Siirry suoraan sisältöön

Kaupallistaminen ja kannattavuus elämysliiketoiminnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: 8Y00HG59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on lisätä ymmärrystä kannattavuudesta liiketoiminnan lähtökohtana sekä eri keinoista vaikuttaa kannattavuuteen. Opintojakso antaa valmiuksia hinnoitteluun ja myyntiin elämysliiketoiminnassa.

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- osaa selittää kannattavuuden merkityksen liiketoiminnassa
- osaa kaupallistaa ja myydä elämyspalveluita
- osaa soveltaa keinoja vaikuttaa kannattavuuteen elämysliiketoiminnassa
- osaa hyödyntää erilaisia hinnoittelumenetelmiä huomioiden elämyksellisyyden

Sisältö

Kannattavuus ja sen merkitys elämysliiketoiminnassa.
Ansaintalogiikat ja hinnoittelumenetelmät.
Kaupallistaminen ja myynti.
Tuotteen/palvelun kannattavuuden kehittäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa seurata kriittisesti kaupallistamista ja kannattavuutta koskevaa keskustelua.
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti aiheeseen liittyviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kaupallistaa ja myydä elämyksellisiä tuotteita ja palveluita.
Opiskelija osaa suunnitella ja arvioida elämyspalvelun kannattavuutta.
Opiskelija osaa eritellä kaupallisuuden ja kannattavuuden osatekijöitä elämysliiketoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida elämyspalvelun ansaintalogiikkaa ja hinnoittelumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti kaupallistamista ja kannattavuutta käsitteleviä tietolähteitä.
Opiskelija osaa jäsentää ja vertailla kaupallistamisen keinoja, ansaintalogiikoita ja hinnoittelumenetelmiä.
Opiskelija osaa ratkaista kaupallistamista ja kannattavuutta koskevia kysymyksiä elämysliiketoiminnassa.
Opiskelija osaa analysoida kannattavuuden taustalla olevia perusolettamuksia ja arvolähtökohtia eri osapuolten näkökulmasta.
Opiskelija osaa arvioida kaupallistamisen ja kannattavuuden tuloksia ja vaikutuksia.
Opiskelija osaa toimia ja viestiä ammatillisissa kotimaisissa tai kansainvälisissä tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kaupallistamisen ja kannattavuuden asiantuntijuusalueilla omaan alaansa soveltaen.
Opiskelija osaa innovoida tai tunnistaa uusia vaihtoehtoisia hinnoittelumenetelmiä ja kokeilla niitä.
Opiskelija osaa soveltaa keinoja, joilla voidaan parantaa kannattavuutta elämysliiketoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää elämyksellisten tuotteiden ja palveluiden kaupallistamista ja kannattavuutta strategisesti.
Opiskelija osaa toimia vaativassa kaupallistamisen ja kannattavuuden johtamis- tai kehittämistehtävässä.