Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajakoulutus AMK-tutkinnon suorittaneille: 16ATH

Opetussuunitelman tunnus: 16ATH

Tutkintonimike
Terveydenhoitaja (AMK)
Laajuus
60 op
Kesto
1 vuotta (60 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2016

Kuvaus

Terveydenhoitajaopinnot pohjautuvat AMK-tutkinnossa suoritettuihin sairaanhoitajaopintoihin. Koulutuksen laajuus on 60 op ja koulutus kestää yhden vuoden. Koulutuksesta valmistuvan tutkintonimike on terveydenhoitaja AMK.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto laillistaa terveydenhoitajan tutkinnon suorittaneet lain terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/94) mukaisesti sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi. Tutkinto on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa.

Terveydenhoitajakoulutuksen arvoperustana on ihmisarvon ja yksilön kunnioittaminen, luottamuksellisuus, vastuullisuus ja korkeatasoinen ammatillinen toiminta.

Terveydenhoitaja edistää ja ylläpitää yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä sekä hoitaa sairastunutta ihmistä kokonaisvaltaisesti. Keskeistä terveydenhoitajan työssä on ihmisen aktivoiminen oman terveytensä ylläpitämiseen ja edistämiseen. Terveydenhoitaja osallistuu terveysriskien ja sairauksien ehkäisyyn, niiden varhaiseen toteamiseen, sairastuneiden kokonaisvaltaiseen hoitamiseen sekä terveellisen elin- ja työympäristön suunnittelu- ja kehittämistyöhön. Työssä korostuvat itsenäinen päätöksenteko, hyvät vuorovaikutustaidot sekä taito eläytyä asiakkaiden elämäntilanteisiin.

Terveydenhoitaja on terveydenhoitajatyön, perusterveydenhuollon, kansanterveystyön ja terveyden edistämisen asiantuntija, joka toteuttaa ja kehittää perhekeskeistä terveydenhoitotyötä itsenäisesti ja moniammatillisessa työyhteisössä. Terveydenhoitaja toimii erilaisissa neuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, aikuisneuvonnassa, työterveyshuollossa, sairaanhoidon vastaanotolla, sairaalassa, kotisairaanhoidossa ja terveyden edistämisen ohjaus- ja asiantuntijatehtävissä. Terveydenhoitaja voi toimia myös järjestöissä, erilaisissa koulutus- ja projektitehtävissä ja itsenäisenä ammatinharjoittajana.

Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen muodostuu eettisestä toiminnasta, terveyden edistämisestä, hoitotyön päätöksenteosta, ohjauksesta ja opetuksesta, yhteistyöstä, tutkimus- ja kehittämistyöstä sekä johtamisesta, monikulttuurisesta hoitotyöstä, yhteiskunnallisesta toiminnasta, kliinisestä hoitotyöstä ja lääkehoidosta. Osaamisessa korostuu erityisesti perhekeskeinen terveydenhoitotyö elämänkulun eri vaiheissa ja terveyden edistämisen työmenetelmien hallinta. Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen perustuu näyttöön perustuvaan hoitotyöhön ja terveydenhoitotyöhön, hoitotieteeseen ja terveydenhoitotyötä tukeviin muihin tieteenaloihin kuten lääketieteeseen, terveys-, yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin.

Terveydenhoitotyön oppiminen on sekä aikaisemmin omaksutun tiedon ja toiminnan reflektiivistä, kriittistä ja eettistä arviointia että uuden oivaltamista ja omien asenteiden muokkaamista. Oppimisen lähtökohta on todellisuuden monitasoisuus ja erilaiset tietämisen tavat. Oppimista virittävät lähtökohdat nousevat oman ammattialan keskeisistä osaamistarpeista.

Hoitotyön opintojen eteneminen

Terveydenhoitotyön ammattiopinnoissa opiskelijan ammatillisuus vahvistuu ja erityisesti terveyttä edistävä osaaminen syvenee ja laajenee. Opiskelija osaa terveydenhoitajana tehdä eettisesti kestäviä, näyttöön perustuvia päätöksiä ja toimia ammatillisesti. Opiskelija osaa vastata eri-ikäisten asiakkaiden ja perheiden hoidollisiin tarpeisiin terveydenhoitajan eri työalueilla. Opiskelija osaa toimia omahoitajana yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden mukaan asiakkaan, potilaan ja hänen perheensä hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa vastuullisesti kehittää hoitotyötä /terveydenhoitotyötä ja omaa toimintaansa. Opiskelija syventää osaamistaan valitsemallaan terveydenhoitotyön alueella opinnäytetyön ja kehittämistehtävän avulla.

Opetuksen toteuttaminen
Terveydenhoitajatutkinnon suorittamien on kokopäiväopiskelua, joka toteutuu monimuotoisilla opetusmenetelmillä. Koulutus sisältää vaadittavan määrän ammattitaitoa edistävää harjoittelua.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Lisäksi opetussuunnitelmassa otettu huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja asetuksen (564/1994) säädösten toteutuminen, opetusministeriön asettaman Terveysalan ammattikorkeakoulutus 2005 – työryhmän
osaamiskuvausten toteutuminen, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kompetenssiluokitukset ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF). Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnistamisesta.

Terveydenhoitajakolulutuksen neuvottelukunta on ollut mukana opetussuunnitelmatyössä antamalla kommentteja opetussuunnitelman sisällösta ja rakenteesta.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2016-2017 Syksy 2016 Kevät 2017 1. / 2016 2. / 2016 3. / 2017 4. / 2017
16ATH-1000
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehdon ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

30
16ATH-1001
Terveydenhoitajan työn perusteet

(Valitaan kaikki )

5
7K00BV67 Terveydenhoitajan työn perusteet 1 3 3 3 1.5 1.5
7K00CN29 Terveydenhoitajan työn perusteet 2 2 2 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
16ATH-1002
Lapsen ja perheen terveydenhoitotyö

(Valitaan kaikki )

12
7K00BK62 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 4 4 4 2 2
7K00CS57 Synnytysoppi ja imetysohjaus 3 3 3 1.5 1.5
7K00CX77 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 3 3 3 1.5 1.5
7K00CX78 Rokotusosaaminen 2 2 2 1 1
16ATH-1003
Nuoren terveydenhoitotyö

(Valitaan kaikki )

3
7K00BV65 Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö 3 3 3 1.5 1.5
16ATH-1004
Aikuisen terveydenhoitotyö

(Valitaan kaikki )

5
7K00BK65 Työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä edistävä terveydenhoitajatyö 3 3 3 1.5 1.5
7K00BK66 Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö 2 2 2 1 1
16ATH-1005
Terveydenhoitajan työn kehittäminen

(Valitaan kaikki )

5
7K00BK71 Kehittämistehtävä 5 5 5 2.5 2.5
16ATH-1006
Terveydenhoitotyön ammattiopintojen harjoittelut

(Valitaan kaikki )

30
7K00CN30 Orientoiva harjoittelu, neuvola 1 1 1 0.5 0.5
7K00BK64 Lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitotyö, harjoittelu 10 10 10 5 5
7K00BV66 Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
7K00BK69 Työterveyshuollon harjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
7K00CS80 Valinnainen harjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
7K00CS81 Ikääntyvän terveydenhoitotyön harjoittelu 4 4 4 2 2
Yhteensä 60 60 27 33 13.5 13.5 16.5 16.5

TAMKin yhteiset osaamiset

Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?

Eettinen osaaminen

Opiskelija

- ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista

- toimii kaikessa yleisten ja oman alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään

- soveltaa yhdenvertaisuuden periaatteita

- soveltaa globaalin vastuun periaatteita

- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen.

Terveydenhoitajan työn perusteet 1
Terveydenhoitajan työn perusteet 2
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Synnytysoppi ja imetysohjaus
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä edistävä terveydenhoitajatyö
Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö
Lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitotyö, harjoittelu
Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu
Innovaatio-osaaminen

Opiskelija

- osaa havainnoida ja analysoida toimintaympäristöä

- osaa kyseenalaistaa ja uudistaa vallitsevia toimintatapoja

- osaa soveltaa erilaisia ideoinnin ja ongelmanratkaisun keinoja yksin ja ryhmissä

- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen tietoa ja menetelmiä monialaisissa työryhmissä

- osaa antaa oman asiantuntemuksensa muiden käyttöön ja hyödyntää muiden asiantuntemusta

- osaa suunnata oma työtään siten, että se edistää taloudellisesti kannattavia ja/tai hyvinvointia lisääviä ratkaisuja.

Kehittämistehtävä
Kansainvälisyysosaaminen

Opiskelija

- osaa viestiä eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa, hallitsee oman alansa työtehtävissä tarvittavan kielitaidon

- suhtautuu työskentelyyn monikulttuurisessa ympäristössä ennakkoluulottomasti ja avoimesti

- seuraa aktiivisesti alansa kansainvälistä kehitystä ja ymmärtää sen vaikutukset ja mahdollisuudet

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Oppimisen taidot

Opiskelija

- osaa arvioida ja kehittää oppimistapojaan

- osaa henkilökohtaisen tiedonmuodostusprosessinsa avulla kehittää omaa osaamistaan

- osaa hankkia, arvioida käsitellä ja soveltaa tietoa reflektiota ja kriittistä reflektiota hyödyntäen

- kykenee oppimaan ryhmässä ja edistämään ryhmässä tapahtuvaa oppimista.

Kehittämistehtävä
Työyhteisöosaaminen

Opiskelija

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia

- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa

- osaa hyödyntää tieto- ja viestintä-tekniikkaa oman alansa tehtävissä

- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa

- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa

- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä

- omaa valmiuksia yrittäjyyteen.

Kehittämistehtävä
Työterveyshuollon harjoittelu
Luokittelemattomat
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
Rokotusosaaminen
Orientoiva harjoittelu, neuvola
Valinnainen harjoittelu
Ikääntyvän terveydenhoitotyön harjoittelu

Yleissairaanhoitajan osaaminen

yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset

Ammatillisuus ja eettisyys

- Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
- Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
- On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
- Kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
- Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
- Omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen työskentelyyn.
- Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia tukimuotoja.
- Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.

Terveydenhoitajan työn perusteet 1
Terveydenhoitajan työn perusteet 2
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä edistävä terveydenhoitajatyö
Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö
Asiakaslähtöisyys

- Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
- Osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.
- Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/ potilaita yksilöllisesti.

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen

- Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
- Osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
- Osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
- Osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
- Kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti.

Terveydenhoitajan työn perusteet 1
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Kliininen hoitotyö

- Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa.
- Osaa käyttää erilaisia hoitotyön menetelmiä asiakkaan/ potilaan psykososiaalisessa tukemisessa.
- Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa
- Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
- Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteutta-essaan ja arvioidessaan erilaisten asiakas-/ potilasryhmien turvallista lääkehoitoa.
- Hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
- Hallitsee tiedot ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteesta, toiminnasta ja säätelystä ja niiden taustalla olevista tekijöistä.
- Ymmärtää sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä.
- Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- sekä Käypä hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- Osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.
- Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätaudeista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä.
- Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä syöpäsairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Hallitsee syöpäpotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
- Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä kirurgista hoitoa vaativista sairauksista toteuttaessaan perioperatiivisen potilaan hoitotyötä hoitoprosessin eri vaiheissa.
- Hallitsee perioperatiivisen potilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
- Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten/ nuorten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
- Ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan.
- Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Hallitsee mielenterveyshäiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
- Hallitsee päihdehoitotyön ja varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä.
- Osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa ihmistä.
- Osaa soveltaa tietojaan ihmisen ikääntymiseen liittyvistä muutoksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Hallitsee iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä.
- Osaa soveltaa tietojaan muistisairauksista, muistisairaiden hoidosta ja palveluista toteuttaessaan muistisairaan ihmisen hoitotyötä.
- Osaa soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista ja vammautumisesta toteuttaessaan kehitysvammaisen tai vammautuneen henkilön hoitotyötä.
- Osaa tunnistaa potilaan palliatiivisen hoidon tai saattohoidon tarpeen.
- Osaa tehdä elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman yhteistyössä potilaan ja hänen läheistensä, hoitavan lääkärin sekä muun moniammatillisen tiimin kanssa.
- Osaa toteuttaa oirehoitoa ja inhimillistä palliatiivista hoitotyötä ja saattohoitoa.
- Osaa kohdata ja hoitaa kuolevaa potilasta ja tukea hänen läheisiään
- Osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
- Osaa arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarpeen.
- Osaa järjestelmällisesti arvioida välittömän hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa
- Osaa aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet ja toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.

Synnytysoppi ja imetysohjaus
Työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä edistävä terveydenhoitajatyö
Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö
Orientoiva harjoittelu, neuvola
Lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitotyö, harjoittelu
Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu
Työterveyshuollon harjoittelu
Kommunikointi ja moniammatillisuus

- Osaa viestiä ammatillisesti.
- Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
- Kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
- Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
- Osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.

Synnytysoppi ja imetysohjaus
Laadun varmistus

- Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.
- Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
- Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
- Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

- Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
- Osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
- Edistää omalla toimialueellaan näyttöön perustuvia hoitotyön käytänteitä.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
- Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
- Osaa hyödyntää monitieteellistä tietoa kliinisen päätöksentekonsa tueksi.

Terveydenhoitajan työn perusteet 2
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen

- Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
- Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
- Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
- Osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
- Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
- Tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.

Kehittämistehtävä
Potilas- ja asiakasturvallisuus

- Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan.
- Osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden.
- Osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
- Osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
- Ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä

- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
- Ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
- Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Terveyden edistäminen

- Osaa soveltaa relevantteja terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa asiakas/potilastyössä.
- Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä edistävä terveydenhoitajatyö
Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö
Tiedonhallinta

- Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
- Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
- Osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL).
- Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
- Osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena.

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä edistävä terveydenhoitajatyö
Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö
Orientoiva harjoittelu, neuvola
Lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitotyö, harjoittelu
Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu
Työterveyshuollon harjoittelu
Yrittäjyys ja kehittäminen

- Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään.
- Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
- Hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
- Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
- Kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis- innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö
Työterveyshuollon harjoittelu
Luokittelemattomat
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
Rokotusosaaminen
Valinnainen harjoittelu
Ikääntyvän terveydenhoitotyön harjoittelu

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
16ATH-1000
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehdon ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

30
16ATH-1001
Terveydenhoitajan työn perusteet

(Valitaan kaikki )

5
7K00BV67 Terveydenhoitajan työn perusteet 1 3
7K00CN29 Terveydenhoitajan työn perusteet 2 2
16ATH-1002
Lapsen ja perheen terveydenhoitotyö

(Valitaan kaikki )

12
7K00BK62 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 4
7K00CS57 Synnytysoppi ja imetysohjaus 3
7K00CX77 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 3
7K00CX78 Rokotusosaaminen 2
16ATH-1003
Nuoren terveydenhoitotyö

(Valitaan kaikki )

3
7K00BV65 Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö 3
16ATH-1004
Aikuisen terveydenhoitotyö

(Valitaan kaikki )

5
7K00BK65 Työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä edistävä terveydenhoitajatyö 3
7K00BK66 Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö 2
16ATH-1005
Terveydenhoitajan työn kehittäminen

(Valitaan kaikki )

5
7K00BK71 Kehittämistehtävä 5
16ATH-1006
Terveydenhoitotyön ammattiopintojen harjoittelut

(Valitaan kaikki )

30
7K00CN30 Orientoiva harjoittelu, neuvola 1
7K00BK64 Lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitotyö, harjoittelu 10
7K00BV66 Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu 5
7K00BK69 Työterveyshuollon harjoittelu 5
7K00CS80 Valinnainen harjoittelu 5
7K00CS81 Ikääntyvän terveydenhoitotyön harjoittelu 4

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun