Ohjattu harjoittelu, terveydenhoitajatyön kehittäminenLaajuus (6 op)
Tunnus: 7K00GD75
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- syventää terveydenhoitajan asiantuntijuutta ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- omaksuu työssään käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä sekä kehittää työtä innovatiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa arvioida terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- omaksuu jatkuvan työssä kehittymisen orientaation
- sisäistää yhteisöllisyyden ja terveyttä edistävän työskentelytavan terveydenhoitajatyön kehittämisessä ja osaa hyödyntää kehittämisessä monialaista yhteistyötä
Sisältö
Terveydenhoitajatyön syventävä harjoittelu ja harjoitteluun integroitu kehittämistehtävä.
Esitietovaatimukset
Pääsääntöisesti muut terveydenhoitajan ammattiopinnot hyväksytysti suoritettu.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
- osaa reflektoida osaamistaan ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- osoittaa työssään omaksuneensa käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida rakentavasti työskentelytapojaan ja työmenetelmiä
- on omaksunut terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osoittaa kehittävänsä terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- pohtii terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- osaa kuvata omia kehittämishaasteitaan
- osoittaa kehittämistyössään terveyttä edistävää, yhteisöllistä ja monialaista työskentelyotetta
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- ei osaa reflektoida osaamistaan. Omien kehittämishaasteiden esittäminen on opiskelijalle haasteellista
- ei osoita työssään käyttäjälähtöistä kehittämistapaa
- ei osaa arvioida työskentelyään ja käyttämiään työmenetelmiä
- ei ole sisäistänyt työssään terveydenhoitajan eettisiä suosituksia
- ei käytä näyttöön perustuvaa tietoa työskennellessään
- terveydenhoitajatyön vaikuttavuuden pohdinta niukkaa
- ei osoita huomioivansa kestävää kehitystä terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- omien kehittymishaasteiden tunnistaminen on niukkaa
- ei osoita terveyttä edistävää, yhteisöllistä tai monialaista työskentelytapaa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 27.10.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 24.11.2024
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Silvan
- Elisa Airikkala
- Terveydenhoitotyö Tiimihenkilö
- Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Ryhmät
-
24THVTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- syventää terveydenhoitajan asiantuntijuutta ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- omaksuu työssään käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä sekä kehittää työtä innovatiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa arvioida terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- omaksuu jatkuvan työssä kehittymisen orientaation
- sisäistää yhteisöllisyyden ja terveyttä edistävän työskentelytavan terveydenhoitajatyön kehittämisessä ja osaa hyödyntää kehittämisessä monialaista yhteistyötä
Sisältö (OJ)
Terveydenhoitajatyön syventävä harjoittelu ja harjoitteluun integroitu kehittämistehtävä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Pääsääntöisesti muut terveydenhoitajan ammattiopinnot hyväksytysti suoritettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
- osaa reflektoida osaamistaan ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- osoittaa työssään omaksuneensa käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida rakentavasti työskentelytapojaan ja työmenetelmiä
- on omaksunut terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osoittaa kehittävänsä terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- pohtii terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- osaa kuvata omia kehittämishaasteitaan
- osoittaa kehittämistyössään terveyttä edistävää, yhteisöllistä ja monialaista työskentelyotetta
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- ei osaa reflektoida osaamistaan. Omien kehittämishaasteiden esittäminen on opiskelijalle haasteellista
- ei osoita työssään käyttäjälähtöistä kehittämistapaa
- ei osaa arvioida työskentelyään ja käyttämiään työmenetelmiä
- ei ole sisäistänyt työssään terveydenhoitajan eettisiä suosituksia
- ei käytä näyttöön perustuvaa tietoa työskennellessään
- terveydenhoitajatyön vaikuttavuuden pohdinta niukkaa
- ei osoita huomioivansa kestävää kehitystä terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- omien kehittymishaasteiden tunnistaminen on niukkaa
- ei osoita terveyttä edistävää, yhteisöllistä tai monialaista työskentelytapaa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Toteutuu pääsääntöisesti opintojen loppuvaiheessa.
Syventävän harjoittelun harjoittelupaikan opiskelija hankkii itse ottamalla yhteyttä työpaikkaan tai hankkeisiin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän kirjallisen toteuttamissuunnitelman laatiminen. Suunnitelman hyväksyy ohjaava opettaja
Syventävän harjoittelun toteutuminen sekä harjoittelun ja kehittämistehtävän toteutuminen raportoidaan näyte/prosessiportfoliona ohjeiden mukaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistuminen syventävään harjoitteluun sekä tähän harjoitteluun integroidun kehittämistehtävän tekeminen määrätyn kokonaistuntimäärän mukaisesti.
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa.
Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän kirjallisen toteuttamissuunnitelman laatiminen.
Syventävän harjoittelun toteutuminen sekä harjoittelun ja kehittämistehtävän toteutumisen raportoiminen näyte/prosessiportfoliona ohjeiden mukaan.
Oppimateriaalit
Teoriaopetuksen oppimateriaalit, opettajan osoittamat materiaalit, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintokokonaisuus on 6op eli 6 x 27h =162h
Syventävä harjoittelu: laajuus 3/6op
Kehittämistehtävä: laajuus 3/6op
Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän kirjallinen suunnitelma
Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän toteutumisen raportointi näyte/prosessiportfoliona
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu ajoittuu opintojen loppuvaiheeseen
Syventävän harjoittelun harjoittelupaikan opiskelija hankkii itse ottamalla yhteyttä työpaikkaan tai hankkeisiin
Harjoittelu + kehittämistehtävä tulee nivoutua yhteen
Lisätietoja opiskelijoille
Kehittämistehtävän aiheen/teeman opiskelija voi tunnistaa itse aikaisemmissa harjoitteluissa tai haastatella harjoittelupaikkojen työntekijöitä.
Kehittämistehtävän aiheen tulee liittyä terveydenhoitajan työhön ja sisältää terveyden edistämisen näkökulman.
Kehittämistehtävä voi olla esim. työmenetelmän kehittämistä tai hiomista, ohjausaineiston tekemistä, monialaisen työskentelyn edistämistä tai tapahtuman järjestämista.
Harjoittelu + kehittämistehtävä tulee nivoutua yhteen
Näyte/prosessiportfoliosta erillinen ohje Moodlessa. Ohje sisältää portfolion arviointikriteerit