Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)
Tunnus: 7K00GD33
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea koululaista terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä koululaisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida koululaisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa
Sisältö
- koululaisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö koululaisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- koululaisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
- Kouluikäisen lääkehoito
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- tietää koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt ja osaa arvioida koululaisen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa tunnistaa koululaisen terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee koululaisen ohjauksen perusteet
- ymmärtää perheen merkityksen koululaisen hyvinvoinnin tukijana
- tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen koululaisen hyvinvoinnin kannalta
- tietää kouluikäisen lääkehoidon keskeiset asiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- hallitsee koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt ja huomioi perheen seurannan toteuttamisessa
- osaa käyttää tutkittua tietoa koululaisen ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveellisiä valintoja
- osaa tukea vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa tukea koululaista ja perhettä erityistuen tarpeessa
- osaa edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen
- hallitsee koululaisen yksilöllisen ohjaamisen terveyttä edistävissä valinnoissa
- osaa ohjata vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa ohjata koululaista ja perhettä erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yksilöllisesti yhdessä hänen perheensä kanssa
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 28.01.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö
Anna Aikasalo
Ryhmät
-
24THVTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea koululaista terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä koululaisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida koululaisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa
Sisältö (OJ)
- koululaisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö koululaisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- koululaisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
- Kouluikäisen lääkehoito
Esitietovaatimukset (OJ)
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- tietää koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt ja osaa arvioida koululaisen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa tunnistaa koululaisen terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee koululaisen ohjauksen perusteet
- ymmärtää perheen merkityksen koululaisen hyvinvoinnin tukijana
- tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen koululaisen hyvinvoinnin kannalta
- tietää kouluikäisen lääkehoidon keskeiset asiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- hallitsee koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt ja huomioi perheen seurannan toteuttamisessa
- osaa käyttää tutkittua tietoa koululaisen ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveellisiä valintoja
- osaa tukea vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa tukea koululaista ja perhettä erityistuen tarpeessa
- osaa edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen
- hallitsee koululaisen yksilöllisen ohjaamisen terveyttä edistävissä valinnoissa
- osaa ohjata vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa ohjata koululaista ja perhettä erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yksilöllisesti yhdessä hänen perheensä kanssa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelma täydentyy ennen toteutuksen alkua.