Ammatillinen kasvu opiskeluvaiheessaLaajuus (2 op)
Tunnus: 6M00FK55
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää metsäalan monipuolisuuden eri työtehtävien ja metsäuutisoinnin näkökulmasta - tietää metsätoimihenkilön työtehtävien osaamisvaatimukset
- tietää OPSin tarjoman osaamisen ja ylläpitää HOPSiaan omat tavoitteet ja yleiset osaamisvaatimukset huomioiden
- osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja opiskelutaitojensa kehittymistä arvioimalla ensimmäisten opiskeluvuosien tuotoksiaan
- pystyy kehittymään yleisissä työelämävalmiuksissaan
- ymmärtää ryhmädynamiikan vaikutukset opiskeluun.
- osaa analysoida ja säädellä rooliaan ryhmässä ja edistää hyvän ryhmähengen syntyä
Sisältö
Metsäalan työtehtävät ja metsäasioista uutisointi. Metsätoimihenkilön työ ja työelämätaidot. OPSin sisältö ja HOPSin ylläpito. Opiskelu, oppiminen ja työelämävalmiudet.
Työskentely ryhmässä ja ryhmädynamiikka. Palautteen merkitys. Ryhmäprosessit (opetuskeskustelut, testit, harjoitukset)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee metsäalan työtehtävät ja niissä tarvittavan osaamisen.
Hän tuntee OPSin ja laatii omien osaamistavoitteidensa mukaisesti HOPSin ja ylläpitää sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja kehittää opiskelutaitojaan.
Opiskelija ymmärtää ryhmän vaikutuksen opiskeluun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää yleiset työelämävalmiudet ja osoittaa toiminnallaan osaamisensa näissä.
Hän osaa toimia ryhmässä edistäen ryhmän toimintaa.
Ilmoittautumisaika
08.05.2021 - 31.07.2021
Ajoitus
06.08.2021 - 29.04.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Vanamo
Ryhmät
-
21AIMMetsätalous 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää metsäalan monipuolisuuden eri työtehtävien ja metsäuutisoinnin näkökulmasta - tietää metsätoimihenkilön työtehtävien osaamisvaatimukset
- tietää OPSin tarjoman osaamisen ja ylläpitää HOPSiaan omat tavoitteet ja yleiset osaamisvaatimukset huomioiden
- osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja opiskelutaitojensa kehittymistä arvioimalla ensimmäisten opiskeluvuosien tuotoksiaan
- pystyy kehittymään yleisissä työelämävalmiuksissaan
- ymmärtää ryhmädynamiikan vaikutukset opiskeluun.
- osaa analysoida ja säädellä rooliaan ryhmässä ja edistää hyvän ryhmähengen syntyä
Sisältö (OJ)
Metsäalan työtehtävät ja metsäasioista uutisointi. Metsätoimihenkilön työ ja työelämätaidot. OPSin sisältö ja HOPSin ylläpito. Opiskelu, oppiminen ja työelämävalmiudet.
Työskentely ryhmässä ja ryhmädynamiikka. Palautteen merkitys. Ryhmäprosessit (opetuskeskustelut, testit, harjoitukset)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee metsäalan työtehtävät ja niissä tarvittavan osaamisen.
Hän tuntee OPSin ja laatii omien osaamistavoitteidensa mukaisesti HOPSin ja ylläpitää sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja kehittää opiskelutaitojaan.
Opiskelija ymmärtää ryhmän vaikutuksen opiskeluun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää yleiset työelämävalmiudet ja osoittaa toiminnallaan osaamisensa näissä.
Hän osaa toimia ryhmässä edistäen ryhmän toimintaa.
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä, vaan opintojakso suoritetaan tekemällä oppimistehtäviä.
Oppimistehtävät ovat pakollisia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja hyväksytty suorittaminen perustuu opiskelijan tekemiin tehtäviin. Tehtävien avulla hän pystyy tuomaan selkeästi esille käsityksensä metsäalan toimihenkilön osaamisvaateista ja pystyy osoittamaan ammatillista kasvuaan reflektoimalla oman osaamisen kehittymistä. Hän myös laatii oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) huomioiden oman kiinnostuksensa metsäalan eri tehtäviin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pääosin verkkototeutus.
Opetus- ja ryhmäkeskusteluja verkossa, erilaisiin materiaaleihin tutustumista, mahdollisia vierailijoita, ryhmä- ja yksilötehtäviä
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään mm. seuraavia materiaaleja:
- Työtehoseuran julkaisut metsäalan toimijoiden ammattiosaamisesta (Moodlessa)
Lisäksi käytetään metsäalan eri julkaisuja tehtäväantojen mukaan
Sisällön jaksotus
Opintojakson aiheet käsitellään pääsääntöisesti ennakkotehtävien avulla. Tehtävän tekemisen ja palauttamisen jälkeen käsitellään aihetta verkkotapaamisissa.
Aiheet ovat:
1. OPS ja HOPS sekä opiskeluvalmiudet
2. Oma "metsäosaaminen" ja metsätoimihenkilön ammattiosaaminen tutkimusten valossa
3. Metsäalan eri organisaatiot ja metsätoimihenkilöiden erilaiset työtehtävät
4. Oppiminen ja ammatillinen kasvu, persoonallisuus, ryhmässä toimiminen
5. Metsäalan harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metsäalan toimijoiden haastattelut
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu opintojakson tapahtumiin (alle 50 %) tai ei palauta riittävää määrää (yli 70 %) annettuista tehtävistä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu opintojakson tapahtumiin yli 50 % ja palauttaa yli 70 % opintojakson tehtävistä ja osoittaa tehtävien vastauksissa tutustuneensa tehtävien aihepiireihin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu yli 70 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa yli 80 % opintojakson tehtävistä pääsääntöisesti annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa paneutumista tehtävien aihepiireihin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu opintojakson tapahtumiin yli 90 % ja palauttaa kaikki opintojakson tehtävät pääsääntöisesti annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa syvällistä paneutumista tehtävien aihepiireihin.