Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu, terveydenhoitajatyön kehittäminenLaajuus (6 op)

Tunnus: 7K00GD75

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- syventää terveydenhoitajan asiantuntijuutta ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- omaksuu työssään käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä sekä kehittää työtä innovatiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa arvioida terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- omaksuu jatkuvan työssä kehittymisen orientaation
- sisäistää yhteisöllisyyden ja terveyttä edistävän työskentelytavan terveydenhoitajatyön kehittämisessä ja osaa hyödyntää kehittämisessä monialaista yhteistyötä

Sisältö

Terveydenhoitajatyön syventävä harjoittelu ja harjoitteluun integroitu kehittämistehtävä.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti muut terveydenhoitajan ammattiopinnot hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- osaa reflektoida osaamistaan ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- osoittaa työssään omaksuneensa käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida rakentavasti työskentelytapojaan ja työmenetelmiä
- on omaksunut terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osoittaa kehittävänsä terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- pohtii terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- osaa kuvata omia kehittämishaasteitaan
- osoittaa kehittämistyössään terveyttä edistävää, yhteisöllistä ja monialaista työskentelyotetta
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty
- ei osaa reflektoida osaamistaan. Omien kehittämishaasteiden esittäminen on opiskelijalle haasteellista
- ei osoita työssään käyttäjälähtöistä kehittämistapaa
- ei osaa arvioida työskentelyään ja käyttämiään työmenetelmiä
- ei ole sisäistänyt työssään terveydenhoitajan eettisiä suosituksia
- ei käytä näyttöön perustuvaa tietoa työskennellessään
- terveydenhoitajatyön vaikuttavuuden pohdinta niukkaa
- ei osoita huomioivansa kestävää kehitystä terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- omien kehittymishaasteiden tunnistaminen on niukkaa
- ei osoita terveyttä edistävää, yhteisöllistä tai monialaista työskentelytapaa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta

Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 27.10.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 24.11.2024

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Silvan
  • Elisa Airikkala
  • Terveydenhoitotyö Tiimihenkilö
  • Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö

Anne Silvan

Ryhmät
  • 24THV
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- syventää terveydenhoitajan asiantuntijuutta ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- omaksuu työssään käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä sekä kehittää työtä innovatiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa arvioida terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- omaksuu jatkuvan työssä kehittymisen orientaation
- sisäistää yhteisöllisyyden ja terveyttä edistävän työskentelytavan terveydenhoitajatyön kehittämisessä ja osaa hyödyntää kehittämisessä monialaista yhteistyötä

Sisältö (OJ)

Terveydenhoitajatyön syventävä harjoittelu ja harjoitteluun integroitu kehittämistehtävä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Pääsääntöisesti muut terveydenhoitajan ammattiopinnot hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
- osaa reflektoida osaamistaan ja oman persoonan käyttöä työvälineenä
- osoittaa työssään omaksuneensa käyttäjälähtöisen kehittämistavan
- osaa arvioida rakentavasti työskentelytapojaan ja työmenetelmiä
- on omaksunut terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä terveydenhoitajan eettiset suositukset
- osoittaa kehittävänsä terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- pohtii terveydenhoitajatyön vaikuttavuutta
- osaa huomioida terveydenhoitajatyön kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmaa
- osaa kuvata omia kehittämishaasteitaan
- osoittaa kehittämistyössään terveyttä edistävää, yhteisöllistä ja monialaista työskentelyotetta
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty
- ei osaa reflektoida osaamistaan. Omien kehittämishaasteiden esittäminen on opiskelijalle haasteellista
- ei osoita työssään käyttäjälähtöistä kehittämistapaa
- ei osaa arvioida työskentelyään ja käyttämiään työmenetelmiä
- ei ole sisäistänyt työssään terveydenhoitajan eettisiä suosituksia
- ei käytä näyttöön perustuvaa tietoa työskennellessään
- terveydenhoitajatyön vaikuttavuuden pohdinta niukkaa
- ei osoita huomioivansa kestävää kehitystä terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- omien kehittymishaasteiden tunnistaminen on niukkaa
- ei osoita terveyttä edistävää, yhteisöllistä tai monialaista työskentelytapaa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Toteutuu pääsääntöisesti opintojen loppuvaiheessa.
Syventävän harjoittelun harjoittelupaikan opiskelija hankkii itse ottamalla yhteyttä työpaikkaan tai hankkeisiin

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän kirjallisen toteuttamissuunnitelman laatiminen. Suunnitelman hyväksyy ohjaava opettaja
Syventävän harjoittelun toteutuminen sekä harjoittelun ja kehittämistehtävän toteutuminen raportoidaan näyte/prosessiportfoliona ohjeiden mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osallistuminen syventävään harjoitteluun sekä tähän harjoitteluun integroidun kehittämistehtävän tekeminen määrätyn kokonaistuntimäärän mukaisesti.
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa.
Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän kirjallisen toteuttamissuunnitelman laatiminen.
Syventävän harjoittelun toteutuminen sekä harjoittelun ja kehittämistehtävän toteutumisen raportoiminen näyte/prosessiportfoliona ohjeiden mukaan.

Oppimateriaalit

Teoriaopetuksen oppimateriaalit, opettajan osoittamat materiaalit, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on 6op eli 6 x 27h =162h
Syventävä harjoittelu: laajuus 3/6op
Kehittämistehtävä: laajuus 3/6op
Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän kirjallinen suunnitelma
Syventävän harjoittelun ja kehittämistehtävän toteutumisen raportointi näyte/prosessiportfoliona

Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu ajoittuu opintojen loppuvaiheeseen
Syventävän harjoittelun harjoittelupaikan opiskelija hankkii itse ottamalla yhteyttä työpaikkaan tai hankkeisiin
Harjoittelu + kehittämistehtävä tulee nivoutua yhteen

Lisätietoja opiskelijoille

Kehittämistehtävän aiheen/teeman opiskelija voi tunnistaa itse aikaisemmissa harjoitteluissa tai haastatella harjoittelupaikkojen työntekijöitä.
Kehittämistehtävän aiheen tulee liittyä terveydenhoitajan työhön ja sisältää terveyden edistämisen näkökulman.
Kehittämistehtävä voi olla esim. työmenetelmän kehittämistä tai hiomista, ohjausaineiston tekemistä, monialaisen työskentelyn edistämistä tai tapahtuman järjestämista.
Harjoittelu + kehittämistehtävä tulee nivoutua yhteen

Näyte/prosessiportfoliosta erillinen ohje Moodlessa. Ohje sisältää portfolion arviointikriteerit