Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen kasvu opiskeluvaiheessaLaajuus (2 op)

Tunnus: 6M00FK55

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää metsäalan monipuolisuuden eri työtehtävien ja metsäuutisoinnin näkökulmasta - tietää metsätoimihenkilön työtehtävien osaamisvaatimukset
- tietää OPSin tarjoman osaamisen ja ylläpitää HOPSiaan omat tavoitteet ja yleiset osaamisvaatimukset huomioiden
- osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja opiskelutaitojensa kehittymistä arvioimalla ensimmäisten opiskeluvuosien tuotoksiaan 

- pystyy kehittymään yleisissä työelämävalmiuksissaan 

- ymmärtää ryhmädynamiikan vaikutukset opiskeluun.
- osaa analysoida ja säädellä rooliaan ryhmässä ja edistää hyvän ryhmähengen syntyä 


Sisältö

Metsäalan työtehtävät ja metsäasioista uutisointi. Metsätoimihenkilön työ ja työelämätaidot. OPSin sisältö ja HOPSin ylläpito. Opiskelu, oppiminen ja työelämävalmiudet.
Työskentely ryhmässä ja ryhmädynamiikka. Palautteen merkitys. Ryhmäprosessit (opetuskeskustelut, testit, harjoitukset) 


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee metsäalan työtehtävät ja niissä tarvittavan osaamisen.
Hän tuntee OPSin ja laatii omien osaamistavoitteidensa mukaisesti HOPSin ja ylläpitää sitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja kehittää opiskelutaitojaan.
Opiskelija ymmärtää ryhmän vaikutuksen opiskeluun

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää yleiset työelämävalmiudet ja osoittaa toiminnallaan osaamisensa näissä.
Hän osaa toimia ryhmässä edistäen ryhmän toimintaa.

Ilmoittautumisaika

08.05.2021 - 31.07.2021

Ajoitus

06.08.2021 - 29.04.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ari Vanamo
Ryhmät
  • 21AIM
    Metsätalous 2021, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää metsäalan monipuolisuuden eri työtehtävien ja metsäuutisoinnin näkökulmasta - tietää metsätoimihenkilön työtehtävien osaamisvaatimukset
- tietää OPSin tarjoman osaamisen ja ylläpitää HOPSiaan omat tavoitteet ja yleiset osaamisvaatimukset huomioiden
- osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja opiskelutaitojensa kehittymistä arvioimalla ensimmäisten opiskeluvuosien tuotoksiaan 

- pystyy kehittymään yleisissä työelämävalmiuksissaan 

- ymmärtää ryhmädynamiikan vaikutukset opiskeluun.
- osaa analysoida ja säädellä rooliaan ryhmässä ja edistää hyvän ryhmähengen syntyä 


Sisältö (OJ)

Metsäalan työtehtävät ja metsäasioista uutisointi. Metsätoimihenkilön työ ja työelämätaidot. OPSin sisältö ja HOPSin ylläpito. Opiskelu, oppiminen ja työelämävalmiudet.
Työskentely ryhmässä ja ryhmädynamiikka. Palautteen merkitys. Ryhmäprosessit (opetuskeskustelut, testit, harjoitukset) 


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee metsäalan työtehtävät ja niissä tarvittavan osaamisen.
Hän tuntee OPSin ja laatii omien osaamistavoitteidensa mukaisesti HOPSin ja ylläpitää sitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan, oppimistaan ja kehittää opiskelutaitojaan.
Opiskelija ymmärtää ryhmän vaikutuksen opiskeluun

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tietää yleiset työelämävalmiudet ja osoittaa toiminnallaan osaamisensa näissä.
Hän osaa toimia ryhmässä edistäen ryhmän toimintaa.

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä, vaan opintojakso suoritetaan tekemällä oppimistehtäviä.
Oppimistehtävät ovat pakollisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi ja hyväksytty suorittaminen perustuu opiskelijan tekemiin tehtäviin. Tehtävien avulla hän pystyy tuomaan selkeästi esille käsityksensä metsäalan toimihenkilön osaamisvaateista ja pystyy osoittamaan ammatillista kasvuaan reflektoimalla oman osaamisen kehittymistä. Hän myös laatii oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) huomioiden oman kiinnostuksensa metsäalan eri tehtäviin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pääosin verkkototeutus.
Opetus- ja ryhmäkeskusteluja verkossa, erilaisiin materiaaleihin tutustumista, mahdollisia vierailijoita, ryhmä- ja yksilötehtäviä

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään mm. seuraavia materiaaleja:
- Työtehoseuran julkaisut metsäalan toimijoiden ammattiosaamisesta (Moodlessa)
Lisäksi käytetään metsäalan eri julkaisuja tehtäväantojen mukaan

Sisällön jaksotus

Opintojakson aiheet käsitellään pääsääntöisesti ennakkotehtävien avulla. Tehtävän tekemisen ja palauttamisen jälkeen käsitellään aihetta verkkotapaamisissa.
Aiheet ovat:
1. OPS ja HOPS sekä opiskeluvalmiudet
2. Oma "metsäosaaminen" ja metsätoimihenkilön ammattiosaaminen tutkimusten valossa
3. Metsäalan eri organisaatiot ja metsätoimihenkilöiden erilaiset työtehtävät
4. Oppiminen ja ammatillinen kasvu, persoonallisuus, ryhmässä toimiminen
5. Metsäalan harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsäalan toimijoiden haastattelut

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu opintojakson tapahtumiin (alle 50 %) tai ei palauta riittävää määrää (yli 70 %) annettuista tehtävistä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu opintojakson tapahtumiin yli 50 % ja palauttaa yli 70 % opintojakson tehtävistä ja osoittaa tehtävien vastauksissa tutustuneensa tehtävien aihepiireihin.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu yli 70 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa yli 80 % opintojakson tehtävistä pääsääntöisesti annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa paneutumista tehtävien aihepiireihin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu opintojakson tapahtumiin yli 90 % ja palauttaa kaikki opintojakson tehtävät pääsääntöisesti annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa syvällistä paneutumista tehtävien aihepiireihin.