulutettu koko luokuvuoden 2023 - 2024 ajalle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytysti suoritetut etätehtävät
Ilmoittautumisaika
09.06.2021 - 31.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojärjestelmäosaaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojärjestelmäosaamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tapio Yrjölä
Ryhmät
-
21YTIKOTietojärjestelmäosaaminen 2021, ylempi amk
Sisältö (OJ)
Ydinkysymykset sisällöstä:
1. Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?
2. Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?
3. Miten kehittämistehtävän ja opinnäytetyön tutkimusstrategia/lähestymistapa valitaan?
4. Mitä kehittämistehtävä raportoidaan opinnäytetyössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija arvioi kriittisesti käyttämiään lähteitä ja valitsee käyttötilanteeseen sopivat.
Opiskelija perustelee menetelmävalintansa.
Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä luovasti.
Opiskelija tulkitsee ja raportoi tutkimustulokset ymmärrettävästi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Arviointi kirjoitustehtävien/harjoitustöiden perusteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä. Arviointi kirjoitustehtävien/harjoitustöiden perusteella. Arvioinnin perusteet ilmoitetaan toteutuksen käynnistyessä - nähtävillä Moodlessa (4Z00EG90-3003 Kehittämistehtävä opinnäytetyönä).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, ohjattu verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on ilmoitettu Moodlessa (4Z00EG90-3003 Kehittämistehtävä opinnäytetyönä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15 h lähiopetusta + 120 h itsenäistä työskentelyä.
Arvio itsenäisen työskentelyn ajankäytön jakautumisesta Moodlessa (4Z00CW36-3003 Kehittämistehtävä opinnäytetyönä).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käynnistettävä opinnäytetyö liitty yritykseltä saatuun kehittämistehtävään.